De MULTRATUG 29 (2) en de MULTRATUG 31 hebben inmiddels beide een eigen Sleepbootdossier. Klik hiervoor maar op hun naam of op hun foto om het te kunnen lezen.
Ik zag dit sleepbootmodel in de webshop van Damen. Voordat ik tot aanschaf besloot, wilde ik weten of wij hier ook ergens een ASD TUG 3212 rond hadden varen. Dan zou ik er meer binding mee hebben, dacht ik. Dat was zo en ik kocht het model dus.
Het bleek om een behoorlijk populaire serie te gaan, waarvan er - sinds de introductie in 2012 - zo'n kleine zeventig zijn gebouwd. Een aantal daarvan wacht nog op een koper.
Iskes had er twee varen. Had, want de MERCURIUS is inmiddels verkocht en heet nu SVITZER MERCURIUS. De andere, de VB MARS, is van de Boluda-dochter 'Iskes' en vaart in Boluda-outfit in het Rotterdamse. Beide hebben een eigen Sleepbootdossier. Klik maar op hun scheepsnaam als je dat wilt lezen.
Toen nog 'Kotug' zonder 'Smit', was een van de 'early adopters' van de de ASD tug 3212. Zij namen in 2013 bouwnummer 512506 af en gaven haar de naam SD DOLPHIN. Die is inmiddels overgegaan naar Boluda. Ook zij heeft een eigen - inmiddels wat achterhaald - Sleepbootdossier. Klik ook hier maar op haar scheepsnaam als je dat wilt lezen. Die boot werd gebouwd in Vietnam en was in week 36 van 2012 aflever gereed.
Multraship was met hun MULTRATUG 19 - met bouwnummer 512509 - net iets eerder. Die kwam van de werf in Roemenië en was daar in week 18 van 2012 klaar voor de verkoop. Zij namen in 2015 nog een tweede en een derde af, de MT29 en de MT30. Die werden echter ook weer even hard verkocht. Het verhaal daarachter ken ik (nog) niet. Inmiddels hebben ze er tóch weer twee voor in de plaats genomen, te weten de MT 31 en de MT29 (2). Ik maakte van zowel de MULTRATUG 29 (2), als van de MULTRATUG 31 een Sleepbootdossier. Klik daarvoor ook maar op hun naam.
bouwnummer | bouwjaar | naam | IMO | reder | thuishaven |
512501 | 2012 | BALADHA | 9606510 | ||
512502 | 2012 | BULGU | 9606522 | ||
512503/ijsklasse | 2012 | VTS AMMOCHOSTOS | 9631008 | ||
512504/ijsklasse | 2013 | VTS KERYNEIA | 9631010 | ||
512505 | 2012 | MEYERS EVO | 9631022 | ||
512506 | 2013 | SD DOLPHIN | 9631034 | Boluda | Londen (GB) |
512509 | 2012 | MULTRATUG 19 | 9630250 | Multraship | Terneuzen (NL) |
512510 | 2012 | KIN | 9630262 | ||
512511 | 2012 | SL TIGER | 9631058 | ||
512512 | 2012 | SL SERVAL | 9631060 | ||
512513 | 2012 | KAPITAN MARKIN | 9670860 | ||
512514 | 2012 | VOLODYMYR IVANOV | 9670872 | ||
512515 | 2014 | KOC MUHAB | 9675975 | ||
512516 | 2014 | KOC SHAHEM | 9675987 | ||
512517 | 2014 | KOC SAHEB | 9675999 | ||
512518 | 2014 | KOC SHAHEEN | 9676008 | ||
512519 | 2015 | KOC SHAMEKH | 9676010 | ||
512520 | KOC MUAAWEN | 9676022 | |||
512521 | KOC FARES | 9676034 | |||
512522 | 2015 | KOC QAEED | 9676046 | ||
512523 | 2015 | KOC JAWAD | 9676058 | ||
512524 | ?? | ||||
512525 | ?? | ||||
512526 | ?? | ||||
512527 | ?? | ||||
512528 | 2015 | TIRRICK (v/h MULTRATUG 29, v/h MERCURIUS) |
9695470 | ||
512529 | 2015 | SHALDER (v/h MULTRATUG 30) |
9695482 | ||
512530 | 2014 | ADRIATIC | 9695494 | ||
512531 | 2016 | VB MARS (ex MARS) | 9695509 | Iskes | Eemshaven (NL) |
512532 | 2014 | SVITZER LONDON | 9695511 | ||
512533 | 2014 | SVITZER MERCURIUS (v/h MERCURIUS) | 9695523 | SVITZER | Southampton (GB) |
512534 | 2014 | CALABRIA | 9695535 | ||
512535 | 2014 | MARDEANGELES | 9695547 | ||
512536 | 2014 | HURACAN 1 | 9695559 | ||
512537 | 2016 | TMM COLIMA | 9695561 | ||
512538 | 2015 | YOSR | 9695573 | ||
512539 | 2015 | SVITZER DEBEN | 9695585 | ||
512540 | 2016 | LUISA NERI | 9695597 | ||
512541 | 2015 | SVITZER KENT | 9695602 | ||
512542 | 2016 | MULTRATUG 31 | 9695614 | Multraship | Antwerpen (B) |
512543 | 2015 | WS TITAN | 9679244 | ||
512544 | 2016 | WS PROCYON | 9679256 | ||
512545 | 2016 | SL LULU | 9795787 | ||
512546 | 2018 | SL MURJAN | 9795799 | ||
512547 | 2019 | DAMEN GORINCHEM 512547 | 9795804 | Damen | Stellendam |
512548 | 2018 | MULTRATUG 29 (2) | 9795816 | Multraship | Terneuzen (NL) |
512549 | 2018 | SL THUNGGUN | 9795828 | ||
512550 | 2018 | SL IRRONG | 9795830 | ||
512551 | 2019 | SOCHI | 9795842 | ||
512552 | 2019 | TUAPSE | 9795854 | ||
512553 | 2018 | SVITZER GLENROCK | 9795866 | ||
512554 | ? | CC GREGORY | 9824100 | ||
512555 | ? | CC PORTLAND | 9824112 | ||
512556 | ? | CC LAQUINTA | 9824124 | ||
512557 | ? | CC ARANSAS | 9824136 | ||
512558 | 2018 | ELRINGTON | 9824148 | ||
512859 | ? | LATOUCHE | 9824150 | ||
512560 | 2018 | BAINBRIDGE | 9824162 | ||
512561 | 2018 | INGOT | 9824174 | ||
512562 | 2018 | WS SIRIUS | 9834545 | ||
512563 | WS ARIES | 9834557 | |||
- | - | - | - | ||
512565 | 2019 | MAGNI | 9855903 | Faxaflóahafnir | Reykjavik |
512566 | 2019 | JAWAR ANBAR | 9855915 | ||
512567 | 2019 | JAWAR MUTHANNA | 9863261 | ||
512568 | 2020 | ENGAGE RAIDER | 9863273 | ||
512569 | 2020 | ENGAGE ROGUE | 9882671 | ||
512570 | 2020 | ENGAGE REBEL | 9882683 |
Ik heb eindelijk mijn foto's van een varende MULTRATUG 32. Het begon wel net te regenen toen ze naar buiten kwam, maar ze staat er op.
Een mooie aanleiding trouwens ook voor een update van haar Sleepbootdossier, want de ontwikkelingen rond het ontwerp hebben intussen niet stil gestaan. Klik en lees versie 6 maar.
(De FAIRPLAY I en de FAIRPLAY XI kwamen net iets eerder naar buiten en staan er ook op. Zij zonder spetters!)
Het KNMI waarschuwde voor het district Hoek van Holland voor noordwest 8.
Dat had de DANCING WATER er niet van weerhouden om met het vuurwerkponton - de NP 477 - vanuit Rotterdam naar Scheveningen te komen. Zij houdt - gezien haar naam - kennelijk wel van een beetje ruw weer. Vlak voor de deur kreeg de sleep stuurassistentie van de OCEAAN. Om 18:21 uur waren ze binnen en meerden af in de Derde Haven. En de bui? Die kwam een uurtje later (19:28 uur).
Je moet maar durven!
De CARLO MARTELLO heeft vanaf nu ook een eigen Sleepbootdossier, om te voorkomen dat ze jaloers wordt op de SEAWAYS 22. Daar staan wederom geen spectaculaire zaken in, want ook over haar er is op het internet weinig te vinden, maar toch....genoeg voor een uurtje klikken en lezen!
>> Klik hier voor dat dossier. <<
De SMIT EBRO was de enige van de vijf slepers die ik vandaag voor de lens kreeg die aan het werk was. Zij had het in de Lekhaven druk met het draaien en afmeren van de NEDERLAND REEFER.
Daar trof ik voorts de SEAWAYS 22. Die lag afgemeerd langszij de CARLO MARTELLO. De foto kwam mooi van pas voor mijn bijgewerkte Sleepbootdossier over de SEAWAYS 22. Klik en kijk maar!
En waar ik eigenlijk voor naar Rotterdam was gereden, was voor de SEA BULLDOG en de FAIRPLAY 31. Twee slepers die ik nog niet in mijn foto-verzameling had. Nu dus wél, hoewel de FAIRPLAY 31 lelijk werd afgedekt door een olieboot. En die zou er nog wel even blijven liggen ook, omdat zij olie had gelekt en nu de politie aan boord had. Een volgende keer beter!
Klik voor de overige foto's even op deze button:
De SEAWAYS 22 heeft vanaf nu een eigen Sleepbootdossier. Daar staan geen spectaculaire zaken in, want er is op het internet weinig over haar te vinden, maar toch.... het weten waard!
>> Klik hier voor dat dossier. <<