Versie: 2.4
Op 1 mei 2019 is de GO PEGASUS [1] - na twee jaar opgelegd te zijn geweest - officieel gereactiveerd, omgedoopt tot BOKA PEGASUS [1a] [2] en omgevlagd naar Malta.
Dit ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) is van het type VS 491 CD, een ontwerp van Vik Sandvik [3]. Ze is de derde uit een serie van vier. Dit viertal werd door Mosvold Supply Plc. besteld bij Otto Offshore Ltd. (Otto). De bouw ervan werd uitgevoerd door hun dochter PT Batamec Shipyard uit Indonesië. Ze zouden aanvankelijk de MOS POWER 1, 2, 3 en 4 gaan heten. Doch, door ernstige vertragingen in de bouw, werden de contracten successievelijk opgezegd [4]. Daardoor vervielen de casco's aan Otto. Ze werden geëtaleerd als de zogenaamde 'Deep Sea-serie' [5]. De eerst opgeleverde kreeg dan ook de naam DEEP SEA 1 [6]. Na haar verkoop aan PT GO Marine International, werd zij echter omgedoopt tot GO ANTARES. De volgende drie hadden ook nog wél respectievelijk DEEP SEA 2, 3 en 4 als bouwnaam [7]. Maar toen - na nog wat tussentijdse wisselingen van eigenaar [8] - werd besloten die laten managen door een andere dochter van Otto, te weten GO Offshore [9], werden ze afgebouwd als respectievelijk GO PHOENIX, de hier besproken GO PEGASUS [10] en GO PERSEUS.
Al voordat de GO PEGASUS goed en wel operationeel was, had ze al een langlopend contract te pakken voor kabelwerk op de Noordzee. Vanaf september 2014 kon ze aan de bak in het Western Link project voor Deep Ocean UK. Tot die tijd was zij beschikbaar op de Noordzee-spotmarkt [11]. Op 31 maart 2016 behaalde zij een tweede plaats in de 'Vessel of the Year'- campagne van Deep Ocean [12]. Het contract met hen liep november 2016 af [13]. Toen kwam ze als 'te huur' in Dundee te liggen [14], alwaar ze uiteindelijk op 30 april 2017 geregistreerd werd als 'opgelegd' [15].
In die staat haalde Boskalis haar in februari 2019 naar Nederland voor reactivering. De baggeraar chartert haar (bareboat) vanaf 1 mei 2019 voor drie jaar, met een optie tot koop. Het management verhuist naar Boskalis Offshore Transport Services NV te Antwerpen [16].
Ik kreeg - exclusief voor dit dossier - deze foto's toegestuurd van haar make-over (en daar onder haar levensloop en alle relevante links).
(klik erop voor een vergroting)
|
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
|
21-9-2007 |
Labuan (Maleisië) |
Otto Offshore Ltd. |
Mosvold Supply Plc tekent bouwcontract met de Otto Offshore Ltd. voor vier zusterschepen [17] [18]. De bouw ervan wordt ondergebracht bij een andere Otto-dochter, te weten PT Batamec Shipyard |
Hull 7049 |
8-10-2009 |
Batam (Indonesië) |
PT Batamec Shipyard |
Kiellegging [17] |
Hull 7049 |
11-7-2011 |
Batam (Indonesië) |
PT Batamec Shipyard |
Kale romp gaat te water [19] |
Hull 7049 |
25-7-2011 |
Limassol (Cyprus) |
Mosvold Supply Plc |
Mosvold zegt bouwcontract op omdat de bouw minstens 6 maanden achterloopt op schema [4]. Otto wordt daardoor eigenaar van het casco. |
Hull 7049 |
28-10-2011 |
Batam (Indonesië) |
PT Batamec Shipyard |
Tewaterlating [17] |
Hull 7049 |
7-2013 |
Ondergebracht in een tot dan toe slapende scheeps-bv van Otto, te weten OM Marlin 6 Pte. Ltd. [8] |
||
Hull 7049 |
31-8-2013 |
Ondergebracht in scheeps-bv van Otto, te weten Deep Sea 3 MI Ltd. [8] |
||
GO PEGASUS |
23-10-2013 |
Batam (Indonesië) |
PT Batamec Shipyard |
Verkocht en opgeleverd [17] aan Hai Jiao 1307 Ltd [8]; management naar hun dochter GO Offshore |
GO PEGASUS |
21-11-2013 |
Batam (Indonesië) |
PT Batamec Shipyard |
Foto-shoot Piet Sinke (Maasmondmaritime.com) [20] |
GO PEGASUS |
1-3-2014 |
Dundee (GB) |
Go Offshore UK |
Operationeel en tot september 2014 beschikbaar op de Noordzee-'spot-markt' [11] |
GO PEGASUS |
9-2014/11-2016 |
Noordzee |
Deep Ocean UK |
Haar eerste langlopende contract [11] in het Western Link project voor Deep Ocean UK [21] |
GO PEGASUS |
11-2016 |
Dundee (GB) |
Go Offshore UK |
Na afloop van haar contract komt ze als 'te huur' in Dundee te liggen [14] |
GO PEGASUS |
30-4-2017 |
Dundee (GB) |
Go Offshore UK |
Bij gebrek aan werk wordt ze 'opgelegd' in Dundee [15] |
GO PEGASUS |
5-2-2019 |
Amsterdam (NL) |
|
Na bijna twee jaar opgelegd gelegen te hebben, komt ze nu voor re-activering naar Nederland |
GO PEGASUS |
18-3-2019 |
Amsterdam (NL) |
|
Proefvaarten (& keuring SI [17]) |
GO PEGASUS |
24-3-2019/2-4-2019 [22] |
Flekkefjord (N) |
Proefvaarten en bollard-pull-test (257 mt) [16] |
|
GO PEGASUS |
4-4-2019 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven Pier 1 Rhenus |
Terug in Nederland [23] |
GO PEGASUS |
19-4-2019/24-4-2019 |
Schiedam (NL) |
Damen Shipyards |
Dokbeurt (schilderwerk) [24] |
GO PEGASUS |
24-4-2019 |
Schiedam > Rotterdam (NL) |
Damen Shipyards > Waalhaven |
|
GO PEGASUS |
25-4-2019 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
Mijn foto-shoot [25] |
GO PEGASUS |
1-5-2019 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
Boskalis chartert haar voor drie jaar, omgevlagd naar Malta en - vooralsnog alleen op papier -omgedoopt tot BOKA PEGASUS [16] |
GO PEGASUS |
10-5-2019 |
Noordzee |
Seatrials [26] |
|
BOKA PEGASUS |
5-7-2019 |
Rotterdam |
Waalhaven |
De schilder is bijna klaar met haar nieuwe naam [29] |