Bijna zes jaar na haar tewaterzetting is deze eerste EDDYTUG naar Noorwegen verkocht. Ze vaart daar nu onder de naam FFS ATHOS [1]. Hier haar doopceel:
Model van de v/h EDDY 1 |
Ze is het prototype van het 'EDDY TUG'-concept, bedacht door Baldo Dielen en Walter Gruijthuijsen en na vijf jaar voorbereiding uiteindelijk - voor eigen rekening en risico - gebouwd door Holland Shipyards [2]. Primair bedoeld voor het assisteren van zeeschepen bij het meren en ontmeren, maar ook inzetbaar als escortsleper [3]. Op papier een innovatief ontwerp, met slechts één azimuth aandrijving voor en één achter en geen twee voor en één achter, zoals de Rotortug [4]. Dit concept zou een ommekeer teweeg brengen in de markt van haven- en terminalslepers. Veilig, goed presterend en efficiënt zijn haar kernbegrippen [5]. Op 11 juni 2014 komt ze als EDDY 1 in de vaart. Towingline geeft ter gelegenheid daarvan met een special [6] uit, waarin haar hele doopceel is gelicht.
Ze wordt op The International Tug, Salvage & OSV Convention in Hamburg aan de doelgroep gepresenteerd [8] en maakt daar met zo'n driehonderd belangstellenden haar eerste demonstratie-vaarten. Terug in Nederland wordt zij uitgeleend aan Smit en Iskes, om daarna naar URAG [24] in Duitsland te verkassen. Op 24 mei 2015 komt zij daar, tijdens het overbrengen van de sleeptros, in aanvaring met haar potentiële sleep, de Nederlands gevlagde stenenstorter SEAHORSE. Dat loopt gelukkig vrij goed af. Ze wordt weliswaar ernstig beschadigd, maar kan toch op eigen kracht een nabije ligplaats bereiken, aldus het verslag van de onderzoeksraad [9]. Insiders wijten dit ongeval later aan een combinatie van eigenwijzigheid en gebrek aan routine.
Na haar Duitse periode verhuist zij terug naar Iskes, als vervanger voor de TRITON. De reder ziet duidelijk potentie in het concept, maar wil graag uitdokteren waar de eventuele verbeterpunten liggen. Dat resulteert uiteindelijk in de bouw van een EDDY-TUG 2.0, de TELSTAR (2). Zie aldaar [10].
In oktober 2015 verkast ze naar Zuid-Amerika waar ze onder andere twee jaar wordt gecharterd voor het National Institute of Aquatic Spaces (INEA) in Venezuela. Na afloop van die termijn, keert zij via Willemstad (NA) terug naar Nederland, met een ongepland lange 'tussenstop' in Vigo..... Lees maar:
Op de terugtocht naar Nederland na afloop van een tweejarig chartercontract in Venezuela, maakt zij op 19 maart 2018 een tussenstop in Vigo (E) om te bunkeren. Helaas blijkt de Spaanse vlag niet aan boord te zijn, terwijl het voeren daarvan voor bezoekende schepen verplicht is. Foutje, bedankt! De Guardia Civiel merkt dat op en vraagt de havendienst om een onderzoek aan boord in te stellen. Die rapporteert - naast de afwezigheid van die Spaanse vlag - ook nog een ander vlaggenprobleem. De reder heeft namelijk het schip wél uitgevlagd uit Venezuela, maar nagelaten om haar elders weer correct in te vlaggen. Statenloos dus. Daarop besluiten de havenautoriteiten de volgende dag - we hebben het dan over 20 maart 2018 - om haar aan de ketting te leggen totdat de zaak geklaard is. Er blijkt nog wel wat meer loos, waarvan de plaatselijk krant een spannend verhaal maakt [11]. Dat wordt opgepikt door Eric Jansen, die er op zijn beurt melding van doet in een Facebookgroep [12].
Maassluis - 9 mei 2018. |
Dit hele gedoe duurt zo'n 46 dagen. Op z'n Spaans dus. Met Pasen ziet de Faro de Vigo er nog een mooi dramatisch verhaal in. Zij laat de (goed betaalde en door de plaatselijke agent goed verzorgde) vijfkoppige bemanning langzaam maar zeker 'wanhopig' worden [13]. Inmiddels wordt het schip weer onder de vlag van Panama gebracht en goedgekeurd door het klassenbureau. Op 4 mei komt zij 'vrij' en vertrekt aan het einde van de middag richting Rotterdam [14]. Daar komt zij woensdag 9 mei rond 09:00 uur aan. En ik ben er dus (een eindje verderop weliswaar) bij [15].
De EDDY 1 blijkt volledig uitgewoond te zijn en ondergaat bij haar eigenaar Holland Shipyards in Hardinxveld een complete make-over. Vervolgens gaat ze langdurig (op twee dagen na twee maanden) in dok bij de Oranjewerf in Amsterdam. Daarvandaan gaat ze onder de naam ATLAS - omgevlagd naar Nederland met als thuishaven Rotterdam - tot augustus 2019 in charter bij Iskes.
Na die charterperiode gaat ze - na een maandje Westerschelde - weer terug naar haar eigenaar. Die tekent op 12 november 2019 een verkoopovereenkomst met FFS Marine AS in Farsund (N) [16].
Farsund - 29 januari 2020 © Ørjan Bruseland / Marine Traffic |
Voor ze aan de slag kan voor haar nieuwe eigenaar, moet ze aan diens wensen worden aangepast. Zo wordt de sleeplier gewijzigd, wordt ze voorzien van een kraan en een man-over-boord-boot en worden de schoorsteenpijpen naar opzij gedraaid in plaats van naar achteren.
Op 20 december 2019 volgt - als kerstcadeautje - de oplevering. En omdat haar nieuwe eigenaar al een FFS ATLAS heeft varen, gaat ze voor hem voortaan door het leven als FFS ATHOS [16].
Op 23 januari 2020 vertrekt zij [17] - omgevlagd en wel - naar haar nieuwe thuishaven Farsund (N). Daar zal ze (als zesde sleper in de FFS-vloot) worden ingezet op de spotmarkt in Zuid-Noorwegen [18].
De bemanning van de FFS ATHOS (v/h ATLAS, v/h EDDY 1) filmde 10-2-2020 de FFS ATLAS op een knobbelig zeetje voor Farsund (N).
In het nieuws |
Op de ochtend van 11 februari 2020 raakte de LPG tanker CRYSTAL LAVENDER voor de Noorse kust tijdens stormachtig weer op drift door een motorstoring. Ze was onderweg van Portugal naar Noorwegen. De FFS ATHOS wist aan het begin van de avond een sleepverbinding te maken en sleepte haar naar Lyngdal (N), alwaar ze 's nachts ten anker werd gebracht. De eerste belangrijke bergingsklus voor de ex-Eddy 1, sinds ze in Noorse dienst is [25]. |
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer HS2012-082 | 10-2013 | Eerst staal gesneden [19] | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
5-5-2014 | Tewatergezet door de drijvende bokken van Bonn & Mees de MATADOR en MATADOR 2 [20] | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
2-6-2014 t/m 11-6-2014 | Proefvaarten [21] | Regio Rotterdam | Europoort & Noordzee | |
EDDY 1 | 11-6-2014 | Oplevering (bouwdatum) & onder Nederlandse vlag gebracht [22] | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
16-6-2014 t/m 20-6-2014 | Beurspresentatie [8] | Hamburg (D) | The International Tug, Salvage & OSV Convention | |
?? t/m 17-9-2014 | Op proef | Rotterdam | Smit | |
19-9-2014 t/m 25-9-2014 | Op proef [23] | IJmuiden | Iskes | |
20-10-2014 t/m 8-6-2015 | Op proef [24] | Bremerhaven (D) | URAG | |
24-5-2015 | Aanvaring met de SEAHORSE [9] | Bremerhaven (D) | URAG | |
16-7-2015 t/m 8-10-2015 | Vervangt tijdelijk de Triton | IJmuiden | Iskes (PTA) | |
19-10-2015 t/m 21-11-2015 |
Vanuit Rotterdam op weg naar Willemstad - Curaçao, met een tussenstop in Funchal - Madeira op 30-10-2015 |
|
||
21-11-2015 t/m 9-1-2016 | Wacht op orders en ondertussen op 10-12-2015 een demonstratie voor KTK Tugs | Willemstad (NA) | ||
jan 2016 t/m jan 2018 | In charter. Omgevlagd naar Venezuela (11-2016) met nieuwe thuishaven La Guaira | Maracaibo (VZ) | indirect voor het National Institute of Aquatic Spaces (INEA) | |
7-2-2018 t/m 23-2-2018 |
Voorbereiding voor terugkeer naar Nederland. Op 23-2-2018 16:08 LT: vertrek. | Willemstad (NA) | ||
19-3-2018 t/m 4-5-2018 | 08:52 LT: Aankomst in Vigo, gevolgd door inspecties en het aan de ketting leggen door Havenautoriteiten op 20-3-2018 | Vigo (E) | ||
4-5-2018 | EDDY 1 vaart weer! Na 1 maand, 16 dagen en 7 uuren 41 minuten in Vigo (E) aan de ketting te hebben gelegen, is ze volgens Marine Traffic om 17:33 uur vertrokken richting Hardinxveld-Giessendam. Free at last! [14] | Vigo (E) | ||
9-5-2018 | Terug op de basis voor een goede beurt. | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
ATLAS | 15-6-2018 | Omgedoopt & omgevlagd naar Nederland met als thuishaven Rotterdam. | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
7-7-2018 | Haar eerste jop voor Iskes, die haar heeft gecharterd van Holland Shipyards. | IJmuiden | Iskes | |
2-8-2019 | Vertrek naar de Westerschelde (Vlissingen) i.v.m. afloop charterperiode | IJmuiden | ||
6-9-2019 | Retour eigenaar | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
12-11-2019 | Tekening van verkoopovereenkomst met FFS Marine AS [16] | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
FFS ATHOS | 20-12-2019 | Oplevering na verbouwing/aanpassing | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
21-1-2020 | Omgevlagd naar Noorwegen | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
23-1-2020 | Vertrek naar Noorwegen [17] | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards | |
25-1-2020 | Aankomst in haar nieuwe thuishaven | Farsund (N) | FFS Marine AS | |
11-2-2020 | Haar eerste grote bergingsklus [25] |