En Avant 10

Vanaf de Maasvlakte kwam de EN AVANT 10 met het ponton BREMEN, beladen met - zo te zien - funderingen en transitiestukken voor windmolens. Bestemming Eemshaven. Het span zat wat ver weg voor de foto en ook de hittetrilling maakte het er niet beter op, maar als bewijsplaatje voldoende.

 

Seaways 22

En vlak daarna kwam vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam een sleep de rivier af, bestaande uit het ponton CC ATLANTIQUE, getrokken door de SEAWAYS 22, met stuurassistentie van de EN AVANT 7 en de EN AVANT 9. Op het ponton, de onderbouw voor het eerste transformatorplatform in het nieuw aan te leggen windpark Borssele. Die 'jacket', zoals dat gevaarte in vaktermen heet, werd gebouwd bij HSM Offshore in Schiedam. 

 

En Avant 9

De beide Muller-Dordrecht slepers haakten buiten de pieren af en gingen vol gas retour station. De sleep vervolgde zijn reis naar het Windpark Borssele.

Zie ook deze video"s die TenneT-TSO liet maken van de bouw en het transport van dit gevaarte:

 

Bis Viridis

Bis Viridis

Bis Viridis

Voor de ontwikkeling van de BIS VIRIDIS tastte ook Europa in de subsidie-buidel. Als dank kregen de direct betrokken hoogmogendheden vanochtend een rondje Rotterdamse haven met het - deels dankzij hen gefinancierde - schip. En om het helemaal áf te maken, waren er zelfs Europese taartjes aan boord! Je moet wel een Damen zijn om daaraan te denken.

Ik trof het gezelschap en het schip aan bij de Parkkade en werd door de Redwise-stuurman Roel uitgenodigd voor een bezichtiging. Dankzij hem én Europa, is mijn matige fotosessie in de Wiltonhaven van een paar dagen terug nu ruimschoots goedgemaakt.

Morgen gaat ze voor haar paaltrektest naar de Maasvlakte en later (Facebook heeft het over september) vertrekt ze naar Antwerpen waar men met haar gaat proefvaren.

Inmiddels heb ik ook het Sleepbootdossier van de BIS VIRIDIS aangepast. Daarin is haar levensloop beschreven. Klik dus even door als je durft.

Flotel EnduranceFlotel Endurance

Aanvankelijk zag ik haar op de tweede Maasvlakte liggen met aan elke poot een sleepboot. Toen ze eenmaal de hoek om was getrokken en naar zee kon, haakten de slepers af en ging zij op eigen kracht verder. Een raar gezicht, dat zelf varen van het drijvende hotel c.q. bouwondersteuningsvaartuig 'Floatel Endurance'. Maar ze kan het, dat zelfvaren dus.

Er kwamen ook nog wat slepers op de kiek. Klik daarvoor maar op de button "Meer foto's".

Bis Viridis

Ik zocht vandaag de BIS VIRIDIS op in de Wiltonhaven in Schiedam en maakte er inmiddels een Sleepbootdossier over. Klik even door als je het wilt lezen.

Anteos

En in de Lekhaven trof ik deze Duitse sleper, de ANTEOS. En omdat zij nieuw was voor mij, mag zij ook in dit verhaaltje.

Innovation

Het bleef niet bij de ATLAS, want op diezelfde stek arriveerde in mijn bijzijn ook de INNOVATION. Die deed op haar introductie-toernee langs de Europese sleepbootrederijen precies vandaag Iskes aan. Een tref dus. Helemaal toen Erwin regelde dat ik ook mocht kieken op de INNOVATION. Met dank aan hem dus en aan de HWTK van dienst van de INNOVATION, Martin.

Wil je meer over de INNOVATION weten, lees dan haar Sleepbootdossier er maar op na.

Atlas

Na een opknapbeurt van - op twee dagen na - twee maanden, heeft de ATLAS (v/h EDDY 1) vandaag haar eerste sleepklus uitgevoerd voor Iskes in IJmuiden.

Die heeft haar voor langere tijd gecharterd van haar eigenaar, Holland Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam. Ik zocht haar op en trof haar inmiddels (helaas) al afgemeerd. Wat dan wél weer een grote meevaller was, was dat ik door Erwin, de kapitein, werd uitgenodigd om aan boord rond te kijken en te kieken. Ik maakte daar dankbaar gebruik van, met dit verhaaltje en de bijbehorende foto's als resultaat. Als ze helemaal aan de Iskes-norm voldoet, mag ik nog een keer terug komen, maar dat duurt nog even.....

Als je nog veel meer over haar te weten wilt komen, klik dan even door naar haar Sleepbootdossier.

Innovation

Ik trof de INNOVATION op 2 juli 2018  in de Scheurhaven. Ik beloofde uit te zoeken wat haar zo innovatief maakt en die wetenschap te verwerken in een Sleepbootdossier. Klik hier maar als je het wilt lezen.

Maersk Mover

Ik trof de MÆRSK MOVER op 2 juli 2018  ter hoogte van de Landtong Rozenburg, alwaar ik wilde wachten op de ALP IPPON die naar zee vertrok. Een mooie 'bijvangst' en de aanleiding voor een Sleepbootdossier. Klik hier als je het wilt lezen.

ALP Ippon

Gisteren kwam ik voor het eerst van mijn leven de ALP IPPON tegen. Vandaag maakte ik er een Sleepbootdossier van met alle wetenswaardigheden over haar. Klik en lees maar.

ALP Ippon

Viste ik bij de ALP IPPON toch bijna achter het net! Ik was weliswaar naar de Lekhaven gereden in de wetenschap dat zij drie rijen dik lag en dus nauwelijks te kieken zou zijn. Maar toen ik wat van die nutteloze kiekjes had gemaakt en wegreed, kwam zij plots in beweging. Ik als een haas terug om nog net dit wegvaarprentje te kunnen maken. Niet mooi, maar iets én een nieuwe voor mij!
Vervolgens zag ik op ais dat zij naar de overkant ging. Op naar de Waalhaven dus. Even rijden, maar dan heb je ook wat, dacht ik. Toen ik daar aankwam en positie koos, zag ik haar net weer verdwijnen. Pech.
Maar het kwam toch nog goed, want ze bleek vervolgens naar zee te vertrekken en op de Landtong Rozenburg lukte het mij mijzelf te verbeteren. Klik en kijk maar.

 

Sentosa

In de Waalhaven lag trouwens ook een oude bekende met een nieuwe naam. De SENTOSA voorheen SMIT SENTOSA. Een vernieuwing dus. De eerste van de dag.

 

Maersk Mover

Aangekomen op de Landtong, werd het wachten op de ALP IPPON veraangenaamd door de verschijning van de MAERSK MOVER. Net als de ALP IPPON een nieuwe voor mij. Leuke "bijvangst".

 

Innovation

En in de Scheurhaven trof ik mijn derde nieuwe van vandaag, de INNOVATION. Een demo-vaartuig van Damen van hun laatste 'innovatie' dus. Ik duik er van de week wat dieper in en hoop er dan een Sleepbootdossier van te kunnen maken. Wordt dus (hopelijk) vervolgd.

 

Beagle

Rest er dus nog één 'vernieuwing'. Dat betrof de BEAGLE. Die had ik wél al in het zwart, maar nog niet in het rood. Nu dus wél. Ook leuk.