Ik zag dit sleepbootmodel in de webshop van Damen. Voordat ik tot aanschaf besloot, wilde ik weten of wij hier ook ergens een ASD TUG 3212 rond hadden varen. Dan zou ik er meer binding mee hebben, dacht ik. Dat was zo en ik kocht het model dus.

Het bleek om een behoorlijk populaire serie te gaan, waarvan er - sinds de introductie in 2012 - zo'n kleine zeventig zijn gebouwd. Een aantal daarvan wacht nog op een koper.

 

Iskes & Svitzer

Iskes had er twee varen. Had, want de MERCURIUS is inmiddels verkocht en heet nu SVITZER MERCURIUS. De andere, de VB MARS, is van de Boluda-dochter 'Iskes' en vaart in Boluda-outfit in het Rotterdamse. Beide hebben een eigen Sleepbootdossier. Klik maar op hun scheepsnaam als je dat wilt lezen.

 

 

 

 

(Kotug Smit) Boluda

Toen nog 'Kotug' zonder 'Smit', was een van de 'early adopters' van de de ASD tug 3212. Zij namen in 2013 bouwnummer 512506 af en gaven haar de naam SD DOLPHIN. Die is inmiddels overgegaan naar Boluda. Ook zij heeft een eigen - inmiddels wat achterhaald - Sleepbootdossier. Klik ook hier maar op haar scheepsnaam als je dat wilt lezen. Die boot werd gebouwd in Vietnam en was in week 36 van 2012 aflever gereed.

 

Multraship 

Multraship was met hun MULTRATUG 19 - met bouwnummer 512509 - net iets eerder. Die kwam van de werf in Roemenië en was daar in week 18 van 2012 klaar voor de verkoop. Zij namen in 2015 nog een tweede en een derde af, de MT29 en de MT30. Die werden echter ook weer even hard verkocht. Het verhaal daarachter ken ik (nog) niet. Inmiddels hebben ze er tóch weer twee voor in de plaats genomen, te weten de MT 31 en de MT29 (2). Ik maakte van zowel de MULTRATUG 29 (2), als van de MULTRATUG 31 een Sleepbootdossier. Klik daarvoor ook maar op hun naam.

 

Tabel: alle ASD Tugs 3212 die ik kon traceren

bouwnummer bouwjaar naam IMO reder thuishaven
512501 2012 BALADHA 9606510    
512502 2012 BULGU 9606522    
512503/ijsklasse 2012 VTS AMMOCHOSTOS 9631008    
512504/ijsklasse 2013 VTS KERYNEIA 9631010    
512505 2012 MEYERS EVO 9631022    
512506 2013 SD DOLPHIN 9631034 Boluda Londen (GB)
512509 2012 MULTRATUG 19 9630250 Multraship Terneuzen (NL)
512510 2012 KIN 9630262     
512511 2012 SL TIGER 9631058     
512512 2012 SL SERVAL 9631060    
512513 2012  KAPITAN MARKIN 9670860    
512514 2012 VOLODYMYR IVANOV 9670872    
512515 2014 KOC MUHAB 9675975    
512516 2014  KOC SHAHEM 9675987    
512517 2014  KOC SAHEB 9675999    
512518 2014 KOC SHAHEEN 9676008    
512519 2015  KOC SHAMEKH 9676010    
512520   KOC MUAAWEN 9676022    
512521   KOC FARES 9676034    
512522 2015 KOC QAEED 9676046    
512523 2015 KOC JAWAD 9676058    
512524     ??    
512525     ??    
512526     ??    
512527     ??    
512528 2015  TIRRICK
(v/h  MULTRATUG 29, v/h MERCURIUS)
9695470    
512529  2015 SHALDER
(v/h MULTRATUG 30)
9695482    
512530  2014 ADRIATIC 9695494    
512531 2016 VB MARS (ex MARS) 9695509 Iskes Eemshaven (NL)
512532 2014 SVITZER LONDON 9695511    
512533 2014 SVITZER MERCURIUS (v/h MERCURIUS) 9695523 SVITZER Southampton (GB)
512534 2014 CALABRIA 9695535    
512535 2014 MARDEANGELES 9695547    
512536 2014  HURACAN 1 9695559    
512537 2016 TMM COLIMA 9695561    
512538 2015  YOSR 9695573    
512539 2015 SVITZER DEBEN 9695585    
512540 2016 LUISA NERI 9695597    
512541 2015 SVITZER KENT 9695602    
512542 2016 MULTRATUG 31 9695614 Multraship Antwerpen (B)
512543 2015  WS TITAN 9679244    
512544 2016 WS PROCYON 9679256    
512545 2016 SL LULU 9795787    
512546 2018 SL MURJAN 9795799    
512547 2019 DAMEN GORINCHEM 512547 9795804 Damen Stellendam
512548 2018 MULTRATUG 29 (2) 9795816 Multraship Terneuzen (NL)
512549 2018 SL THUNGGUN 9795828     
512550 2018 SL IRRONG 9795830     
512551 2019 SOCHI 9795842    
512552 2019 TUAPSE 9795854    
512553 2018  SVITZER GLENROCK 9795866    
512554  ? CC GREGORY 9824100    
512555 CC PORTLAND 9824112    
512556 ? CC LAQUINTA 9824124    
512557 ? CC ARANSAS 9824136    
512558 2018  ELRINGTON 9824148    
512859 LATOUCHE 9824150    
512560 2018 BAINBRIDGE 9824162    
512561 2018  INGOT 9824174    
512562 2018 WS SIRIUS 9834545    
 512563   WS ARIES 9834557    
 - - -    
512565 2019 MAGNI 9855903 Faxaflóahafnir Reykjavik
512566 2019  JAWAR ANBAR 9855915    
512567 2019  JAWAR MUTHANNA 9863261    
512568 2020 ENGAGE RAIDER 9863273    
512569 2020 ENGAGE ROGUE 9882671    
512570 2020 ENGAGE REBEL 9882683    

Multratug 32

Fairplay I

Fairplay XI

Ik heb eindelijk mijn foto's van een varende MULTRATUG 32. Het begon wel net te regenen toen ze naar buiten kwam, maar ze staat er op.

Een mooie aanleiding trouwens ook voor een update van haar Sleepbootdossier, want de ontwikkelingen rond het ontwerp hebben intussen niet stil gestaan. Klik en lees versie 6 maar.

(De FAIRPLAY I en de FAIRPLAY XI kwamen net iets eerder naar buiten en staan er ook op. Zij zonder spetters!)

Dancing Water

Dancing Water

Het KNMI waarschuwde voor het district Hoek van Holland voor noordwest 8.

Dat had de DANCING WATER er niet van weerhouden om met het vuurwerkponton - de NP 477 - vanuit Rotterdam naar Scheveningen te komen. Zij houdt - gezien haar naam - kennelijk wel van een beetje ruw weer. Vlak voor de deur kreeg de sleep stuurassistentie van de OCEAAN. Om 18:21 uur waren ze binnen en meerden af in de Derde Haven. En de bui? Die kwam een uurtje later (19:28 uur).
Je moet maar durven!

Seaways 22 & Carlo Martello

De CARLO MARTELLO heeft vanaf nu ook een eigen Sleepbootdossier, om te voorkomen dat ze jaloers wordt op de SEAWAYS 22. Daar staan wederom geen spectaculaire zaken in, want ook over haar er is op het internet weinig te vinden, maar toch....genoeg voor een uurtje klikken en lezen! 

>> Klik hier voor dat dossier. <<

Smit Ebro

De SMIT EBRO was de enige van de vijf slepers die ik vandaag voor de lens kreeg die aan het werk was. Zij had het in de Lekhaven druk met het draaien en afmeren van de NEDERLAND REEFER.

 

Seaways 22 & Carlo Martello

Daar trof ik voorts de SEAWAYS 22. Die lag afgemeerd langszij de CARLO MARTELLO. De foto kwam mooi van pas voor mijn bijgewerkte Sleepbootdossier over de SEAWAYS 22. Klik en kijk maar!

 

Sea Bulldog

Fairplay 31

En waar ik eigenlijk voor naar Rotterdam was gereden, was voor de SEA BULLDOG en de FAIRPLAY 31. Twee slepers die ik nog niet in mijn foto-verzameling had. Nu dus wél, hoewel de FAIRPLAY 31 lelijk werd afgedekt door een olieboot. En die zou er nog wel even blijven liggen ook, omdat zij olie had gelekt en nu de politie aan boord had. Een volgende keer beter!

Klik voor de overige foto's even op deze button:

 

Seaways 22

De SEAWAYS 22 heeft vanaf nu een eigen Sleepbootdossier. Daar staan geen spectaculaire zaken in, want er is op het internet weinig over haar te vinden, maar toch.... het weten waard! 

>> Klik hier voor dat dossier. <<

En Avant 10

Vanaf de Maasvlakte kwam de EN AVANT 10 met het ponton BREMEN, beladen met - zo te zien - funderingen en transitiestukken voor windmolens. Bestemming Eemshaven. Het span zat wat ver weg voor de foto en ook de hittetrilling maakte het er niet beter op, maar als bewijsplaatje voldoende.

 

Seaways 22

En vlak daarna kwam vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam een sleep de rivier af, bestaande uit het ponton CC ATLANTIQUE, getrokken door de SEAWAYS 22, met stuurassistentie van de EN AVANT 7 en de EN AVANT 9. Op het ponton, de onderbouw voor het eerste transformatorplatform in het nieuw aan te leggen windpark Borssele. Die 'jacket', zoals dat gevaarte in vaktermen heet, werd gebouwd bij HSM Offshore in Schiedam. 

 

En Avant 9

De beide Muller-Dordrecht slepers haakten buiten de pieren af en gingen vol gas retour station. De sleep vervolgde zijn reis naar het Windpark Borssele.

Zie ook deze video"s die TenneT-TSO liet maken van de bouw en het transport van dit gevaarte:

 

Bis Viridis

Bis Viridis

Bis Viridis

Voor de ontwikkeling van de BIS VIRIDIS tastte ook Europa in de subsidie-buidel. Als dank kregen de direct betrokken hoogmogendheden vanochtend een rondje Rotterdamse haven met het - deels dankzij hen gefinancierde - schip. En om het helemaal áf te maken, waren er zelfs Europese taartjes aan boord! Je moet wel een Damen zijn om daaraan te denken.

Ik trof het gezelschap en het schip aan bij de Parkkade en werd door de Redwise-stuurman Roel uitgenodigd voor een bezichtiging. Dankzij hem én Europa, is mijn matige fotosessie in de Wiltonhaven van een paar dagen terug nu ruimschoots goedgemaakt.

Morgen gaat ze voor haar paaltrektest naar de Maasvlakte en later (Facebook heeft het over september) vertrekt ze naar Antwerpen waar men met haar gaat proefvaren.

Inmiddels heb ik ook het Sleepbootdossier van de BIS VIRIDIS aangepast. Daarin is haar levensloop beschreven. Klik dus even door als je durft.