versie 3.0
De IKAR (1966) is een zeesleper van de Poolse rederij Jan Stępniewski [1]. In 2017 verspeelde zij ter hoogte van Texel de veerpont SIEBENGEBIRGE. Deze week kwam het officiële onderzoeksrapport daarover gereed [2]. Vandaar dit Sleepbootdossier.
Op 29 april 2017 om 15:55 uur vertrok bovengenoemde sleep vanaf een werf in Rotterdam, onder begeleiding van een loods en met stuur-assistentie van de BUIZERD. Toen de loods en de BUIZERD bij Hoek van Holland afhaakten, werd koers gezet naar Hanko (Finland).
SIEBENGEBIRGE & GUARDIAN © KNRM Den Helder |
Zover kwam het echter niet. 's Nachts om 04:45 uur zag de sleepbootbemanning dat de veerpont naar stuurboord overhelde en dat de boeg te diep kwam te liggen. De sleep was toen even ten westen van Texel. In overleg met de Kustwacht werd besloten de koers te verleggen naar Den Helder. Maar voor men daar was, sloeg de veerpont om 06:25 uur om. Ze verdween om 07:40 uur in de golven. Vijftig minuten later werd de sleeplijn gekapt.
De IKAR had haar sleep definitief verspeeld.
De Poolse onderzoeksraad voor maritieme ongevallen (SMAIC) heeft haar conclusies over het ongeval verwerkt in een zeer gedetailleerd (ook Engelstalig) onderzoeksrapport [2]. Daaruit blijkt ondermeer dat de veerpont was gebouwd voor het binnenwater. Zij was dus niet zeewaardig. Ook niet door tijdelijke voorzieningen die voor deze reis door Redwise waren getroffen. Bovendien bleken niet alle waterdichte compartimenten in de romp écht waterdicht. Minstens twee daarvan liepen vol, deels door boegschade, waarschijnlijk ontstaan tijdens het slepen, en deels door buiswater dat over haar boeg het dek op rolde. Alle huidopeningen waren voor de reis wel op enigerlei wijze bewerkt, maar duidelijk niet allemaal 100% waterdicht gemaakt. Kortom; deze sleep had zo eigenlijk nooit mogen vertrekken, waarvoor bovendien de benodigde toestemming van de Havendienst c.q. de Scheepvaartinspectie ontbrak.
Een leuke "case" voor de betrokken verzekeraars!
Of de SIEBENGEBIRGE nou wel of niet geborgen zou worden, bleef lang onduidelijk. Eerst was het volgens de General-Anzeiger: ja [3], maar hun laatste bericht spreekt weer van: nee [4]. Ra-ra!
Provinciaalse Zeeuwse Courant (PZC) |
bouwnummer AMELS 18802 op drift © Theo Kruizinga |
De IKAR is met het casco van een superjacht met bouwnummer AMELS 18802 vanaf de nieuwbouwwerf in Polen onderweg naar Amels in Vlissingen, alwaar het zal worden afgebouwd. Gedwongen door het slechte weer, maakt zij op 22 december 2019 een tussenstop in de Eemshaven [5]. Maar als de sleep vervolgens op Tweede Kerstdag 2019 bijna op haar eindbestemming is, gaat het alsnog mis. Met nagenoeg windstil weer breekt - in het zicht van de haven - de sleeptros en komt in de schroef. Het casco raakt op drift en komt tussen twee kribben voor de Vlissingse boulevard tot stilstand. Zij vormt daarmee een onverwachte Kerstattractie. Kort daarop weet de Vlissingse Bootliedenwacht vast te maken en het in de buitenhaven af te meren. Daar wordt het onderzocht op eventuele schade [6] [7].
De IKAR wordt op haar beurt door de SEA ECHO langszij genomen en naar de Piet Heinkade in Vlissingen gebracht [7 a.].
Geen 'Gelukkig' Kerstfeest dus voor de bemanning van de Poolse sleper!
Op 20 februari 2021 kwam de IKAR bij Hoek van Holland binnen met de bak ANTVERPIA 104 en stuurassistentie van de THYRA (Rederij Walsma), bestemming de Waalhaven. En ik was er bij [14].
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
YN A.S.11
|
12-3-1965 |
Kiellegging [8] |
Appledore (GB) |
|
28-7-1965 |
Tewaterlating [8] |
Appledore (GB) |
||
30-11-1965 |
Bouw afgerond [8] |
Appledore (GB) |
||
8-1-1966 |
Opgeleverd aan John Cooper Ltd. uit Belfast [8] |
Appledore (GB) |
||
4-1969 |
Verkocht aan R. & J.H. Rea Ltd. uit London (GB) [8] | |||
1970 |
Verkocht aan Cory Ship Towage Ltd. ook uit London (GB) [8] | |||
11-1992 |
Verkocht aan Poole Harbour Commissioners in Poole (GB) voor aflevering in 1993, maar de koop ging niet door. [8] | |||
IKAR |
15-4-1994 |
Om 14:00 uur verkocht aan Jan Stępniewski & Co. Ltd. uit Gdynia (PL) en om 15:15 uur omgedoopt [9] | ||
31-12-2016 |
Medische evacuatie [10] |
Hoek van Holland |
Berghaven |
|
Veel sleepwerk verricht richting NL, o.a. voor Damen [11] | ||||
30-4-2017 |
Noordzee t.h.v. Texel |
|||
26-12-2019 |
Sleepverbinding met nieuwbouwcasco van superjacht met bouwnummer AMELS 18802 breekt en komt in de schroef. [6] [7]. |
Vlissingen |
Boulevard |
|
20-02-2021 |
Mijn eerste kennismaking met haar [14] |
Rozenburg |
Landtong |