Ik had mazzel dat de GO PEGASUS vanmorgen wat later was dan ik had verwacht. Daardoor was ik nog in Hoek van Holland toen deze sleep in beeld kwam. De FAIRPLAY-31 met de WAGENBORG BARGE 7 en met stuurassistentie van de EN AVANT 4 en de SIRIUS en onder toeziend oog van de RPA 16. Zij brachten een TenneT-transformator naar buiten. Die werd gebouwd bij HSM Offshore in Schiedam en is bestemd voor het in aanbouw zijnde windmolenpark Borssele. De "jacket" waar deze "topside" op moet komen, zag ik trouwens op 5 augustus 2018 naar buiten gaan. Die staat dus op dit ding te wachten... Te zamen zullen zij "Borssele Alpha" gaan heten.
Zie ook deze video die TenneT-TSO liet maken van dit transport.
Na weken eraan gesleuteld en gekwast te hebben, gingen vanmorgen rond 08:45 uur in de Waalhaven haar trossen los. De GO PEGASUS op proefvaart. Eerst wat klooien in de Waalhaven en daarna naar zee. Ik pikte haar even over elven op in Hoek van Holland. Hier de foto's. En nog steeds een "GO" en geen "BOKA". Komt nog wel, denk ik.....
Terwijl ik vanmorgen in Hoek van Holland op de GO PEGASUS zat te wachten, schoven de AIDAperla en de BREMEN FIGHTER door mijn beeld. Mooi meegenomen, toch?
Zij zou op 6 mei haar nieuwe naam opgeplakt krijgen, de GO PEGASUS! Mis evenwel. Ik ging dus voor joker naar de Waalhaven. Wél kon ik nu mooi haar nieuwe Boskalis-logo's kieken, maar of ik dáár nou vrolijk van moet worden.....
Maar gelukkig trof ik nog wél de BOKA FALCON op de wachtpalen aan de Landtong Rozenburg. Waar ze op wacht weet ik niet, maar leuk dat ze dat in elk geval even op mij deed.
En om de hoek waren de BEAGLE en de ROTTERDAM aan de YM WORTH aan het sjorren. Ook leuk.
En en passant kiekte ik nog de - van een klus terugkerende - SMIT HUDSON en SD REBEL. Klik daarvoor maar even op de "Meer foto's"-button.
Morgen wordt de GO PEGASUS - na twee jaar opgelegd te zijn geweest - officieel gereactiveerd, omgedoopt tot BOKA PEGASUS en omgevlagd naar Malta. Zij wordt dan wél al voorzien van de Boskalis-logo's, maar de naam komt er pas a.s. maandag op (6 mei dus).
Ik kiekte haar op 25 april j.l. in de Waalhaven en deed onderzoek naar haar geschiedenis. De opgedane kennis verwerkte ik in haar eigen Sleepbootdossier. Tevens riep ik haar uit tot mijn ‘Sleepboot van de maand”.
Klik hier even door om het te lezen.
In 2017 verspeelde de IKAR nabij Texel de door haar gesleepte veerpont SIEBENGEBIRGE. Ik kreeg zojuist het onderzoeksrapport daarover en verwerkte dat in dit Sleepbootdossier.
Ik ging eigenlijk voor de MAERSK MAKER die te zamen met de BUGSIER 3 het zelfheffende booreiland MAERSK RESILIENT vanaf de Maasvlakte II naar haar positie op de Noordzee ging brengen. Toen ik aan kwam, zag ik alleen de bovenkant van de poten nog boven de zeemist uitsteken. Van de slepers geen glimp. Jammer dan; moet je ook maar vroeger opstaan!
Toen het iets opklaarde kwam wél de ADRIAAN tevoorschijn. Die bleek te liggen wachten op de inkomende Shoalbuster SEA ECHO die het ponton E 350 op sleep had. Zij ging fungeren als stuurboot. En wat nou precies haar status is, is mij onduidelijk. Zij staat te boek als "museum-sleper", maar is hier toch duidelijk aan het werk. Bovendien komt zij niet (meer?) voor op de site van de Stichting Sleepboothaven Maasluis. Ra-ra....
En toen dat span voorbij was, kwam de Shoalbuster GPS AVENGER de rivier af met het ponton SB8422, op weg naar de Eemshaven. De duwboot WALVIS was al eerder afgehaakt.
Een dampig dagje al met al, zowel qua weer, als qua humeur....
foto: © Iskes Towage & Salvage
Ik heb haar zelf nog niet kunnen fotograferen, de ARASHI en tóch werd zij mijn Sleepboot van de maand.
Ik maakte dus ook het bijbehorende Sleepbootdossier met haar levensloop en allerhande links. Klik maar even door om het te lezen; dan weet je álles over haar en meer. En misschien krijg ik haar nog wel eens voor de lens; wie weet.
Nog niet eerder voor mijn lens, de DIAVLOS FORCE (1983), een ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot, die tevens als oliebestrijdingsvaartuig kan worden ingezet. Het is een Griek. Ik trof haar vandaag in de Lekhaven, naast de BRITOIL 120.
En twee plekjes verder de VIKING (2008), een dubbelschroef knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven van Koerts International Towing Service uit Delfzijl. Ook die had ik nog niet eerder gekiekt.
Het lijken trimarans, maar het zijn catamarans met een boegroer, de BIBBY ATHENA en de BIBBY TETHRA. Ik trof ze aan de Visafslag en werd nieuwsgierig.
Het Britse zeebodemonderzoeksbureau Bibby HydroMap, onderzoekt met deze schepen de bodem van de locaties waar Vattenfall (die NUON heeft opgeslokt) de windmolenparken Hollandse Kust Zuid I & II aan het aanleggen is. Meer weten? Lees hun nieuwsbericht en het artikeltje dat De Scheveninger er over schreef.