De MÆRSK MOVER [1] is het derde schip uit het nieuwbouwproject 'Starfish' [2] [3] van Mærsk Supply Service. Dat project behelst de levering van in totaal zes ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS).
Een van de modules van de MÆRSK MOVER klaar voor transport Polen --> Noorwegen |
De diverse modules van haar casco - met bouwnummer 384 [4] - zijn in Polen gebouwd [5] bij de scheepswerven Stocznia WISLA en Montex Shipyard uit Gdańsk, de inmiddels failliete werf Stocznia Gdynia S.A. [6] en Crist S.A. uit Gdynia. (Die laatste werf kwam in oktober 2017 in het nieuws in verband met de inhuur van Noord Koreaanse dwangarbeiders voor dit project [7].) Vanuit Polen werden de modules verscheept naar Noorwegen [8]. Daar verzorgde de Kleven-werf de assemblage en de afbouw. Op 31 januari 2018 werd ze door hen overgedragen aan haar eigenaars en diezelfde dag gedoopt [9] [10] [11] [12]. Ze is beschikbaar op de Noordzee-spotmarkt.
De MÆRSK MASTER en de MÆRSK MARINER (2) - waar ik eerder een Sleepbootdossier [13] van maakte - waren haar voor. Daarvan was de oplevering op respectievelijk 24 maart en 6 juli 2017. En na haar, en wel op 31 mei 2018 [14], kwam nummer vier in de vaart, de MÆRSK MINDER. Nummer vijf, de MÆRSK MOBILIZER volgt later dit jaar. De zesde, de MÆRSK MAKER, wordt in 2019 opgeleverd. Dat alles is later dan aanvankelijk gepland [15].
Ik trof de MÆRSK MOVER op 2 juli 2018 [16] ter hoogte van de Landtong Rozenburg, alwaar ik wilde wachten op de ALP IPPON die naar zee vertrok. Een mooie 'bijvangst' en de aanleiding voor dit Sleepbootdossier.
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
16-10-2014 |
Bouwopdracht [17] |
|||
Bouwnummer 384 | ?? | Gdansk (P) | Stocznia Gdynia S.A. |
Kiellegging |
Bouwnummer 384 | 19-11-2016 | Ulsteinvik (N) | Kleven Verft |
Tewaterlating [18] |
MÆRSK MOVER | 31-1-2018 | Ulsteinvik (N) | Kleven Verft |
Doop en oplevering aan Mærsk Supply Service [9] [10] [11] [12]. |