De EN AVANT 1 (2)* [1] is er een van het type Damen Stan Tug 2608 [2] en heet in haar jonge jaren eerst Bouwnummer 509808 en daarna een paar jaar DMS WORLD.
Ze is sinds 2011 eigendom van Tebra Beheer BV en wordt gemanaged door Rederij T. Muller uit Dordrecht, werkend onder de naam MULLER Dordrecht. Hier haar doopceel:
Bouwnummer 509808 (..-2004 - 18-9-2005)
- Deze Stan Tugs 2608 wordt gebouwd in Rusland en wel bij Zvezdochka State Machine-Building Enterprise in Severodvinsk (RUS) [3].
- Ze komt op 27 oktober 2004 - te zamen met bouwnummer 509807 - de latere MARINECO ASHANTI - achter de Duitse sleepboot NOORMAN (inmiddels opgelegd onder de naam LOUISE VAN DER WEES) vanuit Rusland aan in Nederland voor afbouw bij Damen Shipyards BV in Hardinxveld-Giessendam [4].
(Zie bovenstaande diashow met foto's van Nico Ouwehand. De stuurboord-boot is de 509808.)
- Na afbouw wordt ze toegevoegd aan de voorraad van Damen Marine Services BV en vervolgens - in afwachting van een koper - via hun dochter Damen Trading & Chartering verhuurd als DMS WORLD.
DMS WORLD (18-9-2005 - 18-4-2011)
- Al voor haar oplevering wordt ze gecharterd door Van Oord voor het Globe-project in Dubai [3] [5].
- Ze vertrekt op 12 september 2005 daarnaar toe [6].
- Op 14 december 2007 vindt er in datzelfde Dubai aan boord een ramp plaats, waarbij tijdens reparatiewerkzaamheden aan het achterzoeklicht, de Operations Manager van Damen Marine Services B.V. om het leven komt, vermoedelijk door een elektrische schok van het 24-voltssysteem. De Raad voor de Scheepvaart doet er onderzoek naar en op 10 september 2008 publiceert de Staatscourant de desbetreffende uitspraak [7].
- Na haar termijn in Dubai wordt zij in 2009 gecharterd door de MTS Group in Falmouth (GB) [3]
- Op 18 april 2011 wordt ze verkocht aan Tebra Beheer BV en overgedragen aan haar nieuwe manager Rederij T. Muller, werkend onder de naam MULLER Dordrecht [5]
EN AVANT 1 (2)* (18-04-2011 - heden)
*) De scheepsnaam EN AVANT 1 is al eerder gebruikt, vandaar de toevoeging '(2)'
- Op 19 april 2011 verlaat zij Schiedam, op weg naar haar nieuwe werkgever MULLER Dordrecht.
- Ze wordt omgedoopt tot EN AVANT 1 (2)*
- In 2017 is zij - te zamen met de EN AVANT 10 en 20 - een paar maanden gestationeerd in Blyth (GB) [8] in het kader van de aanleg van het Blyth-windmolenpark.
- Ik ontmoet haar voor het eerst op 26 december 2017 als zij met een bak bij Hoek van Holland binnenkomt [9].
- Twee dagen later ligt zij in de Lekhaven een nieuwe sleepdraad op te winden en weer kiek ik haar [10].
- En op 11 oktober kiek ik haar weer als ze - met hulp van de EN AVANT 10 - een kraanbak Scheveningen binnen sleept [11].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [12] [13] [14] [15]
Tabel: Levensloop IMO 9342102
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
YN 509808 |
2004 |
Bouw casco [3] |
Severodvinsk (RUS)
|
ZVYOZDOCHKA MASHINOTROITELNOYE (Zvezdochka State Machine-Building Enterprise) |
27-10-2004 |
Gesleept door de NOORMAN vanuit Rusland in NL aangekomen voor afbouw bij Damen Shipyards BV, Hardinxveld-Giessendam [4] |
Hardinxveld-Giessendam |
Damen Shipyards Hardinxveld |
25/26-8-2005 |
Proefvaart en paaltrekken in de 7e Petroleumhaven [6] |
Rotterdam/Europoort |
7e Petroleumhaven |
DMS WORLD |
12-9-2005 |
Vertrokken naar Dubai [6] |
|
|
18-9-2005 |
Oplevering aan Damen Marine Services BV en in de verkoop/verhuur via Damen Trading & Chartering (=bouwdatum) |
|
|
14-12-2007 |
Dodelijk ongeval [7] |
Dubai |
|
v.a 2009 |
In charter bij de MTS Group in Falmouth (GB) [3] |
|
|
18-4-2011 |
Verkocht aan Tebra Beheer BV, met als manager Rederij T. Muller uit Dordrecht [16] |
|
|
EN AVANT 1 |
19-4-2011 |
Verlaat de werf richting nieuwe eigenaar [16] |
|
|
26 & 28-9-2017 |
Mijn fotoshoots [9] [10] |
Hoek van Holland & Rotterdam |
|
11-10-2022 |
Mijn fotoshoot [11] |
Scheveningen |
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: