De PRINCESS [1] kende in haar - inmiddels bijna zestienjarig - bestaan verschillende eigenaars en verschillende gedaantes. Lees en zie:
|
De PRINCESS heette na haar eerste doop ANGLIAN PRINCESS [2]. Zij is als AHT in China bij CIMC Raffles Shipyard [3] gebouwd voor Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd. (KTL) en werd op 18 juli 2002 [4] afgeleverd. Het schip voer sinds september 2002, net als haar zuster de UNION SOVEREIGN, in charter voor de Maritime & Coastguard Agency (MCA) (de Britse Kustwacht) als Emergency Towing Vessel (ETV) met als uitvalsbasis Falmouth. Ze was de eerste Britse ETV die een witte 'Coastguard'-romp had. |
|||
In 2007 werd haar eigenaar Klyne Tugs in haar geheel opgekocht door de J. P. Knight Group uit Rochester UK. De ANGLIAN PRINCESS kreeg daarmee niet alleen een andere eigenaar, maar na verloop van tijd ook een andere kleur en een alleen een 'K' als schoorsteenlogo. Ze bleef aanvankelijk nog wél voor de Kustwacht varen.
|
|
|||
|
Per 24-3-2012 [5] is zij door de Kustwacht wegbezuinigd en in augustus van dat jaar door haar reder verkocht aan Smit Transport Belgium N.V. [6], het bedrijf achter de U.R.S., de Unie van Redding- en Sleepdienst. Die herdoopte de ANGLIAN PRINCESS op 12 oktober van dat jaar [5] - nu in de Smit-kleuren - tot UNION PRINCESS.
|
|||
Het schip heeft maar kort in de Smit-kleuren gevaren. Al in 2014 werd het toegevoegd aan de offshorevloot van Boskalis, het bedrijf dat in 2010 Smit opkocht en van de beurs haalde. De UNION PRINCESS werd toen overgeschilderd in de Boskalis-kleuren en voorzien van hun bedrijfslogo. En in die staat trof ik haar op 1 april 2017 in de Lekhaven aan en op 27 februari 2018 vlak voor mijn raam. Daags daarna vertrok zij richting platform L10A. Op 11 oktober 2018 zag ik haar voor het laatst onder deze naam binnenkomen. |
11 oktober 2018 |
|||
6 februari 2020 |
Toen ik haar op 6 februari 2020 in de Merwehaven trof, was het voorvoegsel UNION weggeslepen en mocht ik haar simpelweg PRINCESS noemen. |
Voor haar huidige positie klik hier >>
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
bouwnummer 2000110 | 30-11-2000 |
Bouwopdracht [4] |
||
bouwnummer 2000110 | 1-7-2001 | Yantai (China) | CIMC Raffles Shipyard Co Ltd [3] |
Kiellegging [4] |
bouwnummer 2000110 | 20-8-2001 | Yantai (China) | CIMC Raffles Shipyard Co Ltd [3] | |
ANGLIAN PRINCESS | 18-7-2002 | Yantai (China) | CIMC Raffles Shipyard Co Ltd [3] |
Oplevering aan Klyne Marine Services Ltd [4] |
ANGLIAN PRINCESS | 24-7-2002 | Yantai (China) | CIMC Raffles Shipyard Co Ltd [3] |
Vertrek naar de UK [8] |
ANGLIAN PRINCESS | 8-8-2002 |
Om 09:45 aankomst in Lowestoft |
||
ANGLIAN PRINCESS | 2007 |
Overgegaan naar J.P. Knight Lowestoft Ltd. (UK) die Klyne opkocht. |
||
ANGLIAN PRINCESS | X-8-2012 |
Een paar maanden nadat de Kustwacht op 24-3-2012 [5] het contract opzegde, volgde de verkoop aan Smit Transport Belgium NV te Antwerpen |
||
UNION PRINCESS | 12-10-2012 | Rotterdam - Waalhaven | Smit | Herdoop [5] |
UNION PRINCESS | 2014 | Toegevoegd aan offshorevloot van Boskalis die Smit opkocht. | ||
PRINCESS | 16-1-2020 | Omgedoopt |