MULTRATUG 4 (2) (ex TURM, ex. LESUM, ex WULF 7, ex FAIRPLAY 28)
De MULTRATUG 4 (2)* [1] is een Voith Tractor Tug van het type CND-04167 [2]. Ze is eigendom van Ocean S.R.L. [3] en vaart in bareboatcharter bij Multraship. Haar eerste doopnaam was TURM. Daarna veranderde die nog een paar keer. Lees maar:
*) Het is het tweede sleper binnen de Multraship-vloot die de naam MULTRATUG 4 krijgt. Vandaar die '(2)'. De eerste heeft als bouwjaar 1959 [4].
Bouwnummer C-626
Klik op de knop om het filmpje van haar en haar zuster af te spelen.
Ze wordt (net als haar zusters de WOLF en de ZEUS) gebouwd bij Astilleros Armon SA in Navia (Spanje) onder bouwnummer C-626.
Het ontwerp is van Cintranaval-Defcar S.L. en het betreft zoals gezegd een Voith Tractor Tug [2].
In 2005 wordt haar kiel gelegd en op 1 maart 2006 gaat zij daar tewater.
Haar opleveringsdatum = bouwdatum staat in haar Scheepsregister op 29 november 2006 [5].
Haar eigenaar is dan de Banco Espanol de Credito SA en haar management wordt uitgeoefend door Hidraumar Transportes, Funchal (Madeira) [tugbase].
Het drietal TURM, WOLF en ZEUS is aanvankelijk bedoeld om ingezet te worden voor terminalwerk in de Zwarte Zee, maar ze blijken bij aflevering daar (nog) niet nodig en worden vooralsnog elders ingezet [6].
TURM (2006 - 2007)
Op 29 november 2006 wordt ze opgeleverd als TURM.
Ze wordt vanaf december 2006 als eerste gecharterd door Unterweser Reederei AG (URAG) uit Bremen [7].
Op 24 juni 2011 wordt ze gecharterd door Fairplay.
Die doopt haar om tot FAIRPLAY-28 (3).
Dat duurt maar heel even, want al op 1 september 2011 wordt ze verkocht aan Ocean Koper d.o.o. in Koper (SVN) (Thans Ocean S.R.L. volgens het Scheepsregister [5].)
MULTRATUG 4 (2) (2011 - heden)
Per 1 september 2011 gaat ze in sub-charter bij de joint-venture-partner van Fairplay, te weten Multratug [8].
Op 2 september 2011 wordt zij gefotografeerd met haar oude naam, maar met het nieuwe schoorsteenlogo [9].
Tussen die 2e en 10 september 2011 doopt men haar om tot MULTRASHIP 4 [10].
In het nieuws In de vroege ochtend van dinsdag 16 augustus 2016 vond een ongeval plaats aan boord van de Multratug 4. Ze lag voor werkzaamheden op de wraklocatie “Flinterstar” voor de kust van Zeebrugge, België ten behoeve van de wrakopruimingsoperatie van het scheepswrak “Flinterstar”. Omstreeks 06.15 uur werd een matroos tijdens het uitsluiten van een 34 mm draad op het achterdek in zijn gezicht geraakt door een tuggerdraad. De matroos is met een helikopter naar het ziekenhuis vervoerd [11].
Klik op een van deze links voor haar huidige positie[12][13][14][15].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..