Kolga

De KOLGA liep vanmiddag binnen met het kraanschip THIALF op sleep. De ROTTERDAM en de SMIT CHEETAH dienden daarbij als stuurboot [*]. Voor het afmeren kwamen er nog meer havenslepers bij, maar ik kon niet zien welke dat waren. Misschien de MULTRATUG 5 ook wel, want die zag ik even later daarvandaan komen.

Multratug 5

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

Met iets meer dan zeventien uur vertraging voer vanmiddag de ALP DEFENDER het zeegat uit. Wat dat oponthoud veroorzaakte weet ik niet, maar het kwam mij wel goed uit. Was ze gisterenavond inderdaad vertrokken, dan was dat in het duister gehuld gebleven. Nu voltrok het zich op klaarlichte dag. En ik zag het gebeuren! Mazzel toch?

Volgens welingelichte bron is haar bestemming Macaé, Brazilië om voor haar eigenaar Teekay wat op te halen. Ze gaat dus niet - zoals Marinetraffic vermeldt - naar Macau, een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China (net als Hongkong). Het scheelt maar één letter, maar aardig wat zeemijlen!!.

Ik blijf haar op de voet volgen.

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

Geen fanfare, geen tromgeroffel, geen champagne of spuitende sleepboten. Zelfs geen directeur, douanebeambte of marechaussee. Wat mankeren die sleepbootbazen toch? *

Eerst de ROTTERDAM die stilletjes binnenkomt en nu de ALP DEFENDER. Ik dacht nog even dat het hele feestgezelschap aan boord van de museumzeesleper HOLLAND zat, want die bleef daar - met een dek vol met op zijn zondags geklede grijsaards - even rondcirkelen. Maar nee. Bijna niemand scheen de eerste 'thuiskomst' van een gloednieuwe, ultramoderne sleper uit de ALP FUTURE-klasse, die haar eerste wereldreis heeft gemaakt, belangrijk genoeg te vinden. Behalve de bunkerboot, de vrouw van de kapitein en haar zoon , een handjevol tugspotters en ik dus.

Ik pikte haar - de ALP DEFENDER dus - om half acht vanochtend op. Toen nog thuis achter de PC. En zodra ik zag dat Hoek van Holland nog haalbaar was voor mij, vlug douchen en wegwezen. Ik had geen tien minuten later moeten zijn. Even voordat zij (?) toeterde, had ik haar in de zoeker. Daarna nog een keer opgepikt in Maassluis en tenslotte het aanmeren aan de Holland Amerikakade kunnen zien en beleven. Ik wél dus!  En wat een schip. Om stil van te worden. Morgen gaat zij helaas al weer weg. Wederom met stille trom, vrees ik. Weer op zo'n lange reis. En we horen t.z.t. van Jan Dootjes wel hoe hij is gevaren, want die zit aan boord. Nou, vaarwel en wie weet tot ooit!

*) P.S.
Uit het artikel 'ALP DEFENDER bezoekt thuishaven Rotterdam' van Dick Overduin in de Lekko #371, begreep ik dat er tóch een ontvangst geweest is voor relaties en de media....(zij wél)! (Als pleister op de wonde, beloofde men mij wél - in ruil voor een deel van mijn fotoreportage - t.z.t. een bezoek aan het schip, maar helaas kwam het nooit tot uitbetaling!)

SD Salvor

De SD SALVOR van Kotug Offshore BV is deze week Het Sleepboot van de Week. Ik kwam haar tegen in de Waalhaven en maakte er gelijk een Sleepbootdossier van. Klik hier maar even om dat te lezen.

Bever

Bever

Bever

De BEVER kwam rond 12:01:58 uur de haven binnenlopen om in rustig vaarwater een Fugro-boei te kunnen bijtanken die ze uit zee had opgevist. Om even over half drie was het gepiept en vertrok ze weer.

alp defender@piet sinke 12-06-2017a

Foto: © Piet Sinke - www.maasmondmaritime.com

De ALP DEFENDER komt (sleeploos) naar Rotterdam. A.s. zondag en maandag ligt zij aan de Holland Amerikakade!

Volgens Marinetraffic is zij vanmorgen om 10:22 uur uit Stavanger vertrokken richting Rotterdam. Volgens hen is haar geschatte aankomsttijd: 9 september 15:00 uur, lokale tijd. Ik kreeg van Frans Verbrugge via Facebook echter het bericht dat ze dan niet kan doorvaren, omdat de Maeslantkering rond die tijd haar jaarlijkse functioneringssluiting heeft. ALP Martitime Services BV houdt het daarom op zondag in de vroege ochtend. Zij meert af aan de Holland Amerikakade/cruiseterminal en blijft daar tot maandagavond liggen. Een buitenkansje om een van de ALP FUTURE-schepen te zien te krijgen dus!

Bugsier 10

Ik ging dus voor de BUGSIER 10. Zij ligt al een tijdje op de Maasvlakte. Ik had in de Schuttevaer gelezen dat zij was toegevoegd tot de Fairplay-vloot, dus ik ging ervan uit dat zij daar hoorde. Fairplay Towage BV liet mij echter weten dat de deal met Bugsier nog niet rond is en dat de BUGSIER 10 (nog?) niet onder hun vlag vaart. Interessant dus.
Thuisgekomen zie ik op Marinetraffic dat zij de haven inmiddels heeft verlaten richting Beatrice Windfarm. Ze lag hier dus met een missie; onderdelen voor een windmolen vervoeren! Ik kiekte haar net op tijd! (Volgende keer graag iets dichterbij, maar je kan niet alles hebben.)

 

SD Salvor

Mijn tweede opdracht was de SD SALVOR. Een voor mij nieuwe sleper uit de stal van Kotug. Eentje die dus niet in de poule zit met Smit. Ik trof haar en had mazzel dat niemand mij tegenhield.

 

Bigroll Baffin

En tot mijn verrassing trof ik in de Waalhaven ook de BIGROLL BAFFIN. De hoofdrolspeelster van de Wereldhavendagen 2017. Ik had haar daar niet verwacht, want ik zag gisteren een BIGROLL ankeren voor Scheveningen en ging ervan uit dat dat de BIGROLL BAFFIN was, terug van haar optreden in Rotterdam. Mis evenwel. Dat blijkt bij nader inzien haar zuster de BIGROLL BARENTSZ te zijn. Verwarring alom dus.

Klik voor de andere foto's die ik vandaag schoot maar even op deze button:

 

Fairplay XI

Ik zag haar optreden tijdens de Wereldhavendagen 2017 en besloot haar te bombarderen tot Sleepboot van de Week. Lees meer over haar in dit Sleepbootdossier dat ik van haar maakte. Daarin staan ook meer foto's en een filmpje van de demonstratie.

Waddenzee (A872)

Waddenzee (A872) & Bigroll Baffin

De Koninklijke Marine en de BIGROLL BAFFIN droegen vandaag de Wereldhavendagen. Zonder hen zou het een sobere bedoening geweest zijn. Ik kwam dus duidelijk een dagje te vroeg. Er werd nog volop gebouwd en ingericht en een groot aantal - met name food - stands was zelfs nog helemaal niet open. De sleepbootdemonstratie was bovendien - met slechts twee slepers en het ontbreken van toelichtend commentaar - in mijn ogen wat magertjes. En waarom bijvoorbeeld de Marine-sleper WADDENZEE daar niet aan mee deed, kregen wij als publiek niet te horen. Ik had bovendien minstens op de carrouseltug MULTRATUG 12 gehoopt en op de showboot RT BORKUM. Ook had ik stiekem gedacht dat Kotug-Smit wel van de opening van het evenement gebruik zou maken om alsnog hun nieuwe ROTTERDAM en SOUTHAMPTON aan het publiek voor te stellen en misschien zelfs wel te dopen. Mis evenwel.... Al met al dus een wat valse start voor mij als sleepbootliefhebber, afgesloten met een heuse wolkbreuk. Als morgen alles en iedereen is 'ingedraaid' en ook de historische slepers uit Maassluis hun opwachting zullen maken, wordt alles beter. Nou ja, alles.......?

Hier de beloofde filmimpressie:

De ALP DEFENDER is gisteren met haar sleep RANDGRID vanuit Singapore in Stavanger aangekomen. Die sleep is overgedragen aan een viertal plaatselijke sleepboten en zelf ligt ze bij te komen aan de wal in de Kalhammarvigå.
Dat worden dus geen Wereldhavendagen voor haar! Wie weet zien wij haar later nog wel eens in Nederland. Zou leuk zijn!

Via deze link wat foto's van de sleep.