De WATERMAN (3)* [1] is een sleper uit de stal van de Wagenborg Sleepdienst BV [2].
*) Het is de derde sleepboot binnen hun vloot die deze naam draagt; vandaar die (3).
- De eerste "WATERMAN" [3] werd in 19 juli 1962 tewatergelaten en in februari 1988 verkocht naar Duitsland [4].
- De tweede (IMO 8318166) dateert van 1987 en heeft tot 2016 voor Wagenborg gevaren [5]. (Thans MB LINTER 2 [6]) [7];
- de derde is het onderwerp van dit dossier dus.
Hierbij haar levensloop:
Bouwnummer 675
- Op 11 juni 1987 [8] tekent de Østensjø Rederi A/S een overeenkomst met de Båtservice Verft AS voor de bouw van vier identieke - door Wijsmuller Engineering uit IJmuiden ontworpen [9] [10] - terminal-sleepboten. Dat worden de:
- VELOX (bouwnummer 673)
- TENAX (bouwnummer 674)
- VIVAX (bouwnummer 675) - het onderwerp van dit dossier
- AUDAX (bouwnummer 676)
- Een klein jaar later - en wel op 2 mei 1988 - volgt de kiellegging van bouwnummer 675 [8] [11].
- Ze gaat op 19 augustus 1988 te water [8] .
- Als bouwdatum komt 25 november 1988 in de boeken [8] [11].
VIVAX (1)
- Op 25 november 1988 wordt zij opgeleverd en ondergebracht in de scheeps-BV Bugsertjeneste II A/S [8] [11].
- Østensjø Rederi A/S uit Haugesund wordt haar manager en doopt haar tot VIVAX. Op de schoorsteen komt een "9" te staan [12].
- Ze wordt - net als haar zusters - hoofdzakelijk ingezet voor het verslepen van tankers bij de Sture- en Mongstad-terminals in de buurt van Bergen (N) en zonodig voor olie- en brandbestrijding [10].
In het nieuwsIn januari 2004 wordt zij, tezamen met nog veel andere schepen, ingezet bij de uitgebreide oliebestrijdingscampagne rond het wrak van de op 19 januari ten zuiden van Bergen (N) gezonken stenenstorter "ROCKNES" [13]. Bij die ramp komen achttien bemanningsleden om.
Lees hier het onderzoeksrapport [14].
EIDE MASTER
- Vanaf 14 juni 2006 vaart ze voor Eide Shipping A/S uit Bergen (N) [15] [16].
- Haar laatste project voordat ze in maart 2012 wordt verkocht, is het assisteren bij een windmolenpark bij Limhamn (S) [17].
BOA TYR
- Op 30 maart 2012 wordt ze verkocht aan Trond A. Kittelsen Shipping A/S uit Stathelle. Het beheer komt te liggen bij Boa Offshore A/S uit Trondheim [8] [12].
- Die doopt haar om tot BOA TYR [18].
- Na ca. 5½ jaar wordt ze verkocht naar Nederland [8].
WATERMAN (3)
- Omdat de Eemshaven in 2017 is uitgediept van 11 naar 14 meter en er dus grotere schepen kunnen binnenlopen, heeft de Wagenborg Sleepdienst BV behoefte aan een zwaardere sleepboot. Hun oog valt daarbij op de BOA TYR [19].
- Vanaf 19 december 2017 wordt de Wagenborg Sleepdienst BV uit Delfzijl haar eigenaar [12] en doopt haar om tot WATERMAN.
- Twee dagen voor Kerstmis vertrekt zij vanuit Noorwegen naar de Eemshaven [8] [20].
- Met haar nieuwe naam alleen op haar stuurboordsboeg en nog voorzien van het BOA-schoorsteenlogo en het BOA-website-adres [21], arriveert zij daar op 27 december 2017 [8].
- Van eind juli tot begin augustus 2018 wordt ze tijdens haar dokbeurt bij Koninklijke Niestern Sander BV voorzien van de Wagenborg-huisstijl [22].
- Op 30 september 2021 kiek ik haar voor het eerst als ze in de Lekhaven afgemeerd ligt [23].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie [24] [25] [26] [27].
Tabel: Levensloop IMO 8714267 / Brandmerk: 24647 Z 2017
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
11-06-1987 |
Bouwopdracht [8] |
Mandal (N) |
Båtservice Verft AS |
Bouwnummer 675 |
02-05-1988 |
Kiellegging [8] [11]
|
19-08-1988 |
Tewaterlating [8] |
25-11-1988 |
Bouwdatum in Scheepsregister [8] [11] |
VIVAX |
25-11-1988 |
Opgeleverd aan Bugsertjeneste II A/S., Haugesund [8] [11] |
19-01-2004 |
Assistentie bij ROCKNES-ramp [13] |
|
|
EIDE MASTER |
14-06-2006 |
Verkocht aan Eide Marine Services AS uit Høylandsbygd (NO) en herdoopt [15] [16] |
|
|
2012 |
Werkzaam in Windmolenpark bij Limhamn (S) [17] |
|
|
BOA TYR |
30-03-2012 |
Verkocht aan Trond A Kittilsen Shipping AS en omgedoopt [8] [16] |
|
|
WATERMAN |
19-12-2017 |
Verkocht, omgevlagd naar Nederland en omgedoopt [8] [12] [19] |
|
|
23-12-2017 |
Vertrek naar de Eemshaven [8] [20] |
Trondheim |
|
27-12-2017 |
Aankomst in NL [8] [21] |
Eemshaven |
|
23-07-2018/09-08-2018 |
Dokbeurt en in de Wagenborg-huisstijl geschilderd [22] |
Delfzijl |
Koninklijke Niestern Sander B.V. |
30-09-2021 |
Mijn eerste foto's [23] |
Rotterdam |
Lekhaven |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..