Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

ex CHRISTOS XXII

Versie 3.0

Christos XXII

De CHRISTOS XXII [1] is een naar Griekenland geëmigreerde Hollander die binnenkort wordt gesloopt [40]. Ze is in 1972 onder nummer 702 gebouwd bij de N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes in Millingen a/d Rijn [2] [3].

Voordat ze in 2010 naar haar huidige Griekse eigenaar verhuist, vaart ze onder drie verschillende namen voor diverse Smit-bedrijven: 

SMIT ENTERPRISE (1972 - 1983)

Smit Enterprise (Oil on canvas) © Adri Burghout '07

Op 1 december 1972 wordt zij gedoopt en in dienst gesteld. Ze is dan - net als haar zusterschip de SMIT PIONEER - een van de eerste schepen die is uitgerust met een aantal offshore-innovaties, waaronder een speciale installatie voor het behandelen en verplaatsen van zware ankers van booreilanden, pijpenleggers en kraanbakken [4]. In de begin jaren doen de gezusters - vaak vanuit Maassluis - dan ook veel ankerwerk op de Noordzee. Als ze daarvoor toch minder geschikt blijken te zijn dan gehoopt [5], worden ze ingezet voor havenwerk op Curaçao en vanuit Singapore en Bahrein. In die laatste haven vindt in 1983 haar overdracht plaats aan Smit Int. South East Asia Pte Ltd., kortweg Sisea [6].

 

foto: Airfoto Malacca © Teun van der Zee

SMIT COLOMBO (1983 - 1992)

Sisea doopt haar om in SMIT COLOMBO en doet goede zaken met haar. In de tachtiger en negentiger jaren heeft zij namelijk - te zamen met tal van andere Smit-boten - erg veel werk voor haar inmiddels zoveelste eigenaar: Smit-Tak. Met name in de Perzische Golf tijdens de daar woedende Golfoorlogen. Daar opereert zij als blus- en bergingssleepboot om de vele in brand geschoten of anderszins beschadigd geraakte schepen te assisteren [7] [8] [9].

Een ander nieuwsfeit speelt in augustus 1985. Dan pikt zij een groep Vietnamese bootvluchtelingen op, verzorgt die prima en zet ze in - waarschijnlijk - Singapore aan land [10].

Eind 1991 komt ze terug naar Nederland en wordt - volledig uitgewoond - in de Waalhaven opgelegd. Einde oefening voor de SMIT COLOMBO, want in 1992 volgt haar verkoop en herdoop.

 

BANCKERT (2) (1992 - 2010)

Opknappertje

In april 1992 wordt ze in die slechte conditie, waarschijnlijk voor een schrootprijs, overgedaan aan een andere Smit-dochter, te weten N.V. Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker, Nassau-Bahamas [11]. Voordat ze echter voor hen aan de slag kan, gaat ze naar B.S.M. in Breskens voor een totale 'refit'. Die begint met een grondige schoonmaakbeurt*. Daarna gaat ze in dok en volgt haar ombouw tot ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) [12] [13]. Voorzien van een vrijwel geheel nieuwe inventaris, waaronder beddengoed en kommaliewant, verlaat zij juli 1992, na een kleine twee maanden, de werf. In Vlissingen wordt ze bevoorraad, waarna ze op weg gaat naar haar eerste klus, een 'rigmove'.

 

BANCKERT (2) - Maassluis 1994 © Teun van der Zee
Nieuwe motoren

Volgens de administratie van Van den Akker - Vlissingen, staan er bij haar overname in 1992, 2x viertakt 9 cilinder Allen-motoren in, van het type 9S37-E, 325 x 370, op 2 verstelbare schroeven. Die Allen-motoren worden in mei tot en met juli 1996 bij Padmos in Stellendam vervangen door 2x tweetakt 6 cilinder Stork/Wärtsilä-motoren type 6SW.280, 280 x 300, genummerd 13077 en 13079 en geproduceerd in 1996 [14]. "Daarmee kan zij weer tien jaar vooruit!", aldus Kees Mesu, hoofd technische dienst van Van den Akkker in het personeelsblad van Smit [15] [16].  

Aan de ketting

Na de berging van een Amerikaanse helikopter in 1997 wordt de BANCKERT door Iran opgebracht en in Bandar Iman Khomeiny aan de ketting gelegd [17]. In die periode worden er wat trossen van dek gestolen [18]. Na twee weken kan ze weer gaan en vaart ze vervolgens rechtstreeks naar Bahrein [19]. 

Stuivertje wisselen

In 2000 wordt ze ingebracht bij Smit Union Coastal Towage B.V., Vlissingen en drie jaar later bij URS België N.V., Antwerpen-België. Die verkoopt haar tenslotte in juli 2010 aan IMS Shipping Co., Panama [6]. Einde oefening dus voor de BANKERT (2) want ze krijgt alweer een nieuwe naam.

 

ShipSpotting.com
© George Givisis

CHRISTOS XXII (2010 -     )

Haar nieuwe eigenaar geeft haar in beheer bij Christos Shipping Co., Attiki  [6]. Die laat haar in Griekenland opknappen. Tijdens die dokbeurt wordt zij gelijk overgeschilderd in de huisstijlkleuren en op 13 juni 2011 herdoopt in CHRISTOS XXII [20].

 

Aangevaren door eigen sleep

Op 13 januari 2013 gaat de CHRISTOS XXII voor anker bij Hope's Nose, Tor Bay, Engeland. Dat doet ze om te onderzoeken waarom haar sleep, het voor de sloop bestemde voormalig visserijbeschermingsvaartuig EMSSTROM, zo'n tien graden slagzij is gaan maken.

De sleepbootkapitein houdt bij die manoeuvre geen rekening met de heersende getijstroom en gaat aan de verkeerde kant van zijn sleep liggen. Deze wordt door die stroom hard tegen de sleper aan gedreven. Die raakt - net als de EMSSTROM - lek. De hulpdiensten doen hun uiterste best om te voorkomen dat ze zinkt, omdat ze vrezen voor een milieuramp. Ze weten haar boven water te houden [21]. Pas als de Iskes-sleepboot BRENT op 14 januari langszij komt en haar pompen inzet, komt er verbetering in de situatie. De machinekamer is na 48 uur droog a). De EMSSTROM daarentegen zinkt de volgende dag [22]. De CHRISTOS XXII wordt door de BRENT naar Portland Harbour gesleept voor reparatie [23] [24].

Het onderzoeksrapport komt in april 2014 gereed en beschrijft het incident uitvoerig [25].

 

Sleeppoging VICTORIABORG mislukt

Op 23 december 2013 heeft de VICTORIABORG - 220 km NW van Brest - tijdens een zoekactie naar haar overboord geslagen eerste stuurman een ernstige storing aan haar stuurmachine-installatie. Of het een iets te maken heeft met het ander, wordt ook tijdens het officiële onderzoek niet helder. Uiteindelijk vraagt haar reder - in verband met de heersende zware storm 'Dirk' - om sleepbootassistentie. Op 24 december om 16:50 uur vaart de MULTRATUG 20 vanuit Terneuzen uit. Het weer is dan slecht tot zeer slecht met wind ZW 8 tot 9 en een golfhoogte van 4 meter uit westelijke richting. Op 26 december 2014 omstreeks 17:00 komt ze aan op locatie, maakt verbinding en zet vervolgens koers richting Vlissingen. 

Nieuwe sleepdraad voor de MULTRATUG 20 © Ouest-France

Op de avond van 27 december breekt de sleepverbinding echter. De MULTRATUG 20 vraagt het thuisfront om een nieuwe sleepdraad en loopt de volgende dag om ca. 10:30 uur Brest binnen om die op te spoelen zodra die per vrachtwagen vanuit Nederland is gearriveerd (foto links). Intussen is de, in de buurt varende, CHRISTOS XXII gevraagd om de VICTORIABORG op te pikken, totdat de MULTRATUG 20 weer terug is. De CHRISTOS XXII heeft acht uur nodig om ter plekke te komen. Op 28 december om ca. 07:00 uur bereikt zij de VICTORIABORG, maakt vast en vertrekt om 09:00 uur richting Brest voor een noodreparatie. Omdat er door de storm en de gekozen route geen voortgang wordt geboekt, wordt besloten uit te wijken naar Saint-Malo (F) [26]. Op 30 december om ongeveer 8:00 uur is de MULTRATUG 20 terug en maakt de volgende dag weer verbinding. In de nacht van 1 op 2 januari - het weer is dan inmiddels wat ingezakt - loopt de poging om de haven binnen te lopen jammerlijk mis. Door de swell in het achterschip van de Christos XXII breekt ook haar sleepverbinding. De MULTRATUG 20 weet de VICTORIABORG vrij te houden van de rotsige kust. Die laatste gaat vervolgens op de rede voor anker, in afwachting van een gunstig weervenster en een vervanger voor de uitgeschakelde CHRISTOS XXII. Dat wordt de ISA (1)**. Die wordt op 8 januari, tijdens een hernieuwde poging tot aanloop van Saint Malo, zwaar in de sleepdraad gesmeten, waardoor ook die brak. Twee dagen later - bij een ZZW 3 - lukt het de ISA en de MULTRATUG 20 wél [filmpje]. Ze worden daarbij geassisteerd door de havensleepboten LE DAVIER en GRAND BÉ, die haar in de sluis overnemen [foto]. [27]

  • Het officiële onderzoeksrapport maakt zijdelings melding van deze moeizame sleepreis [28].
  • De Franse pers besteedt er wél veel aandacht aan [29] [30] [31].
  • En op basis van deze 'bijna stranding" en het vorige ongeval met de EMSSTROM, wordt er door een Franse milieugroep bij de Franse autoriteiten op aangedrongen om de CHRISTOS XXII aan een grondige inspectie te onderwerpen, omdat er sterk aan haar bergingscapaciteiten wordt getwijfeld, met alle milieurisico's van dien [32]. Sloop van deze - wat zij noemt - "onbetrouwbare sleepboot" lijkt haar het serieus overwegen waard. Er gebeurt echter niets met hun verzoek en op 16 januari 2014 mag de CHRISTOS XXII ongehinderd Saint-Malo verlaten [33].
  • De versie van de reder over deze gebeurtenis kent - vreemd genoeg - een happy-end.... [34].
Motorman komt om

Op 8 juli 2015, wordt zij weer door het noodlot getroffen. Tijdens een tragisch ongeval komt haar motorman om het leven als gevolg van beknelling door de in de schroef geraakte sleepdraad [35]. 

Op bezoek in Rotterdam

Woensdag 12 juni 2019 komt ze, met verwarrende dagseinen, Rotterdam binnen en meert af in de Lekhaven [36]. Daar fotografeer ik haar de volgende dag [0] en verkies haar tot mijn "Sleepboot van de Maand juli". Vandaar dus dit dossier.

 

Rijp voor de sloop

Eind 2021 verhuist zij naar de sloop [40]. Einde oefening!

Tabel: Levensloop IMO 7230135

naam

datum

bijzonderheden

plaats

bij

YARD nr. 702 [2]

30-4-1972

Kiellegging [37]

Millingen a/d Rijn (NL)

N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes

SMIT ENTERPRISE

 

 1-12-1972

  • Opgeleverd aan Smit Enterprise N.V., Willemstad (NA) [6],
  • onder Antlliaanse vlag gebracht [38] 
  • en gedoopt door Mw. A.J. van Doorn-Kaan , echtgenote van een van de commissarissen van Smit [39].

Rotterdam (NL)

Parkkade

31-12-1972

Geregistreerde bouwdatum [37]

   

SMIT COLOMBO

3-9-1983 

Ingebracht bij Smit Int. South East Asia Pte Ltd., Nassau- Bahamas, omgevlagd en herdoopt [6]

Bahrein

 

1985 

Ingebracht bij Smit Tak Towage & Salvage (S) Pte Ltd

 

 

BANCKERT (2)

 17-4-1992

Verkocht aan Bergings- & Transportbedrijf van den Akker B.V., Nassau-Bahamas, herdoopt [6] [11]

   

juni-juli 1992

Refit en ombouw tot AHTS [12]

Breskens (NL)

BMS

mei-juli 1996

Nieuwe motoren geplaatst [14] [15] [15]

Stellendam (NL)

Fa. Padmos

1996

Ingebracht bij Bergings- & Transportbedrijf van den Akker B.V., Vlissingen [6]

   

8-9-1997

Twee weken aan de ketting in Iran [19]

Bandar Iman Khomein (IR)

 

 2000

Ingebracht bij Smit Union Coastal Towage B.V., Vlissingen [6]

   

2003 

Ingebracht bij URS België N.V., Antwerpen-België [6]

   

7-2010 

Verkocht aan IMS Shipping Co., Panama/In beheer bij Christos Shipping Co., Attiki [6] 

   

vanaf 8-2010 

Refit tijdens dokbeurt

Kato Pounta - Ambelakia Salamis (GR)

Spanopoulos Shipyard

CHRISTOS XXII

13-6-2011

Herdoopt [20]

Kato Pounta - Ambelakia Salamis (GR)

Spanopoulos Shipyard

3-4-2012

Omgevlagd naar Griekenland [6]

   

23-4-2012

 

Verkocht aan Christos XXII Spanopoulos Tugs S.A./In beheer bij Spanopoulos Group S.A., Attiki [6]

   

 13-1-2013

Voor anker liggende CHRISTOS XXII wordt geramd door eigen sleep. Geen slachtoffers. [25]

Off Hope’s Nose, Tor Bay (GB)

 

26/27-12-2013

Mislukte sleeppoging VICTORIABORG [28]

220 km NW van Brest

 

8-7-2015

 

Motorman overlijdt als gevolg van beknelling door in de schroef geraakte sleepdraad [35]

Piraeus (GR)

Piraeus Container Terminal

12-6-2019

Op bezoek in Rotterdam [36]

Rotterdam (NL)

Lekhaven

13 & 19-6-2019 

Mijn foto-shoot [0]

Rotterdam (NL)

Lekhaven

eind 2021

Naar de sloop [40]

   

Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:

  • Weblink 0. Flickr: mijn fotoalbum CHRISTOS XXII
  • Weblink 1. Spanopoulos: detailsheet CHRISTOS XXII
  • Weblink 2. Foto Ronald van Gemst: werfplaatje bouwnummer 702
  • Weblink 3. Scheepvaart Forum: SMIT ENTERPRiSE in aanbouw
  • Weblink 4. Kombuispraat: Newly designed 6.000 IHP tugs
  • Weblink 5. NSM: Exhibition 70: Smit in Maassluis
  • Weblink 6. WSS-Nieuwsbrief 189
  • Weblink 7. NSM: Sleepboten op station
  • Weblink 8. Leidsch Dagblad: "Dode bij aanval op Nederlands schip"
  • Weblink 9. Maascenter: SMIT MAASSLUIS op 19 januari 1986
  • Weblink 10. Kombuispraat: Smit Colombo augustus 1985 Vietnamese bootvluchtelingen
  • Weblink 11. Smit 150
  • Weblink 12. Clyde Maritime: Banckert
  • Weblink 13. Henk de Winde: foto-album 'Ombouw tot AHTS'
  • Weblink 14. Wärtsilä: chatbericht bouwjaar motoren
  • Weblink 15. Smit Intern: 12-1996: Nieuwe diesel voor De Banckert
  • Weblink 16. Padmos: bevestiging hermotorisering 1996
  • Weblink 17. NRC: Iran brengt schepen van Smit Tak op
  • Weblink 18. PZC: Moderne piraat schrikt niet terug voor gebruik raket
  • Weblink 19. PZC: Slepers maanden vast na buitenkansje
  • Weblink 20. Spanopoulos: Acquisition of 2 New AHTS Tugboats 13-6-2011
  • Weblink 21. BBC: Bravery award for Christos XXII tug crew rescue leader
  • Weblink 22. BBC: Boat sinks after stricken tug crew rescued off Devon coast
  • Weblink 23. Koopvaardij Blogspot: Voormalige Smit Enterprise in problemen
  • Weblink 24. MJ: Nieuwsbericht 20-2-2013
  • Weblink 25. MAIB: Collision between tug CHRISTOS XXII and its tow, EMSSTROM
  • Weblink 26. Vesseltracker: Victoriaborg
  • Weblink 27. Multraship: verslag MULTRATUG 20
  • Weblink 28. Onderzoeksraad: Vermissing eerste stuurman in zwaar weer 23 december 2013
  • Weblink 29. le Marin: Le « Victoriaborg » est enfin entré à Saint-Malo
  • Weblink 30: France 3: nieuwe tegenvaller...
  • Weblink 31. Ouest France: Victoriaborg
  • Weblink 32. RDB: CHRISTOS XXII, the salvage tug which brings bad luck
  • Weblink 33. RDB: Scrapping or sea-dumping (blz. 5)
  • Weblink 34. Spanopoulos: MV Victoriaborg off Brest - emergency response
  • Weblink 35. HBMCI: onderzoeksrapport over de dood van de motorman van de CHRISTOS XXII
  • Weblink 36. TTO-Newsletter: CHRISTOS XXII arrived in Rotterdam
  • Weblink 37. Lloyd's register: CHRISTOS XXII (zoek op 7230135)
  • Weblink 38. NRC 6-10-1972: Twee zeeslepers van SMIT onder Antilliaanse vlag
  • Weblink 39. Het Vrije Volk 5-12-1972: Nieuwe Smit Sleepboot
  • Weblink 40. Facebook: Sloopaankondiging
  • Weblink Delpher: krantenknipsels SMIT ENTERPRISE
  • Weblink Delpher: krantenknipsels SMIT COLOMBO
  • Weblink Maritiem Digitaal: wat de diverse musea hebben over de SMIT ENTERPRISE
  • Weblink Marine Traffic: huidige positie CHRISTOS XXII
  • Weblink ShipSpotting: veel foto's van de IMO 7230135
  • Weblink Varend Erfgoed: Banckert (2)
  • Weblink YouTube: afspeellijst YouTube-filmpjes

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl