De ALP DEFENDER is gisteren met haar sleep RANDGRID vanuit Singapore in Stavanger aangekomen. Die sleep is overgedragen aan een viertal plaatselijke sleepboten en zelf ligt ze bij te komen aan de wal in de Kalhammarvigå.
Dat worden dus geen Wereldhavendagen voor haar! Wie weet zien wij haar later nog wel eens in Nederland. Zou leuk zijn!

Via deze link wat foto's van de sleep.

New Frontiers

Het yacht-support-vessel NEW FRONTIERS was vanochtend vanuit Scheveningen-Haven aan het proefvaren. Het moet in september worden opgeleverd om van 27 tot 30 september op de Monaco Yacht Show te kunnen pronken.
Je zal toch zoveel geld hebben dat je zo'n ding effe kunt laten langskomen bij je 'jachtje' om je speeltjes of je borrelhapjes te brengen.

Amber II

Zij verspeelde vorig jaar een platform. Ik trof haar 24 augustus 2017 in de Lekhaven, waar zij zich aan het klaarmaken was voor een sleepreis naar Genua, de (AHTS) AMBER II. Zij werd Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar Sleepbootdossier.

Amber II & Union Sapphire

Union Sapphire

Gisterenmorgen ging ik naar de Lekhaven voor de UNION SAPPHIRE en de AMBER II. Ze bleken naast elkaar te liggen. Aan de binnenkant de AMBER II. Die was dus vrij eenvoudig te benaderen. Maar toen ik naar de overkant liep om ook de UNION SAPPHIRE te kunnen platen, kreeg die net de douane langszij. Kennelijk was er iets gaande, want er stonden ook auto's van de Belgische overheid, van een Nederlandse inspectiedienst en nog een busje van de douane.
Gelukkig kreeg ik aan de overkant spontaan koffie aangeboden om het wachten te veraangenamen. Het hielp, want toen ik wegging, ging ook de douane weg. Ik terug en hebbes!

 

Aida Prima

Op weg naar de overkant kwam ik nog langs de AIDA PRIMA. Geen sleper, maar vooruit.

 

Frontier Falcon & assistentie

Al Murabba & SD Seal

Later bij de Tennesseehaven was het akelig stil. Ik heb er een uurtje gepost, maar zonder enige vangst. Die kwam pas toen ik op de Landtong Rozenburg was. Daar kwam plots de complete sleepvloot in beweging (op een na). Misschien had dat iets met hoogwater te maken.
En waarom de SD SEAL ging rainbowen toen het containerschip AL MURABBA binnenliep, was mij niet duidelijk. Of het moet alsnog een welkomstgroet zijn geweest aan de ROTTERDAM, de nieuweling die fungeerde als achterboot. Wie het weet mag het zeggen.

P.S.
Richard Mol liet via Facebook weten dat dat spuiten met de fifi was bedoeld als afscheid van de loods op de AL MURABBA. Die ging met pensioen.

Alle foto's van de achttien verschillende schepen die ik voor de lens kreeg, staan onder deze knop:

Op 6 juli vertrok de ALP DEFENDER - met de tanker RANDGRID op sleep - uit Sembawang (Singapore) naar Stavanger (Noorwegen). Op 7 juli passeerde ze Malakka (Maleisië). Nu (23 augustus) zit ze ter hoogte van Porto (Portugal). Haar geschatte aankomsttijd in Stavanger ligt tussen de 30 augustus 10:00 uur (volgens de RANDGRID) en 1 september 19:00 uur (volgens de ALP DEFENDER).

Hopelijk krijgen wij haar daarna nog een keer in Rotterdam of zo te zien. De Wereld Havendagen 2017 zal ze wel niet meer halen.....

Rotterdam

De ROTTERDAM is de op een na nieuwste sleper in dienst van Kotug Smit en deze week het Sleepboot van de Week. Lees het Sleepbootdossier maar dat ik van haar maakte.

Carlo Magno

Ik had al wat schepen van Augustea gekiekt in de Lekhaven in de loop der tijd. Ik dacht dat deze daar ook al bij was, maar dat bleek niet zo. Een nieuwe in mijn verzameling dus, de CARLO MAGNO, een stoere zeesleper uit 2006 uit Italië.

 

Diavlos Pride

De DIAVLOS PRIDE is een ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot, die tevens als oliebestrijdingsvaartuig kan worden ingezet. Het is een Griek. Ik trof haar vandaag ook in de Lekhaven, naast de AETHRA, een offshore platformbevoorradingsschip.

Normand Sira

De NORMAND SIRA maakt twee keer per dag het tochtje Q13-A-platform / Scheveningen-Haven. Dat ontlokte gisteren een dame de opmerking: "Voor een zo'n klein pakje en twee mannetjes met zo'n groot schip hierheen komen. Kan dat niet met een kleiner bootje?"
Precies wat ik wel eens denk.....

Rotterdam

Terwijl ik in afwachting was van de binnenkomst van de ALP WINGER, kwam de - voor mij nieuwe - ROTTERDAM in beeld. Wel helemaal aan de overkant, maar met mijn tele nog net te doen.

 

Multratug 31

Toen ik eindelijk een sleepboot aan de horizon zag verschijnen, had ik zoiets van: "Maar grootmoeder wat heeft u dikke lippen.... en grootmoeder wat heeft u een klein stuurhutje....!" En jawel, het bleek de MULTRATUG 31 en niet de ALP WINGER. Die was kennelijk even op de Westerschelde bij de gestrande CSCL Jupiter wezen kijken.

 

ALP Winger

Toen ik bij de auto was om de handdoek in de ring te gooien, zag ik weer iets aan de horizon. En dit keer wél raak!

 

Mighty Servant 1 & ALP Winger

Als toetje kwam tijdens de fotosessie ook de MIGHTY SERVANT 1 van Dockwise nog even door het beeld varen.
Ben ik toch weer behoorlijk aan mijn trekken gekomen (en behoorlijke trek gekregen, maar dat terzijde)!

Catharina 11

Catharina 11

Catharina 6

Catharina 6

 

Zowel het vuurwerkponton als de sleepboten die het op zijn plaats moeten houden, zijn dit jaar net een maatje groter dan voorheen.

Vorige jaren hadden de beide OCEAAN's en hun bemanning het af en toe te kwaad met de golfslag en moeite het spulletje op de afgesproken positie te houden. De CATHARINA 6, de CATHARINA 11 * (beide van Hebo) en het ponton E1506 (van Boskalis) lijken tegen dat eerste beter bestand en hebben voor het tweede een andere tactiek bedacht. Dat laatste hoorde ik van de vroegere eigenaar en thans kapitein van de CATHARINA 6, in dit span de achterboot.

Eenmaal op z'n plek, gooi ik achter een anker uit en laat de 'piloot' de rest doen. Dan kunnen wij óók rustig naar het vuurwerk kijken, toch?

De 'piloot' is de CATHARINA 11, de sterkste van de twee. Die houdt het lijntje strak en het spulletje op zijn plaats.
Benieuwd of het allemaal inderdaad zo soepel gaat. Volgende week zaterdagnacht zullen we het weten. Dan is het vuurwerkfestival afgelopen.

Sleepboot Lengte Trekkracht
OCEAAN 18,00 9 ton
OCEAAN II (2) 18,60 10 ton
CATHARINA 6 20,55 12 ton
CATHARINA 11 19,50 15 ton

*) Hetzelfde span al dat - te zamen met de DUTCH PIONEER - in augustus 2016 betrokken was bij de verwijdering van het stalen piereiland.