Union Bear

Fairmount Glacier

De FAIRMOUNT GLACIER en de UNION BEAR hadden beide een voor de sloop bestemd booreiland afgeleverd in Turkije. Op de terugweg sleepte de eerste de tweede. Brandstofbesparing werd mij ingefluisterd. Ze hadden als geschatte aankomsttijd: zondag 08:00 Maascenter. Ik voor het eerst in mijn sleepbootbestaan extra vroeg (06:00 uur) mijn bed uit, want als ze wat vroeger zouden zijn..... In Hoek van Holland gebeurde aanvankelijk niets. Zou ik ze gemist hebben? Zou kunnen... Maar nee, om kwart over acht dook de UNION BEAR op aan de horizon. In zijn eentje. Dat was schrikken, want het was mij eigenlijk om de FAIRMOUNT GLACIER te doen. Die zou Het Schip van de Week worden tenslotte. Kennelijk toch afgezwaaid richting Vlissingen, zoals eerder op het internet als bestemming stond? Een telefoontje met mijn zus bracht uitkomst. Die zag op marinetraffic dat ze nog wel ver op zee zat, maar toch kennelijk op weg was naar de Hoek. Gelukkig maar. En inderdaad. Een uur na haar 'sleep', zag ik haar aan de horizon opdoemen. Geen idee waarom zij zoveel later was*, maar mij een zorg. Kwam alles toch nog goed, inclusief het afmeer-gedoe in de Waalhaven.
Het was mij het dagje wel....

P.S.
*) De kapitein liet weten dat hij op een loods had moeten wachten. Vandaar.

ALP Ace

En inderdaad, zij lag vanmorgen netjes op mij te wachten aan de Adriaan Maaskade, de ALP ACE. Klik maar op de button voor de andere foto's.

ALP Ace

De ALP ACE voer zojuist Scheveningen binnen. Vluchtend voor het naderend onweer? Kijken of we er morgen wat detailprentjes van kunnen schieten.

A.H. Varazze

De A.H. VARAZZE ligt al een tijdje aan de Parkkade. Tijd dus voor een fotosessie. Het is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) met een bollard pull van 221 ton van de Italiaanse reder Rimorchiatori Riuniti die nauw samenwerkt met Augustea, de vorige eigenaar van het schip.

 

Sea Bravo

En in de Lekhaven lag de voor mij nieuwe SEA BRAVO. IMO 9487029. Eigenaar, Seacontractors, Vlissingen. Bouwjaar, 2008. Met een bollard pull van 50 ton, een behoorlijk maatje kleiner, maar ook leuk.

Multratug 32

Het casco van de eerste nieuwbouw carrouselsleper is in afbouw genomen. Te zijner tijd de MULTRATUG 32. Ik zag het, verbaasde mij en ging op onderzoek uit. Klik en lees het uitvoerige dossier dat ik ervan maakte.

ALP Guard

ALP Guard

Net terug van het vogelspotten. Jas nog niet eens uit. En wat zien ik? De ALP GUARD in aantocht. Zou zij toch - terwijl het laagwater is - naar binnen willen komen met haar 8,25 meter diepgang? Nee dus. Zij gaat voor anker voor mijn deur. Kan ik waarderen! En leuk dat ze even op mij heeft gewacht. Bemanningswisseling en bevoorrading door de MAARTJE. En vroeger dan gedacht Jan??!!

 

ALP Guard

Ik zie het al. Voor de bemanningswissel komt een sjieker scheepje. Lux hoor en wat moet dat allemaal niet kosten..... wink

Marie

De MARIE is al een behoorlijk oude knar. Ze is van 1967 en is - toen ze nog PIONEER heette - al eens opgelegd geweest. Toch werd ze vorig jaar nog omgedoopt in MARIE. Geen idee waarop ze lag te wachten daar in Stellendam, maar erg florissant zag ze er niet uit.

 

Tis

Dat kon je wél zeggen van de TIS. Een gloednieuwe voor het Russische RPK Nord varende ASD Tug 2810. (Dat TИC op de foto is dus kennelijk Russisch voor TIS.)

Er lagen er daar nog wel wat meer, maar niet fotografeerbaar, zoals je op de foto ziet.

Maersk Mariner

Maersk Mariner

Maersk Mariner

De MÆRSK MARINER is nog zo nieuw, dat zelfs de Maersk-site er nog nooit van gehoord heeft. Het was dus aanvankelijk even gokken, maar op basis van het achterschip zou ik zeggen een AHTS. En dat blijkt bij nader inzien te kloppen.

Het schip - met bouwnummer 383 - is door de Kleven-werf op 6 juli j.l. overgedragen aan Maersk Supply Service. Het werd direct gedoopt en is dus nog nagelnieuw.
Het is de tweede ankerbehandelingssleepboot uit een serie van zes, genaamd de Starfishklasse. De eerste was de MÆRSK MASTER. Die werd op 24 maart opgeleverd en gedoopt.
Ik trof de nieuweling - na een tip op Facebook - in de Waalhaven, alwaar hij aan het bunkeren was. Jammer wel, want de olieboot dekte het schip lelijk af. Ik heb bijna twee uur gewacht, maar hij (de olieboot dus) wilde niet vertrekken. Toen ik maar.

Alle relevante links vind je in haar Sleepbootdossier.

Seafox 5

Gisteren zag ik vanaf de Tennesseehaven de Seafox 5 voorbij komen. Nog nooit van gehoord en nog nooit gezien. Nader onderzoek gewenst dus. Bij dezen.

De Seafox 5 valt in de categorie 'offshore support vessels'. Het is een vierpotig, zelfheffend en zelfvarend hefplatform, dat voorzien is van een geavanceerd dynamisch positionerings-systeem. Het kan zowel accommodatie bieden, als assisteren bij offshore bouw-, onderhouds- en installatiewerkzaamheden. Een duizendpoot dus met slechts vier poten. Weer wat geleerd.

Union Fighter

Fairplay X

Fairplay I

Multratug 31

Smit Seine

Voor een zonnige zondag was het gisteren knap druk in de haven. Kennelijk heeft de computerstoring bij een van de grote containerterminals de boel aardig in de soep laten lopen. Ik voer er wel bij!
Na mijn bezoek aan de Waalhaven voor kiek van de UNION FIGHTER en voor mijn - wederom vergeefse - bezoek aan de SALVANGUARD, was het feest rond de Tennesseehaven. Een vrijwel constante stroom van fikse schepen en dus van slepers. Ik kiekte er zoveel, dat ook ik een achterstand moest wegwerken. Ik qua fotobewerking dus. Hier (en onder de knop Meer foto's) het resultaat.