Inmiddels is de Damen ASD TUG 2913 [1] 'ROTTERDAM', te zamen met nog zesenzestig andere Kotug Smit-havenslepers, overgegaan naar het Spaanse Boluda.
Maar toen ik dit dossier begon, was ze nieuw en nog ongedoopt gewoon voor Kotug Smit Towage (KTS) aan het werk in de haven. Dat dopen is inmiddels wél gebeurd [2], maar de maanden daarvoor was er op, zowel de sites van Damen (de bouwer) en KTS (de beheerder namens de eigenaar KS Rotterdam Ltd., Valletta-Malta), als in de pers vrijwel nog niets over haar te vinden. De verantwoordelijk manager binnen KTS verklaarde daarover toen dat voor de pers- en publiekspresentatie en voor de doop van de ROTTERDAM en haar zuster de SOUTHAMPTON nog werd gezocht naar een gepast 'feestmoment'. Dat is dus - toen een jaartje later - wederom de 'maatjes-party' (13 juni 2018) geworden [2]. Tijdens de vorige editie, op 14 juni 2017, was er alleen de ceremoniële ondertekening van het leveringscontract [3]. Hun eerste feestje.
de ROTTERDAM in Algeciras, Spanje |
Ze komen van Damen Shipyards Galati, Roemenië. De ROTTERDAM is daar - toen nog als bouwnummer YN 513113 - op 26 januari 2017 te water gelaten en na de afbouw toegevoegd aan de voorraad [4]. KTS kocht haar dus op 14 juni 2017 [3] en haalde haar op 7 juli 2017 [5] op. Ze werd op eigen kiel vanuit Galati overgebracht naar Rotterdam. Op 21 juli werd zij gefotografeerd in Algeciras, Spanje (zie rechterfoto), alwaar zij van 18 tot en met 29 juli verbleef voor het oplossen van de problemen die onderweg ontstonden. Op 30 juli 2017 passeerde zij Sagres en 4 augustus 2017 liep ze - nog zonder schoorsteenlogo - bij Hoek van Holland voor het eerst binnen. Later dan gepland dus. Na een kort verblijf bij Damen Shiprepair Pernis, is ze op 9 augustus, na een geslaagde proefvaart, overgedragen aan haar nieuwe eigenaar. Op donderdag 10 augustus vertrok ze naar de Europoort om daar stilletjes aan haar eerste klusje te beginnen. En zoals het een goed Rotterdammer betaamt, zonder verder 'gedoe'. Gewoon werken voor de kost. En als ze ingewerkt is, zou zij - volgens de WSS-nieuwsbrief 237 - te zamen met de SOUTHAMPTON naar Engeland vertrekken. De SOUTHAMPTON ging wél, maar zij bleef hier.
Op 15 augustus 2017 trof ik haar in het Calandkanaal, aan het werk dus (foto bovenaan). Vervolgens ging ik op 18 augustus bij haar ligplaats langs voor wat dichtbij-prentjes. Klik voor het resultaat daarvan maar even op de button Meer foto's.
Inmiddels zijn we zo'n twee jaar verder en is (vanaf 31 juli 2019) het Spaanse Boluda de 100% eigenaar geworden van het voormalige KTS en van de 67 voor haar varende havenslepers. Die zijn aan de Boluda-vloot toegevoegd, die daardoor nu - naast haar andere schepen - 303 sleepboten telt, inclusief de ROTTERDAM dus. (Haar bemanning heeft intussen iets te enthousiast? de kwast ter hand genomen en wél haar naam, maar nog niet het KTS-logo van de opbouw verwijderd * (foto rechts van 7 augustus 2019)). Hoe de nieuwe kleurstelling gaat worden is nog niet geopenbaard. Misschien is het wachten daarop. We zijn benieuwd.
*) Bleek regulier onderhoud te betreffen en was daags erna weer in de oorspronkelijke staat hersteld.