De NOORDZEE (A871) [1] is de eerste aan de de Koninklijke Marine afgeleverde moderne ASD Tug 2810 Hybrid [2] van Damen. Haar overdracht vormde het begin van de vernieuwing van de Marine-slepersvloot.
Vier van de vijf kustslepers uit de Linge-klasse werden daarbij vorig jaar vervangen door drie hybride exemplaren [3]. De 'inruilers' waren de Linge (A874), Regge (A875), Hunze (A876) en Rotte (A877). Die werden in 2016 verkocht aan Damen. Alleen de GOUWE (A878) - die tien jaar jonger is - bleef in dienst. De andere vier zijn inmiddels doorverkocht. Zo vaart de HUNZE als PARIS onder Spaanse vlag, de ROTTE als ODIN onder de Deense. De Regge is naar een nieuwe Canadese eigenaar en de LINGE is verkocht naar Nigeria.
Omdat de eerst nieuw afgeleverde boot de NOORDZEE (A871) was, heet die klasse de Noordzeeklasse. De andere twee nieuwelingen zijn de WADDENZEE (A872) en de ZUIDERZEE (A873).
Vermeldenswaard is nog wel dat de NOORDZEE - die op haar thuisreis al met aardig wat storingen werd geconfronteerd [4] - vlak voor haar eerste binnenkomst [5] in Den Helder op 20 februari 2016 tot overmaat van ramp zelf gesleept moest worden in verband met technische problemen [6] [7] [8]. Sleper, sleept, gesleept.... Officieel heette het 'brandstofproblemen [9]', maar waarschijnlijk ondervond zij dezelfde storingen als die opdoken bij de eerder afgeleverde BERNARDUS en MULTRATUG 28. Die zijn inmiddels beide teruggenomen en worden nu door Damen Marine Service verhuurd als ADVENTURE en EXPERIENCE (zie aldaar).
Foto('s) | Boegnummer | Naam | IMO | BP |
? | A871 | NOORDZEE | 9705249 | 60 |
? | A872 | WADDENZEE | 9705251 | 60 |
? | A873 | ZUIDERZEE | 9705263 | 60 |
? | A874 | LINGE (verkocht naar Nigeria) | 8613205 | 22 |
? | A875 | REGGE (nu WAVEMASTER) | 8613217 | 22 |
A876 | HUNZE (nu PARIS) | 8704004 | 22 | |
A877 | ROTTE (nu ODIN) | 8703995 | 22 | |
? | A878 | GOUWE | 9152624 | 22 |
? | Y8018 | BREEZAND | - | 11 |
? | Y8019 | BALGZAND | - | 11 |
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
YN 512357 |
1-2014 |
Bouwcontract [10] |
Gorinchem (NL) |
Damen |
YN 512357 |
22-12-2014 |
Snijden van de plaat [11] |
Galati (RO) |
Damen Shipyards Galati |
YN 512357 |
26-2-2015 |
Kiellegging [12] |
Galati (RO) |
Damen Shipyards Galati |
YN 512357 |
8-2015 |
Tewaterlating |
Galati (RO) |
Damen Shipyards Galati |
YN 512357 |
17-9-2015 |
Naamgeving [13] |
Den Helder (NL) |
Marine staf |
Noordzee (A871) |
25-1-2016 |
Galati (RO) |
Damen Shipyards Galati |
|
Noordzee (A871) |
20-2-2016 |
1e Aankomst in Den Helder [16] |
Den Helder (NL) |
Damen BV - Den Helder |
Noordzee (A871) |
10-5-2016 |
Bollard pull-test [17] |
Rotterdam(NL) |
2e Maasvlakte |
Noordzee (A871) |
11-7-2016 |
Officiële ingebruikname [5] |
Den Helder (NL) |
Nieuwe Diep |
Noordzee (A871) |
10-6-2018 |
Mijn eerste kennismaking met haar [18] |
Den Helder (NL) |
Marine Haven |
Noordzee (A871) |
8-9-2018 |
Voor actie-foto's en film naar Rotterdam [19] |
Rotterdam (NL) |
Wereldhavendagen 2018 |