De BOKA FALCON [1] werd op 24 augustus 2011 opgeleverd als LEWEK FALCON (2) [2]. Na een bezig leven voor EMAS, wordt deze UT 788 CD sinds januari 2019 door Boskalis gecharterd van haar (redelijk nieuwe) eigenaar DA Wang Limited[3].
Van AHTS tot OCV
Bij die oplevering was zij alleen uitgerust als een ultra-diepwater ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS)[4].
Vervolgens onderging zij in Vietnam een upgrade tot offshore constructie-vaartuig (OCV). Daarbij kreeg ze haar offshore-kraan, een A-frame (dat tijdelijk weer verdween), het helikopterdek, haar brandblusinstallatie en de op afstand bedienbare onderwaterrobots (ROV's)[5][6].
Ze is met haar trekkracht van maar liefst 403,7 mt [1][6], net een fractie sterker dan haar zusterschip de LEWEK FULMAR [7] die 402,4 mt trekt. Daarmee is zij - ondanks dat ze niet op de sleepbootmarkt acteert - toch mooi de op-twee-na sterkste sleepboot ter wereld!
Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en eventueel in de dan verschijnende menubalk op de keuze 'Volledig scherm"
De bouwopdracht dateert van 2008*.
Haar bouwwerf Drydocks World in Singapore leverde haar drie jaar later op [8].
Het management werd ondergebracht bij een werkmaatschappij van EMAS.
Toen het moederbedrijf in 2017 in zwaar weer terecht kwam, werd dat overgenomen door het Londense Subsea 7. Die liquideerde de desbetreffende werkmaatschappij [9] en liet de LEWEK FALCON (2) op 6 april 2017 veilen.
Na langdurig werkeloos in het ankergebied van Gibraltar te hebben gelegen, kocht Da Wang Ltd. Panama [8] haar op op 29 mei 2018.
Die verhuurde haar op 17 januari (met optie tot koop) aan Boskalis [3] om te worden ingezetvoor de divisie Offshore Installation & Intervention [10].
Voor haar make-over werd ze vanuit Gibraltar naar Nederland gehaald, alwaar ze op 28 januari 2019 aankwam [11].
Vervolgens ging ze naar Damen Shiprepair & Conversion (Keppel Verolme) in Schiedam [12]. In Dok 7 verschoot zij van kleur [13] en werd daar op 21 februari 2019 herdoopt in BOKA FALCON [8].
Dindsdag 26 februari 2019 lag ze aan de Wilhelminapier voor haar publiekspresentatie [14][15], inclusief speciale rondleidingen.
De volgende dag werd zij verhaald naar de Waalhaven Pier 1, alwaar ik haar op 5 maart 2019 trof en kiekte [16].
Na een serie proefnemingen op zee, vertrok zij op 22 maart 2019 om 20:00 uur vanuit de Waalhaven voor haar eerste trip als BOKA FALCON. Bestemming: Holyhead (GB).
Op 7 mei 2019 trof ik haar in het Calandkanaal en maakte mijn tweede fotoserie [17].
Volgende grote klus
Op 29 april 2019 meldt Boskalis dat de BOKA FALCON nog in 2019 voor langere tijd zal worden ingezet als ploegboot in een kabellegproject binnen de bouw van het Hornsea 2 offshore windmolenpark voor de Britse kust[18]. Daarna valt het stil.
Pas begin april 2020 wordt er in de pers melding gemaakt dat ze voorbereidend werk ter plekke uitvoert [19], maar nadere bijzonderheden ontbreken.
Om haar optimaal uit te rusten voor het eigenlijke ploegwerk verhuist ze op 8 mei 2020 naar Scheepswerf Reimerswaal in Vlissingen. Daar wordt o.a. haar helidek verwijderd en krijgt ze haar A-frame [20] weer terug.
op 6 juni 2020 is de ombouw geklaard en verlaat zij Vlissingen [22].
Scheveningen - 10-7-2020 - BOKA FALCON
Ik zie haar op 10 juli 2020. Nu voor de kust van Scheveningen [23]. Ik kan een ver-weg-plaatje van haar maken, waarop - naast een forse zwarte rookpluim - ook haar aanpassingen zichtbaar zijn.
Op de planning staat dat ze vanaf 20 juli 2020 - als het goed is nu uitgerust met de op 18 mei in Rotterdam gearriveerde [24] gloednieuwe reuzensleuvengraver MEGALODON[25] - weer aan de slag gaat voor het eerder genoemde kabellegproject.
Op 27 juli 2020 vertrekt ze uit de Waalhaven naar ankergebied 5 [26].
Van daaruit gaat zij met de configuratie proefdraaien. Daarbij wordt tevens de bemanning vertrouwd gemaakt met haar mogelijkheden en met haar bediening [26a][27].
Als laatste voorbereiding worden eind augustus in Vlissingen de laatste aanpassingen gemaakt.
Volgens de projectplanning zou ze van ca. 10 september tot 12 oktober 2020 op de projectlocatie nabij Horseshoe Point, Lincolnshire (GB) het eigenlijke sleuvengraafwerk moeten uitvoeren [28]. Tot nu toe zijn daarover op de diverse bedrijfswebsites en in de pers echter geen lovende berichten verschenen. En ik kan ook van niemand bevestigd krijgen dat de klus is geklaard c.q. gelukt.
Op 5 november 2020 is ze weer terug in de Waalhaven [29] en op de 20ste vertrekt ze [30] richting de Hornsea 2-projectlocatie.
*) Over haar bouwnummer is wat verwarring. De bouwer geeft aan dat zij #190 heeft en de LEWEK FULMAR #189 [34]. Bureau Veritas heeft haar echter in het register gezet met #189 [35]. Ik houd het bouwnummer van de bouwer maar aan.
Via onderstaande links kan je nog meer over haar te weten komen:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..