Strathdon

Strathdon

De Schotse ASD zeesleper Strathdon kwam vanmorgen langs Rozenburg de rivier op met een ponton van Smit op sleep, richting Waalhaven. Helaas lag mijn camera in de auto en die stond beneden. Toen ik later op de middag bij de pont stond te wachten kreeg ik zowaar een nieuwe kans. Hij kwam precies op tijd weer langs, maar nu de rivier af, zonder sleep. Ik heb hem dus toch. Mazzel!

 

Smit Schelde

Smit Elbe

Smit Hudson

Xin Guang Hua

Ondertussen had ik op de Landtong nog wat andere foto's kunnen maken, inclusief eentje van het zware ladingschip Xin Guang Hua uit Hong Kong. Zijn deklading, de WESTERN ISLES, een drijvend productie- en opslagplatform, was gisteren losgesneden en al voorbij Rozenburg gekomen, op weg naar Keppel Verolme. Die had ik gisteren dus al gemist en daarvoor kwam geen herkansing. Jammer dan.

Karadeniz One

Smit Seraya

MTS Vanguard

Centaurus

De Karadeniz One (foto 1.) was de aanleiding voor mijn rondje Rotterdam. Het werd een allegaartjes, afgerond met twee kiekjes in mijn thuishaven.

Fairplay X

Fairplay 27

Multratug 5

Smit Cheetah

Fairplay 24

Elbe

Als tugspotter heb je het op dagen zoals deze niet makkelijk. Het was zo druk in de haven dat ik ogen te kort kwam. Hierboven een kleine selectie en tot slot een foto van de Museum-sleper Elbe, drooggezet voor een schilderbeurt. Zo zie je hem niet vaak.

ALP Ace

Smit Nicobar

Union Manta

Eraclea

Elbe

Ik had in het AIS-systeem de route van de ALP Ace gevolgd en gezien dat hij vanochtend de Lekhaven was binnengelopen. Ik dus derwaarts. Behalve het wensschip, trof ik er ook de Smit Nicobar, de Union Manta en de Eraclea. Allemaal nieuw voor mij, als verse 'tugspotter'.
Aan de overkant, in de Waalhaven, maakte de museumsleper Elbe een rondje met betalende passagiers. Mooi meegenomen dus.

Y712

Leontiy Martinovich

 

Behalve de vijf sleepboten die ik vandaag wist te vereeuwigen, schoot ik ook bovenstaand kiekje van het duurste zeiljacht dat ooit in Nederland is gebouwd. € 212 miljoen, volgens de berichten. Wie de eigenaar is, is geheim en ook de naam ontbreekt nog op het schip. Het bouwnummer is in elk geval Y712.
Het slepertje daaronder zal bij de laatste eigenaarswisseling vast niet zo duur zijn geweest. Het is nu een Oekraïner (bouwjaar 1978) en vaart onder de vlag van de Cookeilanden.
Voor de andere foto's even op de button klikken a.u.b.

Mars

Ginger

Thetis

Een rijke oogst, daar in IJmuiden. Zowel stilliggend in de haven, als bij het binnenbrengen van een ertstanker. En van alles wat. Wat Kust- & havenslepers, maar ook twee speciale vaartuigen. Klik maar even op de knop 'Meer foto's' voor de hele serie.

ALP Forward

En vanmorgen voer de ALP Forward dus weer terug naar het ankergebied. Toeval of niet: ik keek net op tijd uit het raam!

ALP Forward

ALP Forward

Ik was vanmorgen precies op tijd wakker om mee te maken hoe de ALP Forward het Scheveningse ankergebied verliet en de haven binnenliep.
's Middags ontdekte ik dat hij, in verband met de drukte in de haven, voorlopig een plekje aan de afslag had gekregen. Daar was hij aardig te kieken.
Toen ik toch bezig was, nam ik gelijk wat ander spul op de korrel. Klik maar even op de knop 'Meer foto's' als je durft.

Bremen Fighter

Carlo Martello

President Hubert

Union Boxer

Ik moet mijn draai nog en beetje vinden als 'tugspotter'. Ga ik los op alles wat voorbij drijft, of beperk ik mij? En zo ja, tot wat?
Bovenstaande foto's zijn een greep uit de 'vangst van de dag'. Ik 'greep' daarbij vooralsnog alleen de zeeslepers. De havenslepers staan alleen onder de 'meer foto's' knop, terwijl de binnenvaartslepers onbewerkt bleven.
Er tekent zich dus toch al een zeker schifting af. Een lid van 'de havenvrienden' zei zich te beperken tot alles wat een IMO-nummer heeft. Eens kijken wat ik daarmee kan.

In het Guinness Book of Records staat de Far Samson als 'sterkste sleepboot van de wereld' met een paaltrek (bollard pull) van 423 metrische tonnen (mt).

Welke sleper echter de sterkste van Nederland is, weet ik nog niet. Ik las ergens dat dat de vijf Fairmount schepen (bouwjaar 2005 - 2007) waren. Waren misschien, want inmiddels hebben de ALP Striker en haar zusterschepen uit de ALP Future-klasse (bouwjaar 2015/2016) bewezen beduidend sterker te zijn.

Maar ik kan het nóg sterker vertellen. Meer dan 30% sterker dan de ALP-Future-schepen is namelijk de - begin 2019 door Boskalis gekochte - LEWEK FALCON. Die is, met een trekkracht van 403,7 mt, de op-een-na sterkste van de wereld! Inmiddels werd zij omgedoopt tot BOKA FALCON en zal worden ingezet in de offshore, speciaal bij installatiewerk op diep water. Als zodanig opereert ze dus niet op de sleepvaartmarkt. Maar wat mij betreft blijft ze voorlopig wél de sterkste met een Nederlands tintje. Ze kan het!

(Zie ook mijn tabel.)