Versie 2.0


De SOVEREIGN [1] kende in haar - inmiddels bijna negentienjarig - bestaan verschillende eigenaars, verschillende gedaantes en verschillende namen. Lees en zie:
Bouwnummer YRF2001-127
- Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd. neemt in 1999 het lopende contract over om voor de Maritime and Coastguard Agency (MCA) (de Britse Kustwacht) de diverse Noodhulpslepers (ETV) in de vaart te houden [2].
(Dat contract wordt in de loop der jaren een aantal keer verlengd [3].)
- Om die taak goed te kunnen blijven uitvoeren, bestelt zij in 2000 bij de Yantai Raffles Shipyard [4] in Yantai (China) twee op die taak berekende identieke sleepboten [5] [6].
- Hun ontwerp is gebaseerd op de 'Rolls Royce UT 719-2' serie en wordt door Rolls Royce Ulstein aangepast aan de specifieke behoeftes voor zo'n ETV. Ze krijgt als type-aanduiding: UT 719-T [6] [7].
- Het in dit dossier besproken schip - de latere ANGLIAN SOVEREIGN - krijgt als bouwnummer: YRF2001-127 (IMO 9262742).
Als duidelijk wordt dat het schip niet voor maart 2003 zal worden opgeleverd, chartert Klyne Tugs begin 2002 de ENGLISHMAN voor een jaar als "for-runner" [8].
- Haar kiellegging vindt plaats op 8 maart 2002 en haar tewaterlating op 23 oktober 2002 [9].
- Op 20 mei 2003 wordt ze opgeleverd [9].
ANGLIAN SOVEREIGN
- Op 20 mei 2003 wordt ze opgeleverd [9] als ANGLIAN SOVEREIGN [10].
- Op 19 augustus 2003 wordt ze officieel overgedragen aan Klyne Marine Services Ltd. die op haar beurt het management onderbrengt bij KTL - Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd. in Lowestoft (UK) [11].
- Op 27 augustus 2003 wordt ze in Lowestoft gedoopt door Waveney Ley, Directeur van Klyne Tugs en dochter van Bridget en Roger Klyne, de eigenaars van het ter plaatse gevestigde bedrijf [12].
- Het schip vaart vervolgens een aantal jaar in charter voor de Britse Kustwacht, met als thuishaven Orkney.
In het nieuwsOp 3 september 2005 komt het kustwachtschip zelf in de problemen. Om 21:37 uur loopt het - tijdens hydrografisch onderzoek - bij het Schotse eiland Oxna aan de grond. Daarbij raakt het zwaar beschadigd en verliest ca. 84 ton brandstof. In het in 2006 verschenen onderzoeksrapport [13] wordt 'het alcoholgebruik van de kapitein' de hoofdoorzaak genoemd.
- In 2007 wordt haar eigenaar Klyne Tugs in zijn geheel opgekocht door de J. P. Knight Group uit Rochester UK. De ANGLIAN SOVEREIGN [14] krijgt daarmee niet alleen een andere eigenaar, maar na verloop van tijd ook een andere kleur en alleen een 'K' als schoorsteenlogo [2].
- Aanvankelijk wordt ze door de Kustwacht wegbezuinigd en haar contract per oktober 2011 opgezegd, maar omdat er nog geen alternatief voorhanden is, krijgt ze een nieuw tijdelijk contract [15].
- Vlak voordat dat afloopt en zij op 21 maart dan definitief zou moeten afzwaaien bij de Kustwacht, krijgt zij - ironisch genoeg - op maandag de negentiende nog de opdracht om een aan de grond gelopen Nederlandse vrachtboot te gaan assisteren [16].
- Op basis van die ervaring wordt ze op de laatste nipper toch nog - en dit keer tot eind mei - bijgehuurd [17].
- Ze meldt zich dan ook op 22 maart 2012 gewoon weer in Kirkwall Bay [18] [19].
- Eind mei 2012 valt voor haar dan écht het doek bij de Kustwacht.
In het nieuwsOp 16 juli 2012 vertrekt het dan voormalige Kustwachtschip uit de Schotse haven Iverness [20]. Ze is dan door Smit Salvage gehuurd [21] om te assisteren bij de brandbestrijding aan boord van het containerschip de MSC FLAMINIA. Die brand is op 14 juli 2012 uitgebroken en pas na tien dagen onder controle, met twee dodelijke slachtoffers en één vermiste tot gevolg [22] [23].Lees hier het onderzoeksrapport [24].
- In augustus van dat jaar wordt ze vervolgens door haar reder verkocht aan Smit Transport Belgium N.V., het bedrijf achter de U.R.S., de Unie van Redding- en Sleepdienst [11] [25] .
UNION SOVEREIGN
- In augustus 2012 wordt ze gekocht door Boskalis-dochter Smit Transport Belgium N.V., die haar management onderbrengt bij de U.R.S., de Unie van Redding- en Sleepdienst.
- Maandag 10 september 2012 komt ze in Nederland aan voor haar make-over tot UNION SOVEREIGN [26].
- Op donderdag 4 oktober 2012 wordt ze - nu in de Smit-kleuren - omgedoopt tot UNION SOVEREIGN [25].
- Het schip vaart maar kort in die outfit. Boskalis, het bedrijf dat in 2010 Smit opkocht [27] en van de beurs haalde, laat haar tijdens een zeer langdurige dokbeurt/refit in Gdansk in april 2013 in de Boskalis-kleuren schilderen en voorzien van hun bedrijfslogo [28].
- Op 10 februari 2014 krijgt ze een nieuwe zeebrief (ZA 1127), ter gelegenheid van haar overschrijving naar de N.V. Boskalis Offshore Transport Services uit Antwerpen [29].
- Op 15 juni 2017 kiek ik haar in die outfit in de Lekhaven in Rotterdam [30].
SOVEREIGN
 |
SOVEREIGN - Scheveningen - 4-1-2022 |
- Op 18 mei 2018 wordt ze wederom omgedoopt en nu in simpelweg SOVEREIGN [31]. Dit omdat Boskalis van de merknamen FAIRPLAY, UNION, SMIT en DOCKWISE af wil.
(Dat het geen 'BOKA SOVEREIGN' wordt komt omdat het voorvoegsel "BOKA" uitsluitend bestemd is voor de 'parade-paardjes' van Boskalis.)
- Ik kiek haar met die naam op 24 mei 2018 in de Waalhaven 3 [32], op 20 mei 2020 in de Merwehaven [33], op 8 augustus 2020 in de Waalhaven 3 [34] en op 3 en 4 januari 2022 op Scheveningen [35].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [36] [37] [38] [39].
Tabel: Levensloop IMO 9262742
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
2000 |
Ondertekening bouwcontract [5] [6] |
|
|
Bouwnummer YRF2001-127
|
08-03-2002 |
Kiellegging [9] |
Yantai (China) |
Yantai Raffles Shipyard |
23-10-2002 |
Tewaterlating [9] |
20-05-2003 |
Bouwdatum [9] |
ANGLIAN SOVEREIGN |
19-08-2003 |
Oplevering [11] |
|
|
27-08-2003 |
Doop [12] |
|
|
08-2003/05-2012 |
Als ETV bij de Coast Guard |
|
|
19-03-2012 |
Assistentie aan Nederlands vrachtschip [16] |
|
|
16-07-2012 |
Vertrek voor assistentie bij MSC FLAMINIA [24] |
|
|
08-2012 |
Verkoop aan Smit [11] [25] |
|
|
UNION SOVEREIGN |
04-10-2012 |
Herdoopt [25] |
|
|
04-2013 |
In dok voor schilderbeurt in Boka-kleuren [28] |
Gdansk (PL) |
|
10-02-2014 |
Nieuwe zeebrief i.v.m. overschrijving [29] |
|
|
15-06-2017 |
Mijn eerste kennismaking [30] |
Rotterdam (NL) |
Lekhaven |
23-04-2018 |
Dokbeurt |
Schiedam (NL) |
Damen dok 6 |
SOVEREIGN |
18-05-2018 |
Omgedoopt [31] |
|
|
24-05-2018 |
Mijn tweede ontmoeting met haar [32] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven 3 |
16-12-2021 |
Binnenkomst met TERRAFERRE 301 & 302 [16-12] |
Hoek van Holland (NL) |
Maasmond |
06-01-2022 |
Mijn meest recente fotosessie [zie headerfoto] |
Scheveningen(NL) |
Adriaan Maaskade |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..