De oorspronkelijke doopnaam van de HAI DUONG 06 (IMO 9388625) [1] is MÆRSK TRIMMER (2) * [2]. Ze was bij MÆRSK het vijfde schip van het T-type**. Die klasse bestaat uit tien vergelijkbare schepen [3], ontworpen door Vik-Sandvik als type VS 472 AHTS. Hier haar levensloop:
*) Het is het tweede schip binnen de MÆRSK-vloot dat de naam MÆRSK TRIMMER krijgt. Vandaar die (2). De eerste heeft als bouwjaar 1974 [4].
Bouwnummer 366/216/123 APM
- Op 22 maart 2006 tekent A.P. Møller - Mærsk A/S een contract met de Noorse Aker Yard A/S*** in Brattvåg voor de bouw van acht ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen AHTS, met een optie voor nog eens twee. Het gaat dan om schepen van het eerder genoemde T-type** en er is in het totaal een bedrag van 410 miljoen euro mee gemoeid [5].
- De hoofdaannemer Aker Yard A/S*** in Brattvåg geeft de toekomstige MÆRSK TRIMMER het bouwnummer '123' [6].
- De bouw van haar casco wordt - net als van die van de andere negen - uitbesteed aan Aker Tulcea AS*** in Tulcea (Roemenië) [7], alwaar op 7 november 2007 haar kiel wordt gelegd als bouwnummer 366 [8].
- Het casco gaat op 14 juli 2008 te water [8] en wordt vervolgens versleept naar Aker Langsten AS in Tomrefjord (Noorwegen) ***.
- Aldaar wordt ze onder bouwnummer 216 afgebouwd, uitgerust en ingericht [8].
- Haar Scheepsregister vermeldt 22 maart 2009 als haar bouwdatum [6].
***)
Aker Yard wordt in de bouwperiode overgenomen door het Zuid-Koreaanse STX en op 3 november 2008 hernoemd in STX Europe Offshore A/S [12]. De namen van de diverse dochterondernemingen worden ook geleidelijk aangepast. In 2010 wijzigt de naam van de houdstermaatschappij in STX OSV en in 2013 in VARD.
MÆRSK TRIMMER (2)*
- Op 23 maart 2009 wordt ze opgeleverd [9] [10] [11] en in dienst gesteld [8].
- Op woensdag 25 maart 2009 verlaat zij de scheepswerf in Tomrefjord [9] en gaat aan het werk voor Mærsk.
- Ze heeft dan in totaal $ 50.000.000 gekost [8].
|
MÆRSK TRIMMER & MÆRSK CHAMPION - Guanabara Bay/Rio de Janeiro - 21 januari 2015 © Bjørn Poulsen |
- Direct na haar in dienst stelling vertrekt zijn naar Haifa (Israël) voor haar eerste contract [13] [14].
- Vervolgens is zij geruime tijd aan het werk voor de kust van West-Afrika.
- Vanaf juli 2014 wordt ze, tezamen met nog drie andere MÆRSK-schepen, voor vier jaar gecharterd door Petrobras voor offshorewerk in Brazilië [15].
- Ze dient haar vierjarig contract niet uit en wordt op 2 juli 2016 afgemeerd in Tenerife (Spanje) [16]. Daar blijft ze tot 1 september 2016.
|
Klik op de afspeelknop om het filmpje te starten |
- Op 15 september 2016 komt ze aan in Fredericia (Denemarken), alwaar ze wordt opgelegd [17] [18] .
- In juni 2022 wordt ze - tezamen met de MÆRSK TACKLER - verkocht aan het Vietnamese bedrijf Hai Dong Petroleum and Marine Corporation (Haduco) uit Vung Tau (Vietnam) [19].
- Op 4 juli 2022 komt ze achter de sleepboot FENJA vanuit Fredericia aan op de ca. 150 km noordelijker gelegen RN Repair Yard in Grenå (Denemarken) voor haar reactivering [20].
HAI DUONG 06 (2)****
****) Het is het tweede schip binnen de HADUCO-vloot dat de naam HAI DUONG 06 krijgt. Vandaar die (2). De eerste (IMO 8216590) heeft als bouwjaar 1983 [21].
- In Grenå wordt ze op 26 juli 2022 omgevlagd naar Panama en omgedoopt tot HAI DUONG 06 [20].
|
HAI DUONG 06 - Rotterdam - 28 september 2022 [24] |
- Op 14 september 2022 vertrekt zij uit Grenå en zet koers naar Rotterdam [22] [23].
- Op 17 september 2022 meert zij af bij J.A. Balck BV Scheepsreparaties in de Waalhaven te Rotterdam [24] ter voorbereiding op haar reis naar haar nieuwe eigenaar in Vietnam.
- Ik kiek haar op 28 september 2022 als ze uit Nederland vertrekt richting Vung Tau (Vietnam) [25]. (ETA: 10 november 04:00.)
- Daar zal ze worden toegevoegd aan de inmiddels uit negenentwintig eenheden omvattende AHTS-vloot [26].
- Haar huidige positie is te vinden via deze links [27] [28] [29] [30].
Tabel: Levensloop IMO 9388625
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
22-03-2006 |
Bouwcontract voor de serie van 8 met een optie voor nog eens 2 [5] |
Brattvåg (Noorwegen) |
Aker Yard A/S ***
|
#366 |
07-11-2007 |
Kiellegging [8] |
Tulcea (Roemenië) |
Aker Tulcea S.A. *** |
14-07-2008 |
Tewaterlating casco [8] |
?? |
Verslepen casco naar afbouwwerf [8] |
#216 |
?? |
Inrichting & uitrusting [8] |
Tomrefjord (Noorwegen) |
Aker Langsten *** |
22-03-2009 |
Officiële bouwdatum [6] |
MÆRSK TRIMMER |
23-03-2009 |
Oplevering [9] [10] [11] & indienststelling [8] |
25-03-2009 |
Vertrek uit Tomrefjord [9] |
07-2014 |
Aan de slag in Brazilië [15] |
|
|
02-07/01-09-2016 |
Werkeloos [16] |
Tenerife (ESP) |
|
15-09-2016 |
Opgelegd [17] [18] |
Fredericia (DEN) |
|
06-2022 |
Verkocht [19] en versleept naar Grenå (DEN) ter reactivering |
|
|
HAI DUONG 06 |
26-07-2022 |
Omgevlagd en omgedoopt [20] |
Grenå (DEN) |
RN Repair Yard |
14-09-2022 |
Vertrek naar Rotterdam [22] [23] |
17-09-2022 |
Aankomst in Nederland [24] |
Rotterdam/Waalhaven (NED) |
J.A. Balck BV Scheepsreparaties |
28-09-2022 |
Mijn fotoshoot [25] |
Rotterdam (NED) |
Waalhaven |
28-09-2022 |
Vertrek naar Vietnam |
|
|
|
|
|
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet meer werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..