

De bouwdatum van de SMIT SENTOSA [1] staat als 28 april 2013 in haar Scheepsregister [2]. Op 10 mei 2013 levert de Guijiang Shipbuilding Co., Ltd. CSSC haar op [3] [4]. Vrij snel daarna wordt zij ingelijfd in de offshorevloot van Boskalis [5] en in hun kleuren geschilderd. Pas jaren later wordt zij omgedoopt tot SENTOSA [6] [9].
Hierbij haar levensloop:
Bouwnummer GJ01-2010-19
- Net als haar zusterschip - de SMIT SERAYA [7] - betreft het een aan de klantwensen aangepaste versie van een ontwerp van het - in 2008 door Wärtsilä in Singapore overgenomen - ontwerpbureau Conan Wu & Associates Pte Ltd (CWA).
- Ze worden op 25 augustus 2010 besteld bij de Guijiang Shipyard in China [8].
- Dit laat het bouwen over aan de Wuzhou Lingsian Yard in Wuzhou (China) [9].
- De bouw van de SMIT SENTOSA start op 25 april 2011 met het ceremonieel snijden van het eerste staal [9].
- Vervolgens wordt op 8 september 2011 haar kiel gelegd [9].
- Iets meer dan een jaar later volgt haar tewaterlating en zeven maanden later haar oplevering aan Smit Singapore Pte Ltd [9].
 |
SMIT SENTOSA in Boskalis-kleuren |
SMIT SENTOSA
- Op 10 mei 2013 wordt ze overgedragen aan Smit Singapore Pte Ltd [4] [9].
- Na haar indienststelling blijft zij, net als de SMIT SERAYA, maar kort in de Smit-kleuren varen. Nog in 2013 wordt ze toegevoegd aan de offshorevloot van Boskalis [10], het bedrijf dat in 2010 Smit opkocht en van de beurs haalde [5].
- In de loop van 2014 wordt ze overgeschilderd in de Boskalis-kleuren en voorzien van hun bedrijfslogo.
- Ze is in 2014/2015 - te zamen met de SMIT SERAYA - betrokken bij het Heera HDR-project [11].
- Op 26 december 2017 maak ik voor het eerst kennis met haar als ze ingeklemd tussen andere slepers in de Lekhaven ligt [12].
SENTOSA
 |
SMIT wordt weggeslepen - 06-2018 © Johan Ritman |
- Op 7 juni 2018 gaat ze in dok in de Wiltonhaven. Daarbij wordt 'SMIT' uit haar naam verwijderd [9].
- Op 10 juni 2018 maakt zij haar proefvaart [9] [13].
- Daags daarna wordt ze officieel omgevlagd en nu ook op papier omgedoopt tot SENTOSA [2] [9].
- En waarom ze trouwens geen "BOKA SENTOSA" is geworden, komt omdat ze geen 'high-end'-schip is binnen de vloot, aldus Boskalis. Vandaar.
- Op 1 juli 2018 kiek ik haar in de Waalhaven met haar ingekorte naam [14].
- Op 28 juli 2021 loopt ze - tijdens haar klus bij het in aanleg zijnde windmolenpark Hollandse Kust Zuid - Scheveningen binnen om voorraden op te pikken [15].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie [16] [17] [18] [19].
Tabel: Levensloop IMO 9662356
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
25-08-2010 |
Bouwopdracht [8] |
|
Guijiang Shipbuilding Co. Ltd. CSSC |
Bouwnummer GJ01-2010-19 |
25-04-2011 |
Eerste staal gesneden [9] |
Wuzhou (China) |
Wuzhou Lingsian Yard |
08-09-2011 |
Kiellegging [9] |
29-09-2012 |
Tewaterlating [9] |
28-04-2013 |
Bouwdatum in Scheepsregister [2] |
SMIT SENTOSA |
10-05-2013 |
Oplevering [4] [9] |
2013 |
Toegevoegd aan de offshorevloot van Boskalis [5] |
|
|
?? |
In de Boskalis kleuren geschilderd |
|
|
begin 2015 |
Inzet bij Heera-HRD-project [11] |
India |
|
26-12-2017 |
Mijn eerste foto-sessie [12] |
Rotterdam |
Lekhaven |
SENTOSA |
07/10-06-2018 |
Dokbeurt & "SMIT" uit de naam weggeslepen [9] |
Schiedam |
DSR |
10-06-2018 |
Proefvaart op zee [9] [13] |
11-06-2018 |
Officieel omgevlagd & omgedoopt [2] [9] |
01-07-2018 |
Ik kiek haar met haar nieuwe naam [14] |
Rotterdam |
Waalhaven |
28-07-2021 |
Bevoorrading [15] |
Scheveningen |
1e Haven |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..