Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact

Sleepbootdossiers (links)

FFS ATHOS (v/h ATLAS, v/h EDDY 1)

Atlas

Bijna zes jaar na haar tewaterzetting is deze eerste EDDYTUG naar Noorwegen verkocht. Ze vaart daar nu onder de naam FFS ATHOS [1]. Hier haar doopceel:

EDDY 1

Model van de v/h EDDY 1
Schuttevaer: EDDY TUG combineert zuinigheid en vaargemak [7]

Ze is het prototype van het 'EDDY TUG'-concept, bedacht door Baldo Dielen en Walter Gruijthuijsen en na vijf jaar voorbereiding uiteindelijk - voor eigen rekening en risico - gebouwd door Holland Shipyards [2]. Primair bedoeld voor het assisteren van zeeschepen bij het meren en ontmeren, maar ook inzetbaar als escortsleper [3]. Op papier een innovatief ontwerp, met slechts één azimuth aandrijving voor en één achter en geen twee voor en één achter, zoals de Rotortug [4]. Dit concept zou een ommekeer teweeg brengen in de markt van haven- en terminalslepers. Veilig, goed presterend en efficiënt zijn haar kernbegrippen [5]. Op 11 juni 2014 komt ze als EDDY 1 in de vaart. Towingline geeft ter gelegenheid daarvan met een special [6] uit, waarin haar hele doopceel is gelicht.

Ze wordt op The International Tug, Salvage & OSV Convention in Hamburg aan de doelgroep gepresenteerd [8] en maakt daar met zo'n driehonderd belangstellenden haar eerste demonstratie-vaarten. Terug in Nederland wordt zij uitgeleend aan Smit en Iskes, om daarna naar URAG [24] in Duitsland te verkassen. Op 24 mei 2015 komt zij daar, tijdens het overbrengen van de sleeptros, in aanvaring met haar potentiële sleep, de Nederlands gevlagde stenenstorter SEAHORSE. Dat loopt gelukkig vrij goed af. Ze wordt weliswaar ernstig beschadigd, maar kan toch op eigen kracht een nabije ligplaats bereiken, aldus het verslag van de onderzoeksraad [9]. Insiders wijten dit ongeval later aan een combinatie van eigenwijzigheid en gebrek aan routine.

als EDDY 1 tijdens een oefening in Maracaibo (VZ)

Na haar Duitse periode verhuist zij terug naar Iskes, als vervanger voor de TRITON. De reder ziet duidelijk potentie in het concept, maar wil graag uitdokteren waar de eventuele verbeterpunten liggen. Dat resulteert uiteindelijk in de bouw van een EDDY-TUG 2.0, de TELSTAR (2). Zie aldaar [10].

In oktober 2015 verkast ze naar Zuid-Amerika waar ze onder andere twee jaar wordt gecharterd voor het National Institute of Aquatic Spaces (INEA) in Venezuela. Na afloop van die termijn, keert zij via Willemstad (NA) terug naar Nederland, met een ongepland lange 'tussenstop' in Vigo..... Lees maar:

 

Foutje, bedankt 

Op de terugtocht naar Nederland na afloop van een tweejarig chartercontract in Venezuela, maakt zij op 19 maart 2018 een tussenstop in Vigo (E) om te bunkeren. Helaas blijkt de Spaanse vlag niet aan boord te zijn, terwijl het voeren daarvan voor bezoekende schepen verplicht is. Foutje, bedankt! De Guardia Civiel merkt dat op en vraagt de havendienst om een onderzoek aan boord in te stellen. Die rapporteert - naast de afwezigheid van die Spaanse vlag - ook nog een ander vlaggenprobleem. De reder heeft namelijk het schip wél uitgevlagd uit Venezuela, maar nagelaten om haar elders weer correct in te vlaggen. Statenloos dus. Daarop besluiten de havenautoriteiten de volgende dag - we hebben het dan over 20 maart 2018 - om haar aan de ketting te leggen totdat de zaak geklaard is. Er blijkt nog wel wat meer loos, waarvan de plaatselijk krant een spannend verhaal maakt [11]. Dat wordt opgepikt door Eric Jansen, die er op zijn beurt melding van doet in een Facebookgroep [12].

Maassluis - 9 mei 2018.

Dit hele gedoe duurt zo'n 46 dagen. Op z'n Spaans dus. Met Pasen ziet de Faro de Vigo er nog een mooi dramatisch verhaal in. Zij laat de (goed betaalde en door de plaatselijke agent goed verzorgde) vijfkoppige bemanning langzaam maar zeker 'wanhopig' worden [13]. Inmiddels wordt het schip weer onder de vlag van Panama gebracht en goedgekeurd door het klassenbureau. Op 4 mei komt zij 'vrij' en vertrekt aan het einde van de middag richting Rotterdam [14]. Daar komt zij woensdag 9 mei rond 09:00 uur aan. En ik ben er dus (een eindje verderop weliswaar) bij [15].

 

ATLAS

De EDDY 1 blijkt volledig uitgewoond te zijn en ondergaat bij haar eigenaar Holland Shipyards in Hardinxveld een complete make-over. Vervolgens gaat ze langdurig (op twee dagen na twee maanden) in dok bij de Oranjewerf in Amsterdam. Daarvandaan gaat ze onder de naam ATLAS - omgevlagd naar Nederland met als thuishaven Rotterdam - tot augustus 2019 in charter bij Iskes. 

Na die charterperiode gaat ze - na een maandje Westerschelde - weer terug naar haar eigenaar. Die tekent op 12 november 2019 een verkoopovereenkomst met FFS Marine AS in Farsund (N) [16].

 

FFS ATHOS 

Farsund - 29 januari 2020 © Ørjan Bruseland / Marine Traffic

Voor ze aan de slag kan voor haar nieuwe eigenaar, moet ze aan diens wensen worden aangepast. Zo wordt de sleeplier gewijzigd, wordt ze voorzien van een kraan en een man-over-boord-boot en worden de schoorsteenpijpen naar opzij gedraaid in plaats van naar achteren.

Op 20 december 2019 volgt - als kerstcadeautje - de oplevering. En omdat haar nieuwe eigenaar al een FFS ATLAS heeft varen, gaat ze voor hem voortaan door het leven als FFS ATHOS [16].

Op 23 januari 2020 vertrekt zij [17] - omgevlagd en wel - naar haar nieuwe thuishaven Farsund (N). Daar zal ze (als zesde sleper in de FFS-vloot) worden ingezet op de spotmarkt in Zuid-Noorwegen [18].

 

De bemanning van de FFS ATHOS (v/h ATLAS, v/h EDDY 1) filmde 10-2-2020 de FFS ATLAS op een knobbelig zeetje voor Farsund (N).

 

In het nieuws

Op de ochtend van 11 februari 2020 raakte de LPG tanker CRYSTAL LAVENDER voor de Noorse kust tijdens stormachtig weer op drift door een motorstoring. Ze was onderweg van Portugal naar Noorwegen. De FFS ATHOS wist aan het begin van de avond een sleepverbinding te maken en sleepte haar naar Lyngdal (N), alwaar ze 's nachts ten anker werd gebracht. 

De eerste belangrijke bergingsklus voor de ex-Eddy 1, sinds ze in Noorse dienst is [25].

  

Tabel: Levensloop IMO 9714575

naam

datum

bijzonderheden

plaats

bij

Bouwnummer HS2012-082 10-2013 Eerst staal gesneden [19] Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
5-5-2014 Tewatergezet door de drijvende bokken van Bonn & Mees de MATADOR en MATADOR 2 [20] Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
2-6-2014 t/m 11-6-2014 Proefvaarten [21] Regio Rotterdam Europoort & Noordzee
EDDY 1 11-6-2014 Oplevering (bouwdatum) & onder Nederlandse vlag gebracht [22] Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
16-6-2014 t/m 20-6-2014 Beurspresentatie [8]  Hamburg (D) The International Tug, Salvage & OSV Convention
?? t/m 17-9-2014 Op proef Rotterdam Smit
19-9-2014 t/m 25-9-2014 Op proef [23] IJmuiden Iskes
20-10-2014 t/m 8-6-2015 Op proef [24] Bremerhaven (D) URAG
24-5-2015 Aanvaring met de SEAHORSE [9] Bremerhaven (D) URAG
16-7-2015 t/m 8-10-2015 Vervangt tijdelijk de Triton IJmuiden Iskes (PTA)

19-10-2015 t/m 21-11-2015

Vanuit Rotterdam op weg naar Willemstad - Curaçao, met een tussenstop in Funchal - Madeira op 30-10-2015

 

 

 
21-11-2015 t/m 9-1-2016 Wacht op orders en ondertussen op 10-12-2015 een demonstratie voor KTK Tugs Willemstad (NA)  
jan 2016 t/m jan 2018 In charter. Omgevlagd naar Venezuela (11-2016) met nieuwe thuishaven La Guaira  Maracaibo (VZ) indirect voor het National Institute of Aquatic Spaces (INEA) 

7-2-2018 t/m 23-2-2018

Voorbereiding voor terugkeer naar Nederland. Op 23-2-2018 16:08 LT: vertrek. Willemstad (NA)  
19-3-2018 t/m 4-5-2018 08:52 LT: Aankomst in Vigo, gevolgd door inspecties en het aan de ketting leggen door Havenautoriteiten op 20-3-2018 Vigo (E)  
4-5-2018 EDDY 1 vaart weer! Na 1 maand, 16 dagen en 7 uuren 41 minuten  in Vigo (E) aan de ketting te hebben gelegen, is ze volgens Marine Traffic om 17:33 uur vertrokken richting Hardinxveld-Giessendam. Free at last! [14] Vigo (E)  
9-5-2018 Terug op de basis voor een goede beurt. Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
ATLAS 15-6-2018 Omgedoopt & omgevlagd naar Nederland met als thuishaven Rotterdam. Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
7-7-2018 Haar eerste jop voor Iskes, die haar heeft gecharterd van Holland Shipyards. IJmuiden Iskes
 2-8-2019 Vertrek naar de Westerschelde (Vlissingen) i.v.m. afloop charterperiode IJmuiden  
6-9-2019 Retour eigenaar Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
12-11-2019 Tekening van verkoopovereenkomst met FFS Marine AS [16] Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
FFS ATHOS 20-12-2019 Oplevering na verbouwing/aanpassing Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
21-1-2020  Omgevlagd naar Noorwegen Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards 
23-1-2020 Vertrek naar Noorwegen [17] Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards
25-1-2020 Aankomst in haar nieuwe thuishaven Farsund (N) FFS Marine AS
11-2-2020 Haar eerste grote bergingsklus [25]    

 

Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over deze sleepboot:

  • Weblink 1. Marine Traffic: bijzonderheden, foto's & huidige positie
  • Weblink 2. Holland Shipyards: De eerste Eddy-tug komt er aan
  • Weblink 3. Schuttevaer: "Eerst Eddy Tug van stapel"
  • Weblink 4. Rotortug BV: De 'Rotortug'
  • Weblink 5. Eddytug: Safety, performance, economy
  • Weblink 6. Towingline: Speciale uitgave Eddy 1
  • Weblink 7. Schuttevaer: EDDY TUG combineert zuinigheid en vaargemak
  • Weblink 8. ITS 2014 Hamburg - Report
  • Weblink 9. Onderzoeksraad: 24 mei 2015 - aanvaring tijdens overbrengen sleeptros
  • Weblink 10. Kiekjesdief: Dossier TELSTAR (2)
  • Weblink 11. Faro de Vigo: havenautoriteiten leggen Hollandse sleepboot aan de ketting
  • Weblink 12. Facebookbericht Eric Jansen
  • Weblink 13. Faro de Vigo: "Bemanning wordt moedeloos"
  • Weblink 14. Faro de Vigo: Na 46 dagen verlaat de piratensleepboot de haven
  • Weblink 15. Kiekjesdief: Ik ben weer thuis!
  • Weblink 16. FFS Marine: Facebookbericht koop
  • Weblink 17. FFS Marine: Vertrek uit Rotterdam
  • Weblink 18. Lister 24: Anskaffer ny båt og nytt mannska
  • Weblink 19. Sprekersnotitie ITS-beurs
  • Weblink 20. Kombuispraat: foto's tewaterzetting
  • Weblink 21. Kombuispraat: foto proefvaart
  • Weblink 22. Bureau Veritas: Register
  • Weblink 23. IJmuiden in Focus: Eddy 1 op proef
  • Weblink 24. Holland Shipyards: "EDDY 1 commences operations in Germany"
  • Weblink 25. Maritime Bulletin: LPG Tanker distressed........
  • Weblink Baltic Shipping: bijzonderheden & foto's
  • Weblink Fleetmon: huidige positie & foto's
  • Weblink Harts Productions: foto's van de EDDY 1
  • Weblink Holland Shipyards: Facebook-fotoalbum Eddy Tug BV
  • Weblink Holland Shipyards: Fotoalbum
  • Weblink Koopvaardij Blogspot: waarnemingen
  • Weblink ShipSpotting: veel foto's
  • Weblink Varend Erfgoed: EDDY 1
  • Weblink YouTube: filmpjes

feed-image Abonneer je op het nieuws

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Vogelweetjes (links)

Zoek op de site

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2021 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl