Union Manta

Union Princess

De UNION MANTA en de UNION PRINCESS kwamen aan het eind van de ochtend vanuit het ankergebied Scheveningen dichter naar de kunst voor bevoorrading en het overzetten van een monteur. Ik zag dat vanuit mijn raam aankomen en bereidde hen een warm welkom. Iets te warm helaas, want mijn verwarming binnen zorgde, in combinatie de vrieskou buiten, voor hittetrillingen. Ik had er wat koeler onder moeten blijven. Volgende keer dan maar weer.

P.S.
Het bleek niet te liggen aan mijn verwarming in combinatie met de kou buiten, maar met het themperatuurverschil tussen lucht en water. Later toen ik buitenopnames maakte, had ik namelijk last van hetzelfde fenomeen. Jammer dat het resultaat hetzelfde blijft....trillingsvervorming!

Fairplay 33

Alweer een FAIRPLAY? De vorige week ook al! Ja, alweer! Nu een zeesleper van het kaliber BREMEN FIGHTER en zo, de FAIRPLAY 33. Klik hier >> maar voor het bijbehorende Sleepbootdossier.

Fairplay 33

Het is dat deze FAIRPLAY 33 een voor mij nieuwe sleper is, anders waren mijn tegenlicht telefoonkiekjes onmiddellijk naar de prullenbak verwezen. Nu mogen ze even blijven tot ik er met mijn camera langs ben geweest.

Het is trouwens een prachtig object voor de komende tentoonstelling in het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maassluis die gaat over Lego-modellen. Kijk maar naar deze creatie!

Afgelopen vrijdag was ik kort te gast aan boord van de EN AVANT 30 in de Rotterdamse Waalhaven. Ik kon er wat foto's schieten en wat te weten komen over de periode na haar aankoop. Ik verwerkte dat in een vernieuwd Sleepbootdossier van de EN AVANT 30 (2). Klik en kijk maar>>

Fairplay 21

Ik maakte gisteren een rondje dat begon bij de FAIRPLAY 21. Die had ik voorbestemd om mijn Sleepboot van de Week te worden. En dat werd zij, compleet met het daarbij behorende Sleepbootdossier. Klik maar!

Ter plekke regelde de eigenaar van het aldaar werkzame scheepsreparatiebedrijf voor mij een rondleiding op de EN AVANT 30. Op basis van dat bezoek maakte een nieuwe versie van het Sleepbootdossier van de EN AVANT 30. Klik maar!

Tussen de bedrijven door fotografeerde ik ook nog wat andere slepers. Het was mij het dagje wél!

Phoenix

De Zwarte Zeekoet uit Velsen/IJmuiden liet zich vandaag aan mij maar heel even zien, maar zover weg dat alleen een plaatselijke telescoper zag dat hij het was; ik niet dus. Dan maar wat sleepboten...

Mars

De MARS is onlangs verhuisd naar Delfzijl. Voor 'tijdelijk' heet het. Daardoor was zij wat buiten beeld geraakt, maar dat maak ik nu meer dan goed door haar te bombarderen tot mijn 'Sleepboot van de Week'. Klik hier maar voor het daarvoor opgepoetste sleepbootdossier dat ik al een tijdje terug van haar aanlegde.

Beter is niet altijd goed genoeg

Of een systeem al dan niet succes heeft hangt niet alleen af van zijn kwaliteiten of prestaties. Het is vaak de marketingpower van het betrokken ontwikkelteam, de kwaliteit van het implementatieplan en de ondersteuning en opleiding van de early adopters die de doorslag geven. Daarnaast moet natuurlijk ook het economische tij meezitten.

 

Het DOT-systeem en de Wet van de Remmende Voorsprong

Neem nou Mampaey met het Dynamic Oval Towing-systeem. In principe een volgende ontwikkelingsfase van het oorspronkelijke carrousel-systeem, maar aarzelend in de markt gezet en helaas net op het moment dat die aan het instorten was. Er waren nog wel klanten voor, maar het geld en de energie ontbrak om die optimaal te ondersteunen en vervolgens uit te buiten als varende promotie voor het DOT-systeem.

De vijf schepen die ermee werden uitgerust liggen op dit moment anoniem te wezen en deels te koop.

De Wet van de Remmende Voorsprong maakt het haast onmogelijk om alsnog mee te liften met de introductie van de MULTRATUG 32. Het ontwerp van zowel hun systeem, als hun sleepbootmodellenrange is niet mee geëvolueerd met de markt. Zij zitten met een vaste haakverbinding en met conventionele dubbelschroefs sleepbootmodellen.

 

De CRT heeft faillissementsvoordeel

Of Novatug met de Carrousel Rave Tug-modellen het daarentegen wél gaat redden, moet ook nog maar worden afgewacht. Zij lijken voordeel te behalen uit het feit dat hun eerste bestelling de mist in ging door het faillissement van de beoogde bouwer. Nu konden zij met Multraship, Robert Allan Ltd., VOITH,  de Luyt Groep, de Angelo Belgian Corporation en niet te vergeten met Damen Shipyards, het optimale bouwteam formeren dat het bestaande plan nog eens een keer rustig kon doorrekenen en waar nodig aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen. Zo konden zij bijvoorbeeld profiteren van de ontwikkeling van een betere sleepverbinding - de 45 graden kantelbare sleeplier - en van de ware revolutie in voortstuwingsconfiguraties en sleepbootmodellen. Bovendien lijken zij door die tien jaar vertraging het economisch tij net op tijd mee te hebben. 

 

Ovaal beter dan rond?

En of ovaal beter is dan rond? De ingenieur die beide systemen bedacht vindt van wel, maar misschien dateert dat standpunt ook nog wel uit de tijd van vóór de Carrousel Rave Tug anno 2018! En misschien kan de toekomstige CRT ook wel over op het ovaaltje……

 

Hoe relevant zijn de systemen?

In het kader van de discussie rond deze twee carrousel-systemen voor havenslepers, maakte ik een rondje op het internet om te zien hoe vaak sleepboten kapseizen. Best wel vaak ontdekte ik. Ik zette de door mij gevonden sleepbootongelukken op een rijtje. Kijk maar!

 

Wim van Yperen, Scheveningen - 10-2-2018

De vergelijking tussen het CRT-systeem van de MULTRATUG 32 en het DOT-systeem van o.a. de UGIE RUNNER heeft de nodige reacties opgeleverd. Ik verwerkte die in versie 4.0 van het desbetreffende dossier. Misschien dus even her-herlezen en dan met name vanaf: 2. Mampaey - Dynamic Oval Towing (DOT).

In het kader van de discussie rond de twee carrousel-systemen voor havenslepers, maakte ik een rondje op het internet om te zien hoe vaak sleepboten kapseizen. Best wel vaak ontdekte ik. Ik zette de door mij gevonden sleepbootongelukken op een rijtje. Kijk maar:

datum sleepboot ongeval dodelijke slachtoffers bron

rapport

13-8-2018

George H. Ledcor

Wordt nabij Deering Island in South Vancouver omgetrokken door haar sleep. 0  
1-2-2018 Galleon Adventurer 40 Mijl zuid van St. Georges, Grenada: AHTS kapseist als sleep last krijgt van ruw weer 1?  
29-4-2017 Ikar

West van Texel: Poolse sleper verspeelt gesleepte veerpont Ferry Siebengebirge

0  
13-1-2017 Zeetijger Leimuiden: kapseist bij verslepen ponton 0  
23-12-2016 Sea Bronco Vlissingen: zwaargewonde door brekende sleepdraad 0  
21-12-2016 Multratug 27 Vlissingen: zwaargewonde door losschietende sleepdraad 0  
20-9-2016 Domingue Tulear, Madagascar: wordt omgetrokken en kapseist bij assistentie containerschip CMA CGM Simba 2  
16-8-2016 Multratug 4 Zeebrugge: gewonde door een tuggerdraad 0  
8-8-2016 Alp Forward West van St Lewis: verspeelt booreiland Transocean Winner 0
27-1-2016 Amber II 6 Mijl uit de Westkust van Jutland: verspeelt platform SEAWORKER 0
14-1-2016 Smit Elbe Rotterdam - Botlek: twee gewonden nadat brekende sleepdraad door de ramen sloeg 0  
28-11-2015 Serval Eemskanaal: aanvaring na black-out tijdens afmeren Nexus 0  
15-11-2015 Sea Golf Stavanger: zwaargewonde na electrische schok 0  
15-10-2015 Dirk Peter Suriname: gezonken tijdens aan de grond lopen van M/S New Hunter 1  
11-10-2015 ? Ems: stilliggende sleepboot wordt bijna tot zinken gebracht door schroefwater van voorbijvarend cruiseschip 0  
5-8-2015 Alp Guard Port of Spain: aanvaring met scheepswrak 0  
27-7-2015 Wilco-B Eems: kapseist bijna bij een poging een ponton dat droog was gevallen op een ondiepte naar dieper water te trekken 0  
8-7-2015 Christos XXII Motorman overlijdt als gevolg van beknelling door in de schroef geraakte sleepdraad 1  
23-6-2015 Lac Manitoba & ? St. Lawrence River in Cornwall: twee sleepboten kapseizen tijdens jop in sterke stroming  0  
26-5-2015 97 Samyong gestrand na het knappen sleepverbinding 2  
24-5-2015 Eddy I Bremerhaven: aanvaring met Seahorse tijdens overbrengen sleeptros 0  
30-3-2015 Astrix Southampton: kapseist bij het van de wal trekken van de tanker Donizetti 0  
14-3-2015 Sea Bear Fire Island, New York: gezonken 1  
16-1-2015 JMS Delta kapseist tijdens proefvaart op rivier Yangtze 22  
14-10-2014 Delta Amber kapseist tijdens assistentie tijdens hevige storm 0  
29-8-2014 Psalm 1 op hol geslagen ramt het een dok en twee andere schepen 0  
7-7-2014 Y8018 Harlingen: sleeplijn gekapt om kapseizen te voorkomen 0  
5-11-2013 Gudri Ogidigbo, Nigeria: kapseist tijdens poging tot vlottrekken LPG-tanker Symphony 0  
10-6-2013 North Tug kapseist tijdens assistentie aan cruiseschip Ocean Princess 0
10-5-2013 Western Tugger tijdens een poging de sleepverbinding met omgeslagen bakArctic Lift I los te gooien raakt 1 persoon dodelijk gewond 1
13-1-2013 Christos XXII Voor anker liggende CHRISTOS XXII wordt geramd door eigen sleep. Geen slachtoffers. 0  
22-2-2012 Commando Nieuwe Maas t.h.v. de Van Brienenoordbrug (kmr 993, Bolnes): kapseist bij het slepen van een coaster 0  
19-12-2011 RT Leader Noordzee t.h.v. Wassenaar: verspeelt een van de drie containerkranen vanaf ponton op de Noordzee 0  
12-8-2011 Chiefton Greenwich Reach (GB): kapseist en zinkt na aanvaring 1
11-6-2011 Adonis Gladstone, Queensland: kapseist bij verhalen van ponton Chrysus 1
3-6-2011 En Avant 5 Dordrecht: kapseist als achtersleepboot van 2 pontons 0  
13-1-2011 Smit Polen Komt in aanvaring met Maersk Nijmegen kapseist en komt weer recht 0  
11-11-2010 Fairplay 22 Hoek van Holland: kapseist als voorboot bij binnenhalen Brittanica 2
22-11-2009 Secota YTM-415 onderzeeer stoot sleepboot lek met zinken tot gevolg 2  
19-11-2009 Fairplay 21 komt in aanvaring met haar sleep, de Lars Maersk 0
19-7-2009 North Arm Venture kapseist terwijl zij keert 0  
14-6-2009 IJsselstroom Peterhaed (GB): kapseist als achterboot van de met stortsteen geladen sleepbak TAKBOA 1 0
7-4-2008 ? Melbourne, Australia??: twee man overboord na kapseizen tijdens zijdelings slepen ?  
19-12-2007 Flying Phantom River Clyde: kapseist bij assistentie bulkcarrier Red Jasmine 3  
12-4-2007 Bourbon Dolphin kapseist door een combinatie van factoren 8
18-1-2006 Valour kapseist en zinkt door stabiliteitsproblemen i.v.m. tankinhoud 3  
13-4-2005 Thorngarth Liverpool (GB): komt als voorboot bij het vastmaken in aanvaring met de chem. tanker Stolt Aspiration 0
19-10-2003 Stevns Power Nigeriaanse Kust: AHT kapseist bij het uitbrengen van anker 11  
1-8-2003 De Burcht kapseist tijdens vastmaken containerschip MSC NOA 1  
8-9-1998 Trijnie Milford Haven (GB): kapseist tijdens assistentie tanker Tillermans 1
11-11-1996 Bever kapseist bij assistentie aan sleper SVETLOMOR I 1  
13-11-1993 Ida 1 Gouwzee bij Marken: kapseist tijdens slepen LADY MARINA 1  
11-7-1986 Antwerpen Zandvlietsluis: Kapseist bij assistentie TOSCA  3  
28-3-1982 Temi IV Vlissingen: gekapseist na dwars achter de  Griekse bulkcarrier LOUSSIOS terecht te zijn gekomen 3  
26-9-1971 Temi IV Oosterschelde: onderwaterdrukking 0  
19-3-1967 Vikingbank (1) Hoek van Holland: krijgt hekgolven over en kapseist bij poging ALKY-ONE van de Zuidpier af te trekken 0    
25-2-1967 Catherina Letzer Hemiksem (B): kapseist  tijdens verslepen tankschip Mercantile Trader 2