Op dit filmpje is te zien hoe op 10 december om 14:30 uur, achttien dagen nadat zij nabij As Mirandas (Spanje) in de monding van de Ares aan de grond was gelopen, de chemicaliëntanker BLUE STAR weer vlot komt.
Die klus werd geklaard door de BOKA PEGASUS en de UNION PRINCESS. Zij maakten daarbij dankbaar gebruik van het tij en van de forse golfslag. Het schip is voor inspectie naar de buitenhaven van Ferrol gesleept.
Zie ook:
Na de eerder door mij beschreven aankoop van de MERCURIUS, neemt Svitzer (die zelf pas net uit de financiële zorgen is) per 1-1-2020 ook Port Towage Amsterdam (PTA) over, inclusief de daarin opererende Iskes-sleepboten*.
E.e.a. is het gevolg van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de onafhankelijkheid van de PTA ten opzichte van haar oprichters Iskes en Svitzer.
Dat blijkt uit de toezegging die beide bedrijven deden aan de ACM. Zie het ACM-persbericht.
De zeven Iskes-slepers die in PTA-verband varen, zijn trouwens:
Zie ook het Svitzer-persbericht.
*) P.S. Het zijn niet exact deze zeven slepers geworden. Zie het laatste nieuws daarover.
Mijn camera zag het goed, de BOKA PEGASUS in het donker voor mijn deur. Komt kennelijk persoonlijk de Kerstgroeten overbrengen! Van hetzelfde!
En op speciaal verzoek ook een prentje bij (helaas wat weinig) daglicht. En wil je haar zelf zien? Ze ligt nu in het ankergebied Scheveningen.
Toen Svitzer in 2014 voet aan de grond wilde krijgen in Rotterdam, zetten zij eerst drie en later vier eigen sleepboten in en charterden er twee van Iskes. De Svitzer slepers waren de SVITZER NARI, SVITZER HUTTON en SVITZER MUIDEN en later de gloednieuwe SVITZER LONDON. Van Iskes waren dat aanvankelijk de BRENT en de GINGER [1] [2] [3] [4], maar toen de eveneens gloednieuwe MERCURIUS vaarklaar was, werd een van die twee door haar vervangen [5]. Het Rotterdamse avontuur werd voor Svitzer geen succes. Zij trok haar eigen slepers terug en liet het werk voortaan uitvoeren door Fairplay. Ook het chartercontract met Iskes ging naar Fairplay over.
Nu, vier jaar later, heeft Svitzer de MERCURIUS van Iskes gekocht en op 11 december herdoopt in SVITZER MERCURIUS. Zie hun persbericht over die aankoop en haar stationering in Southampton.
Ik paste haar Sleepbootdossier hierop aan. Klik en zie.
Ik ging naar IJmuiden voor de LYNX. Bij haar aankomst in Nederland had ik haar net gemist, omdat ze gelijk door voer naar Delfzijl. Nu is zij terug en heb ik haar.
Toen ik vervolgens ging vogelen op de Zuidpier, kwam er een tweede voor mij nieuwe in beeld. De DUTCH PEAR met als sleep de opgelegde GEOQUIP SPEER. Leuke bijvangst!
En toen die eenmaal buiten was, zag ik de TRITON binnenkomen. Leuke lunch-voorstelling!
(En het vogelen ging trouwens ook beter dan verwacht! Daar gokte ik er op één en kwam ik er met vijf terug.)
Deze kleine rakker heeft al een wereldreis achter de rug, waarbij zij ook nog eens een milieuramp met een in brand geschoten olietanker heeft weten te voorkomen. Zij heeft daarmee de titel "Sleepboot van de Maand" dik verdiend.
Lees alles over haar jonge, maar roerige leven in het duurste >> Sleepbootdossier << ooit. (Ik liet Vesselfinder namelijk een interactieve "Voyage Analyser" van haar "maidentrip" maken en dat is bepaald niet gratis..., maar wél leerzaam!)
Tot besluit van het zandsuppletie-project 2019, kozen de LOKE R en de VIDAR R vanmorgen zee. De eerste nam vervolgens de 1,2 km lange aanvoerleiding op sleeptouw. De kleinere binnenvaartsleper VIDAR R fungeerde als stuurboot. En het patrouillevaartuig VERIFIER van Delta Costal Services voer mee ter beveiliging. De tocht gaat naar Søndervig, Denemarken. Een knappe tocht voor twee van die lilliputters! (Mag dat wel?)
Zodra het weer het toelaat, gaan de LOKE R en de VIDAR R de zandtransportleiding van de zeebodem lichten en meenemen naar een volgende klus. Wordt dus (hopelijk) vervolgd.
Ik zag hem uit de mist opdoemen en vroeg mij verbaasd af of de mist de ANTEOS nou écht zo vertekende, of dat ik eens naar de Specsavers moest. Geen van beide. Het bleek het onderzoekesvaartuig GLOMAR VANTAGE te zijn, dat een paar levens geleden MITRA (van Rijkswaterstaat) heette en Scheveningen als thuishaven had. Wél in dezelfde kleurstelling als de ANTEOS, maar een paar maatjes groter.
Het schip heette trouwens - nadat ze MITRA af was - ook al:
De BUGSIER 12 in een Fairplay-outfit * en de SD SHARK - tot vier dagen geleden nog gestationeerd in Tilbury/Londen - in "overgangskleed", zoals wij vogelaars dat zouden noemen. Beide waren nieuw voor mij. De andere drie had ik eerder al eens, maar vond ik toch het kieken waard. Kijk maar onder de knop!