De IKAR (1966) is een zeesleper van de Poolse rederij Jan Stępniewski [1]. In 2017 verspeelde zij ter hoogte van Texel de veerpont SIEBENGEBIRGE. Deze week kwam het officiële onderzoeksrapport daarover gereed [2]. Vandaar dit Sleepbootdossier.
Op 29 april 2017 om 15:55 uur vertrok bovengenoemde sleep vanaf een werf in Rotterdam, onder begeleiding van een loods en met stuur-assistentie van de BUIZERD (foto boven). Toen de loods en de BUIZERD bij Hoek van Holland afhaakten, werd koers gezet naar Hanko (Finland).
![]() |
SIEBENGEBIRGE & GUARDIAN © KNRM Den Helder |
Zover kwam het echter niet. 's Nachts om 04:45 uur zag de sleepbootbemanning dat de veerpont naar stuurboord overhelde en dat de boeg te diep kwam te liggen. De sleep was toen even ten westen van Texel. In overleg met de Kustwacht werd besloten de koers te verleggen naar Den Helder. Maar voor men daar was, sloeg de veerpont om 06:25 uur om. Ze verdween om 07:40 uur in de golven. Vijftig minuten later werd de sleeplijn gekapt.
De IKAR had haar sleep definitief verspeeld.
De Poolse onderzoeksraad voor maritieme ongevallen (SMAIC) heeft haar conclusies over het ongeval verwerkt in een zeer gedetailleerd (ook Engelstalig) onderzoeksrapport [2]. Daaruit blijkt ondermeer dat de veerpont was gebouwd voor het binnenwater. Zij was dus niet zeewaardig. Ook niet door tijdelijke voorzieningen die voor deze reis door Redwise waren getroffen. Bovendien bleken niet alle waterdichte compartimenten in de romp écht waterdicht. Minstens twee daarvan liepen vol, deels door boegschade, waarschijnlijk ontstaan tijdens het slepen, en deels door buiswater dat over haar boeg het dek op rolde. Alle huidopeningen waren voor de reis wel op enigerlei wijze bewerkt, maar duidelijk niet allemaal 100% waterdicht gemaakt. Kortom; deze sleep had zo eigenlijk nooit mogen vertrekken, waarvoor bovendien de benodigde toestemming van de Havendienst c.q. de Scheepvaartinspectie ontbrak.
Een leuke "case" voor de betrokken verzekeraars!
Of de SIEBENGEBIRGE nou wel of niet geborgen zou worden, bleef lang onduidelijk. Eerst was het volgens de General-Anzeiger: ja [3.a.], maar hun laatste bericht spreekt weer van: nee [3.b.]. Ra-ra!
De IKAR vaart in elk geval nog steeds. Als laatste grote job als wachtschip bij een windmolenpark voor de Poolse kust.
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
YN A.S.11 |
12-3-1965 |
Appledore (GB) |
Kiellegging [4] |
|
YN A.S.11 |
28-7-1965 |
Appledore (GB) |
Tewaterlating [4] |
|
YN A.S.11 |
30-11-1965 |
Appledore (GB) |
Bouw afgerond [4] |
|
8-1-1966 |
Appledore (GB) |
Opgeleverd aan John Cooper Ltd. uit Belfast [4] |
||
4-1969 |
Verkocht aan R. & J.H. Rea Ltd. uit London (GB) [4] |
|||
1970 |
Verkocht aan Cory Ship Towage Ltd. ook uit London (GB) [4] |
|||
11-1992 |
Verkocht aan Poole Harbour Commissioners in Poole (GB) voor aflevering in 1993, maar de koop ging niet door. [4] |
|||
IKAR |
15-4-1994 |
Om 14:00 uur verkocht aan Jan Stępniewski & Co. Ltd. uit Gdynia (PL) en om 15:15 uur omgedoopt [5] |
||
IKAR |
31-12-2016 |
Hoek van Holland |
Berghaven |
Medische evacuatie [6] |
IKAR |
Veel sleepwerk verricht richting NL, o.a. voor Damen [7] | |||
IKAR |
30-4-2017 |
Noordzee t.h.v. Texel |