En wat dacht je wat? De eerste sleepboot die ik vandaag te zien kreeg was de Mercurius. Het doel van mijn middagtocht. En niet aan de steiger waar ik hem dacht te vinden, maar aan het werk op de rivier. Hebbes dus! En ik hoorde van de kapitein van de SD Seal dat de Mercurius (van Iskes) is gecharterd door Kotug Smit. Vandaar dus niet in IJmuiden, maar in 010.
Aansluitend kon ik nog twee nieuwe slepers aan mijn verzameling toevoegen. De Smit Ebro en de Fairplay 21. Zie bovenstaande foto's.
Onder de button 'Meer foto's' staan tot slot nog wat oude bekenden. Klik maar even.
En wat dacht je wat? De eerste sleepboot die ik vandaag te zien kreeg was de Mercurius. Het doel van mijn middagtocht. En niet aan de steiger waar ik hem dacht te vinden, maar aan het werk op de rivier. Hebbes dus! En ik hoorde van de kapitein van de SD Seal dat de Mercurius (van Iskes) is gecharterd door Kotug Smit. Vandaar dus niet in IJmuiden, maar in 010.
Ik benoem haar bij dezen tot Sleepboot van de Week! Lees hier haar Sleepbootdossier.
Ik ging dus speciaal voor de SVITZER MUIDEN, want die ontbrak nog in mijn Svitzer-verzameling. Ik was gelukkig op tijd, want even later vertrok zij. Ik kreeg er een ererondje van de SVITZER SVEZIA bij cadeau. Ook lukte het mij om de SVITZER AMSTEL wat beter op de foto te krijgen.
En bij de buren mocht ik de Port of Amsterdam 1 (Castor) en de Port of Amsterdam 4 (Athena) platen. Twee Stan Tugs 1907 van Damen. De derde, de PA 5 (Pollux) was niet thuis.
Voor de andere foto's die ik daar in Amsterdam maakte moet je even op de button 'Meer foto's' klikken.
Van de vier schepen* die ik nog mis in mijn Iskes-verzameling, trof ik er in IJmuiden niet een. Wél kon ik - met wat beter licht inmiddels - wat aanvullende prentjes maken van de TRITON, de THETIS (gecharterd door Svitzer) en de VENUS. Van die laatste maakte ik een detailpagina en riep haar uit tot mijn 'Schip van de Week'. Klik en kijk maar.
*) P.S.
Achteraf bezien had ik mijn huiswerk beter moeten doen. De vier schepen die ik dacht te missen, opereren helemaal niet vanuit IJmuiden. Drie werken er in het buitenland en de vierde, de MERCURIUS, in het Rotterdamse. Dom...dom...dom... Al doende leert men (hoop ik).
Toen het vanmiddag opklaarde, besloot ik een rondje Noordzeekanaal te gaan doen. Ik begon bij Svitzer in Amsterdam. Daarna naar Svitzer en Iskes in IJmuiden. Ik trof er van alles thuis en aan het werk. Bovendien lagen er in IJmuiden ook nog twee gasten, de ijsbrekende zeesleper Zeus of Finland* en de Multratug 4 met als thuishaven Terneuzen. Die laatste had er zojuist - met hulp van de Saturnus - de RAMBIZ afgeleverd.
Een forse 'vangst van de dag' dus. Klik maar op de button voor 'Meer foto's'.
*) P.S.
Ik kreeg op mijn vraag wat de ijsbekende zeesleper Zeus of Finland in IJmuiden te zoeken heeft een helder beeld.
... In de winter worden ze ingehuurd door de Finse regering. In de zomer doen ze al zo'n 15 jaar sleepreizen met boorplatforms ed. op de Noordzee. Pas sinds een jaar of 2 vanuit IJmuiden, voorheen altijd vanuit Den Helder.
... Door de kaptein werd mij verteld dat dit schip zeer stabiel is t.o.v. andere slepers, doordat ze erg diep steekt. Ook heeft ze een grote lengte sleeptros aan boord, Gecombineerd met een hoge trekkracht het ideale schip voor een (korte) sleepreis.
... Dit schip is gebouwd in de hoogste ijsklasse die er bestaat, is dus wel degelijk een ijsbreker. Alles is hierop ontworpen, ronde kimmen, grote schroef met veel vermogen van speciale legering. In de winter wordt er zelfs een frame op de kont gelast om escorterende schepen op te vangen die niet op tijd kunnen remmen.
... Ik heb dit scheepje als model gebouwd, weet er dus wel iets vanaf.
Pim Hoogenraad
De ZEUS OF FINLAND is mijn eerste 'Sleepboot van de Week'. Vandaar zijn eigen sleepbootdossier.
Op mijn rondje Scheveningen - Hoek van Holland - Maasluis - Vlaardingen - Rotterdam - Scheveningen, kwam ik aardig wat tegen, waaronder dit zware transport. Beide vaartuigen behoren tot de vloot van Bonn & Mees. Klik maar even op de knop voor de rest.
Hierboven het resultaat van het "overwerk". Ze waren haar nog aan het afmeren toen ik op mijn fietsje arriveerde.
De GAME CHANGER gaat als een soort 'bijboot' fungeren bij een groter jacht. Zij verzorgt de bevoorrading, de huisvesting van extra personeel, de stalling van speeltjes als speedboten, mini-onderzeeërs en jeeps en zij heeft een helikopterdek + hangaar voor de zwaardere helikopters.
Hoe rijk moet je zijn.......
Dichtbij genoeg om te zien dat het een vreemde hardloper is, maar te ver weg en te dampig voor een duidelijke foto. Maar ik heb hem. De Game Changer, het grotere broertje van de Fast & Furious die hier vorig jaar in de haven lag. De Game Changer is het nieuwste Yacht Support Vessel van Damen en vanavond dus bezig met een proefvaart voor de Scheveningse kust langs. Hier vind je de gegevens van het schip. Leuk zo tijdens het diner en zo te zien gaat hij óók de haven binnenlopen. Dat wordt overwerk!
De Poolse sleper OPAL en de Vlissingse sleper ATLANTIS trof ik vanmorgen in de Lekhaven. Twee nieuwe voor mij.
Ook de Texelbank had ik nog niet eerder gekiekt. Nu dus wel; in Vlaardingen.
De vreemde eend in de bijt was de DP Galyna. Dat "DP" in de naam wijst op de aanwezigheid van een Dynamisch Positioneringssysteem.
Als functie van het schip heeft de folder het over een "walk to work vessel". Ik heb daar nog geen helder beeld bij, maar het kan o.a. offshore hotelfaciliteiten bieden aan hen die platforms of windmolenparken bezoeken. Een "floatel" dus.
Eens kijken of ik er wat meer over kan vinden.....
P.S.
Inmiddels ontdekte ik o.a. dit filmpje op YouTube: