Versie 3.0
De CHRISTOS XXII [1] is een naar Griekenland geëmigreerde Hollander die binnenkort wordt gesloopt [40]. Ze is in 1972 onder nummer 702 gebouwd bij de N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes in Millingen a/d Rijn [2] [3].
Voordat ze in 2010 naar haar huidige Griekse eigenaar verhuist, vaart ze onder drie verschillende namen voor diverse Smit-bedrijven:
Smit Enterprise (Oil on canvas) © Adri Burghout '07 |
Op 1 december 1972 wordt zij gedoopt en in dienst gesteld. Ze is dan - net als haar zusterschip de SMIT PIONEER - een van de eerste schepen die is uitgerust met een aantal offshore-innovaties, waaronder een speciale installatie voor het behandelen en verplaatsen van zware ankers van booreilanden, pijpenleggers en kraanbakken [4]. In de begin jaren doen de gezusters - vaak vanuit Maassluis - dan ook veel ankerwerk op de Noordzee. Als ze daarvoor toch minder geschikt blijken te zijn dan gehoopt [5], worden ze ingezet voor havenwerk op Curaçao en vanuit Singapore en Bahrein. In die laatste haven vindt in 1983 haar overdracht plaats aan Smit Int. South East Asia Pte Ltd., kortweg Sisea [6].
foto: Airfoto Malacca © Teun van der Zee |
Sisea doopt haar om in SMIT COLOMBO en doet goede zaken met haar. In de tachtiger en negentiger jaren heeft zij namelijk - te zamen met tal van andere Smit-boten - erg veel werk voor haar inmiddels zoveelste eigenaar: Smit-Tak. Met name in de Perzische Golf tijdens de daar woedende Golfoorlogen. Daar opereert zij als blus- en bergingssleepboot om de vele in brand geschoten of anderszins beschadigd geraakte schepen te assisteren [7] [8] [9].
Een ander nieuwsfeit speelt in augustus 1985. Dan pikt zij een groep Vietnamese bootvluchtelingen op, verzorgt die prima en zet ze in - waarschijnlijk - Singapore aan land [10].
Eind 1991 komt ze terug naar Nederland en wordt - volledig uitgewoond - in de Waalhaven opgelegd. Einde oefening voor de SMIT COLOMBO, want in 1992 volgt haar verkoop en herdoop.
In april 1992 wordt ze in die slechte conditie, waarschijnlijk voor een schrootprijs, overgedaan aan een andere Smit-dochter, te weten N.V. Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker, Nassau-Bahamas [11]. Voordat ze echter voor hen aan de slag kan, gaat ze naar B.S.M. in Breskens voor een totale 'refit'. Die begint met een grondige schoonmaakbeurt*. Daarna gaat ze in dok en volgt haar ombouw tot ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) [12] [13]. Voorzien van een vrijwel geheel nieuwe inventaris, waaronder beddengoed en kommaliewant, verlaat zij juli 1992, na een kleine twee maanden, de werf. In Vlissingen wordt ze bevoorraad, waarna ze op weg gaat naar haar eerste klus, een 'rigmove'.
BANCKERT (2) - Maassluis 1994 © Teun van der Zee |
Volgens de administratie van Van den Akker - Vlissingen, staan er bij haar overname in 1992, 2x viertakt 9 cilinder Allen-motoren in, van het type 9S37-E, 325 x 370, op 2 verstelbare schroeven. Die Allen-motoren worden in mei tot en met juli 1996 bij Padmos in Stellendam vervangen door 2x tweetakt 6 cilinder Stork/Wärtsilä-motoren type 6SW.280, 280 x 300, genummerd 13077 en 13079 en geproduceerd in 1996 [14]. "Daarmee kan zij weer tien jaar vooruit!", aldus Kees Mesu, hoofd technische dienst van Van den Akkker in het personeelsblad van Smit [15] [16].
Na de berging van een Amerikaanse helikopter in 1997 wordt de BANCKERT door Iran opgebracht en in Bandar Iman Khomeiny aan de ketting gelegd [17]. In die periode worden er wat trossen van dek gestolen [18]. Na twee weken kan ze weer gaan en vaart ze vervolgens rechtstreeks naar Bahrein [19].
In 2000 wordt ze ingebracht bij Smit Union Coastal Towage B.V., Vlissingen en drie jaar later bij URS België N.V., Antwerpen-België. Die verkoopt haar tenslotte in juli 2010 aan IMS Shipping Co., Panama [6]. Einde oefening dus voor de BANKERT (2) want ze krijgt alweer een nieuwe naam.
ShipSpotting.com |
© George Givisis |
Haar nieuwe eigenaar geeft haar in beheer bij Christos Shipping Co., Attiki [6]. Die laat haar in Griekenland opknappen. Tijdens die dokbeurt wordt zij gelijk overgeschilderd in de huisstijlkleuren en op 13 juni 2011 herdoopt in CHRISTOS XXII [20].
Op 13 januari 2013 gaat de CHRISTOS XXII voor anker bij Hope's Nose, Tor Bay, Engeland. Dat doet ze om te onderzoeken waarom haar sleep, het voor de sloop bestemde voormalig visserijbeschermingsvaartuig EMSSTROM, zo'n tien graden slagzij is gaan maken.
De sleepbootkapitein houdt bij die manoeuvre geen rekening met de heersende getijstroom en gaat aan de verkeerde kant van zijn sleep liggen. Deze wordt door die stroom hard tegen de sleper aan gedreven. Die raakt - net als de EMSSTROM - lek. De hulpdiensten doen hun uiterste best om te voorkomen dat ze zinkt, omdat ze vrezen voor een milieuramp. Ze weten haar boven water te houden [21]. Pas als de Iskes-sleepboot BRENT op 14 januari langszij komt en haar pompen inzet, komt er verbetering in de situatie. De machinekamer is na 48 uur droog a). De EMSSTROM daarentegen zinkt de volgende dag [22]. De CHRISTOS XXII wordt door de BRENT naar Portland Harbour gesleept voor reparatie [23] [24].
Het onderzoeksrapport komt in april 2014 gereed en beschrijft het incident uitvoerig [25].
Op 23 december 2013 heeft de VICTORIABORG - 220 km NW van Brest - tijdens een zoekactie naar haar overboord geslagen eerste stuurman een ernstige storing aan haar stuurmachine-installatie. Of het een iets te maken heeft met het ander, wordt ook tijdens het officiële onderzoek niet helder. Uiteindelijk vraagt haar reder - in verband met de heersende zware storm 'Dirk' - om sleepbootassistentie. Op 24 december om 16:50 uur vaart de MULTRATUG 20 vanuit Terneuzen uit. Het weer is dan slecht tot zeer slecht met wind ZW 8 tot 9 en een golfhoogte van 4 meter uit westelijke richting. Op 26 december 2014 omstreeks 17:00 komt ze aan op locatie, maakt verbinding en zet vervolgens koers richting Vlissingen.
Nieuwe sleepdraad voor de MULTRATUG 20 © Ouest-France |
Op de avond van 27 december breekt de sleepverbinding echter. De MULTRATUG 20 vraagt het thuisfront om een nieuwe sleepdraad en loopt de volgende dag om ca. 10:30 uur Brest binnen om die op te spoelen zodra die per vrachtwagen vanuit Nederland is gearriveerd (foto links). Intussen is de, in de buurt varende, CHRISTOS XXII gevraagd om de VICTORIABORG op te pikken, totdat de MULTRATUG 20 weer terug is. De CHRISTOS XXII heeft acht uur nodig om ter plekke te komen. Op 28 december om ca. 07:00 uur bereikt zij de VICTORIABORG, maakt vast en vertrekt om 09:00 uur richting Brest voor een noodreparatie. Omdat er door de storm en de gekozen route geen voortgang wordt geboekt, wordt besloten uit te wijken naar Saint-Malo (F) [26]. Op 30 december om ongeveer 8:00 uur is de MULTRATUG 20 terug en maakt de volgende dag weer verbinding. In de nacht van 1 op 2 januari - het weer is dan inmiddels wat ingezakt - loopt de poging om de haven binnen te lopen jammerlijk mis. Door de swell in het achterschip van de Christos XXII breekt ook haar sleepverbinding. De MULTRATUG 20 weet de VICTORIABORG vrij te houden van de rotsige kust. Die laatste gaat vervolgens op de rede voor anker, in afwachting van een gunstig weervenster en een vervanger voor de uitgeschakelde CHRISTOS XXII. Dat wordt de ISA (1)**. Die wordt op 8 januari, tijdens een hernieuwde poging tot aanloop van Saint Malo, zwaar in de sleepdraad gesmeten, waardoor ook die brak. Twee dagen later - bij een ZZW 3 - lukt het de ISA en de MULTRATUG 20 wél [filmpje]. Ze worden daarbij geassisteerd door de havensleepboten LE DAVIER en GRAND BÉ, die haar in de sluis overnemen [foto]. [27]
Op 8 juli 2015, wordt zij weer door het noodlot getroffen. Tijdens een tragisch ongeval komt haar motorman om het leven als gevolg van beknelling door de in de schroef geraakte sleepdraad [35].
Woensdag 12 juni 2019 komt ze, met verwarrende dagseinen, Rotterdam binnen en meert af in de Lekhaven [36]. Daar fotografeer ik haar de volgende dag [0] en verkies haar tot mijn "Sleepboot van de Maand juli". Vandaar dus dit dossier.
Eind 2021 verhuist zij naar de sloop [40]. Einde oefening!
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
YARD nr. 702 [2] |
30-4-1972 |
Kiellegging [37] |
Millingen a/d Rijn (NL) |
N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes |
SMIT ENTERPRISE |
1-12-1972 |
Rotterdam (NL) |
Parkkade |
|
31-12-1972 |
Geregistreerde bouwdatum [37] |
|||
SMIT COLOMBO |
3-9-1983 |
Ingebracht bij Smit Int. South East Asia Pte Ltd., Nassau- Bahamas, omgevlagd en herdoopt [6] |
Bahrein |
|
1985 |
Ingebracht bij Smit Tak Towage & Salvage (S) Pte Ltd |
|
||
BANCKERT (2) |
17-4-1992 |
|||
juni-juli 1992 |
Refit en ombouw tot AHTS [12] |
Breskens (NL) |
BMS |
|
mei-juli 1996 |
Stellendam (NL) |
Fa. Padmos |
||
1996 |
Ingebracht bij Bergings- & Transportbedrijf van den Akker B.V., Vlissingen [6] |
|||
8-9-1997 |
Twee weken aan de ketting in Iran [19] |
Bandar Iman Khomein (IR) |
||
2000 |
Ingebracht bij Smit Union Coastal Towage B.V., Vlissingen [6] |
|||
2003 |
Ingebracht bij URS België N.V., Antwerpen-België [6] |
|||
7-2010 |
Verkocht aan IMS Shipping Co., Panama/In beheer bij Christos Shipping Co., Attiki [6] |
|||
vanaf 8-2010 |
Refit tijdens dokbeurt |
Kato Pounta - Ambelakia Salamis (GR) |
Spanopoulos Shipyard |
|
CHRISTOS XXII |
13-6-2011 |
Herdoopt [20] |
Kato Pounta - Ambelakia Salamis (GR) |
Spanopoulos Shipyard |
3-4-2012 |
Omgevlagd naar Griekenland [6] |
|||
23-4-2012 |
Verkocht aan Christos XXII Spanopoulos Tugs S.A./In beheer bij Spanopoulos Group S.A., Attiki [6] |
|||
13-1-2013 |
Voor anker liggende CHRISTOS XXII wordt geramd door eigen sleep. Geen slachtoffers. [25] |
Off Hope’s Nose, Tor Bay (GB) |
||
26/27-12-2013 |
Mislukte sleeppoging VICTORIABORG [28] |
220 km NW van Brest |
||
8-7-2015 |
Motorman overlijdt als gevolg van beknelling door in de schroef geraakte sleepdraad [35] |
Piraeus (GR) |
Piraeus Container Terminal |
|
12-6-2019 |
Op bezoek in Rotterdam [36] |
Rotterdam (NL) |
Lekhaven |
|
13 & 19-6-2019 |
Mijn foto-shoot [0] |
Rotterdam (NL) |
Lekhaven |
|
eind 2021 |
Naar de sloop [40] |