Ik ging naar Rotterdam voor de A.H. LIGURIA. Zij lag eigenlijk aan de verkeerde kant van het licht, maar ik heb haar. Een nieuwe voor mij.
In diezelfde Merwehaven lag de SVITZER MARKEN. Ook die was nieuw voor mij. Een leuke "bijvangst" dus.
En tot slot trof ik in de Lekhaven tussen de vele slepers ook de KAMARINA. Daar had ik nog maar één kiekje van. Nu dus drie!
Nu de SUND door BTÖ is verkocht aan Svitzer - en binnenkort wordt omgedoopt tot SVITZER TEMPEST - wordt het tijd voor een eigen Sleepbootdossier, inclusief de titel "Sleepboot van de Maand".
Ik ging vandaag naar haar op zoek om voor dat dossier wat goede foto's te maken. Ik zag haar op AIS, maar vooralsnog niet in het echt. Nergens kon ik aan haar vaarwater komen. Tot ik het bijna had opgegeven en nog eenmaal langs haar ligplaats aan de Capriweg besloot te rijden. Zij bleek vlakbij aan het werk, te zamen met de SVITZER MUIDEN. Had ik mijn foto's toch nog. De aanhouder wint! Klik maar op de button en zie.
Nu de (ex-UNION) DIAMOND door Boskalis verkocht is aan Seacontractors wordt het tijd voor een eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!
Als een dood vogeltje ligt zij aan de Adriaan Maaskade, de TRIP SENIOR (v/h KW 197 [1]). Geen mens aan boord en geen geluid te horen. Wat is er met haar aan de hand?
Nadat Rederij Trip begin 2016 in zwaar weer terecht komt, wordt ze, te zamen met haar gezusters, opgelegd [2]. In maart 2017 wordt de TRIP TENDER* al te koop aangeboden [3], wat later gevolgd door de TRIP SENIOR. Via Multiships Brokerage komt ze op de markt voor een vraagprijs van € 99.500,00. Begin oktober 2018 maakt die haar verkoop bekend [4]. Volgens Marine Traffic komt de nieuwe eigenaar uit Egypte [5]. Er verschijnt een groep mannen, die haar uit de mottenballen haalt, haar binnenboord wat in de donkerblauwe tjet zet en hier en daar wat verbouwingen uitvoert [6]. Om de schroef weer aan het draaien te krijgen, moet er zelfs nog een duikbedrijf aan te pas komen.
Op de avond van 11 november 2018 vaart zij - nauwelijks zeeklaar - uit. Om 22:40 uur worden de hulpdiensten gealarmeerd, omdat ze is vastgelopen aan de binnenkant van het oude Zuidelijk Havenhoofd. De Scheveningse Reddingboot KITTY krijgt haar vrij snel los, waarna ze wordt afgemeerd aan de Adriaan Maaskade [7] [8]. De politie gaat aan boord om te beoordelen of er drank in het spel is. Niet dus. Men houdt het op "plaatselijke onbekendheid".
Na een hernieuwde politie-controle, volgt de volgende dag poging twee. Om 15:04 uur vertrekt ze, een zwarte rookwolk uitbrakend [9]. Op weg naar Egypte, met een tussenstop in Antwerpen voor een dokbeurt. Maar zo ver komt ze niet…... ’s Avonds om 18:56 uur is ze - geholpen door de OCEAAN II - terug in de haven. Een "black-out", heet het. Dick Teske meldt daarover op Twitter [10]:
Guess who's back...Trip Senior opnieuw terug in haven Scheveningen. Electra uitgevallen dit keer. Het schip wil zn oude thuishaven blijkbaar niet verlaten.
Sindsdien ligt ze daar dus een beetje droef te liggen en staat ze weer (of nog) als “opgelegd” in Marine Traffic [5]. Hoe zal het met haar aflopen?
*) De TRIP TENDER - dan inmiddels verkocht - wordt op 19 mei 2018 door Spanje opgebracht in verband met hash-smokkel [11], nadat ze twee weken daarvoor naar Brest gesleept moest worden in verband met motorpech [12].
Een Supply-, Crew-, Guard-, Support Vessel. Zo noemt Rederij Groen zijn laatste aanwinst, de AURORA-G (2). In haar vorige leven heette ze SIEM CARAJAS met als bouwjaar 2012. Eind vorig jaar verwierf Groen haar en liet haar op een Poolse werf grondig renoveren en aanpassen. Dat project duurde bijna een jaar en nu dus voor de Kerstdagen "thuis".
(Zie ook het artikel dat De Scheveninger over haar schreef en het filmpje dat Jaco Roeleveld van haar aankomst maakte.)
Ik had er eigenlijk bij willen zijn vanochtend, maar toen zij vanuit Triëst (I) Hoek van Holland binnenliep, was het nog donker.
De Fairplay-28 (2) is de nieuwste ster aan het Fairplay-firmament. Gehuurd, dat wel, maar al mooi uitgedost in de huisstijl. Ik trof haar in de Merwehaven en kiekte haar. En inmiddels heeft zij ook haar eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!
Ik ging vanochtend voor mijn doen vroeg op pad. Tugspotters.com had namelijk gemeld dat de SMIT ANGOLA zou thuisvaren om opgelegd te worden. Ik ving haar op bij de Maeslantkering en kiekte haar daar. (Inmiddels stelde ik trouwens een Sleepbootdossier van haar samen.)
Terug in Hoek van Holland ontmoette ik nog de uitvarende BOKA ALPINE. Onder die nieuwe naam had ik haar nog niet op de foto. En ondanks de regen, nu dus wél.
Twee Boskalis-vliegen in één klap
Mijn PAPILLON-foto zit in een nieuw kwartetspel!
Het is er een uit een serie die ik vorig jaar om deze tijd maakte, toen zij bezig was met haar proefvaart in de Europoort/Maasvlakte. Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht, met wiens logo zij is getooid, vroeg mij destijds of zij die foto mochten gebruiken op een beurs. Dat mocht. Ik werd daar destijds al ruimschoots voor bedankt. Nu hebben ze deze dus ook verwerkt in een kwartetspel en een tweede in hun site en op het specificatieblad van de Papillon. Als dank daarvoor kreeg ik het kwartetspel vandaag toegestuurd, verpakt in een prachtig Kerstpakket. Leuk toch?
Drie "blows" zag ik vandaag in Hoek van Holland!