Ik toog naar Stellendam om een glimp te kunnen opvangen van de - in de afbouwfase verkerende - eerste productie-Carrousel-Rave-Tugs ter wereld, de 'MULTRATUG 33 en 32'. De MULTRATUG 32 is zo te zien bijna zover dat zij kan beginnen aan haar proefvaarten. De 33 bij lange na nog niet. De oplevering daarvan staat gepland voor februari 2018.
En op de terugweg zag ik de 31 ijverig aan het werk in het Rotterdamse.
Drie op een rij en ze horen er binnenkort allemaal bij, bij de vloot van Multraship! En hopelijk komt er bij de introductie van deze eerste Carrousel-Rave-Tug - ontwikkeld door Novatug - een scheepsmodel beschikbaar. (Op de Europort-exhibition van begin november wellicht??) Ik houd mij in dat geval van harte aanbevolen!!
Volgens MarineTraffic verhuisde de VENUS van ISKES Tugs op 28 september van IJmuiden naar de Europoort/Rotterdam om daar de - door KOTUG SMIT gecharterde - TRITON af te lossen. Die keerde een dag later terug naar haar thuishaven IJmuiden.
Een mooie aanleiding om richting Europoort te tuffen in de hoop haar te kunnen platen. En jawel. Aan de 'Koorennationstreet' trof ik haar, zusterlijk ingeklemd tussen de ROTTERDAM en de SD REBEL.
Missie geslaagd!
Zeus is de oppergod, Thor de god van de donder en Pluvius die van de regen. Ik trof ze alle drie in Velsen-Noord. En ik ging eigenlijk uitsluitend voor de THOR. De ZEUS OF FINLAND lag er achter en kreeg ik er gratis bij. De regen kwam - dankzij Pluvius - met bakken uit de hemel. Drie Goden dus op één foto.
Lekker bezig!
Vorige week nog was zij in Bilbao betrokken bij een heuse 'poging tot kaping'; vandaag trof ik haar vredig in de Lekhaven. Een mooie aanleiding om de UNION SAPPHIRE te bombarderen tot SLEEPBOOT VAN DE WEEK. Lees alles over deze zaak en over dit schip in haar Sleepbootdossier.
De EN AVANT 1 lag zich in de Lekhaven vreselijk op te winden (zij kreeg een nieuwe sleepkabel), terwijl.....
... de EN AVANT 20 en de SD SALVOR het strijdtoneel verlieten.
En om dat voor die laatste mogelijk te maken, moest ook de UNION SAPPHIRE verkassen.
Wat een gedoe.....
Haar twee grote zusjes, de UNION BEAR en de UNION LYNX, werden er niet heet of koud van.
De EN AVANT 1 van Muller-Dordrecht zou nog wel een keer voor de lens komen, schreef ik van de week. En wat dacht je wat? Zij kwam vanochtend bij Hoek van Holland naar binnen met hun ponton 6615-1 op sleep. Vlak daarvoor had ik de Sirius op weg naar zee voorbij zien komen. Die ging dus duidelijk dienstdoen als stuurboot. Twee vliegen in één klap.
Wat zeg ik: drie vliegen, want ook de STC ALBATROS, het opleidingsvaartuig van het Scheepvaart en Transport College (STC), kwam nog voorbij en dus op de kiek.
Het grootste afzinkbare zwareladingschip ter wereld, de DOCKWISE VANGUARD, vertrok vanmiddag vanaf de tweede Maasvlakte naar China. Daar gaat zij het kraanschip HERMOD van Heerema afleveren voor de sloop. Een combinatie van slechte marktomstandigheden en het nagenoeg aan het einde van haar levenscyclus zijn, lagen ten grondslag aan dit spectaculaire vertrek. Of het de grootste klus is voor de DOCKWISE VANGUARD, weet ik niet maar het is een forse!
De EN AVANT 9 is het Sleepboot van de Week geworden. Klik hier voor haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, foto's en links.
Muller in Dordrecht komt in mijn annalen nauwelijks voor. Om daar iets aan te veranderen toog ik hedenochtend naar Dordrecht. Ik wilde er mijn Schip van de Week gaan scoren. Ik trof de EN AVANT 7, 9 en 10. Twee had ik er nog niet. Nu wél dus. En een van de drie krijgt dus binnenkort een ere plaatsje....
Op de terugweg nog even langs de JARO II en de SD SALVOR. Daarvan had ik de eerste nog niet.
Een lekker dagje uit van de Stichting dus.
Wat mij betreft heeft de ZWARTE ZEE een waardig opvolger: de ALP DEFENDER. Ze was afgelopen dagen voor het eerst van haar leven in haar thuishaven Rotterdam. Ik maakte haar dus Het Sleepboot van de Week en vulde haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, foto's en filmpjes. Lees dat hier!