De EN AVANT 10 (ex TRYTON, ex DHOCE) [1] is een Z-PELLER ® [2] - sleepboot en inmiddels ruim twintig jaar oud. Ze kwam onlangs op bezoek op Scheveningen [3], waarna ik besloot tot het samenstellen van dit dossier.
Hier haar doopceel:
Bouwnummer C 553
- Het ontwerp van deze zogenaamde 'Z-PELLER ® [2] - sleepboot is van Cintranaval-Defcar, S.L. Het krijgt van hen als ontwerpnummer: 137 en als typenaam: CND-01001 [4].
- Ze wordt in opdracht van Remolques Unidos SA (RUSA) uit Santander (Spanje) gebouwd bij Astilleros Armon S.A. in Navia (Spanje) als bouwnummer C 553 / IMO 9264386 [5].
- (MULLER Dordrecht kon mij niet helpen aan de datums van de diverse bouwfasen.)
- 15 Februari 2002 komt in het Scheepsregister als haar bouwdatum [5].
DHOCE (2002 - 2004)
- Op 18 februari 2002 wordt ze opgeleverd aan Remolques Unidos SA (RUSA) die haar doopt tot DHOCE [6]. Dat is Spaans voor twaalf, maar dan met die merkwaardige 'H' * ertussen die alle sleepbootnamen van RUSA 'sieren' [7].
- Zij wordt in mei 2002 - tezamen met haar zuster HONCE ('H'+elf) (bouwnummer C 551) - gepresenteerd tijdens de ITS 2002 (the 17th International Tug and Salvage Convention) in Bilboa [8] [9].
- Haar werkgebied is de haven van Santander (Spanje).
- In januari 2004 wordt ze alweer verkocht.
*) Roberto González van de Grupo Remolques Unidos geeft de volgende uitleg voor de merkwaardige 'H' in de scheepsnamen [7]:
Toen wij onze eerste sleepboot wilden registreren als "UNO" werd dat geweigerd omdat het een geschreven nummer was (de officiële regel in Spanje verbood om hoofdtelwoorden in de namen van schepen te plaatsen). Om zich aan die regel te kunnen houden, bedacht de oprichter om de letter "H" aan zijn geschreven 'nummer-namen' toe te voegen, waarmee de uitspraak van die namen toch hetzelfde zou blijven. Voor de eerste schepen werd besloten dat de plek waar die extra H zou komen zou worden bepaald door de naam zelf. Dus werd dat bij de Huno de eerste positie, bij de Dhos de tweede, bij Trhes de derde, bij Cuathro de vierde enz... Maar we hadden nooit gedacht dat we ooit het getal Trheintaytres zouden bereiken. Dus die 'positie'-vlieger ging al snel niet meer op.....
TRYTON (2004 - 2012)
- Nadat ze in januari 2004 voor EUR 4.000.000 [10] is gekocht door Zaklad Uslug Zeglugowych Sp.zoo - Szczecin (PL), wordt ze omgedoopt tot TRYTON [11].
- Op 2 maart 2004 arriveert ze vanuit Spanje voor het eerst in haar nieuwe thuishaven Szczecin (Polen) [12].
- Op 8 juni 2004 wordt ze feestlijk in gebruik genomen door het hijsen van de Poolse vlag [10].
- In 2010 komt ze hard in aanraking met zijkant van haar sleep, de bulk carrier GRAND DIVA. Die loopt daarbij een forse deuk op. Er vallen geen gewonden [13].
- Als het bedrijf in januari 2012 failliet wordt verklaard, wordt de vloot van twaalf sleepboten geveild [14].
- Als eerste wordt de TRYTON verkocht. (Minimum bod: EUR 2.890.000.) [15]
- In april 2012 wordt bekend dat Tebra Beheer BV (MULLER Dordrecht) via Martrade BV uit Sliedrecht haar koper is [6] [16].
- Op 18 mei vertrekt zij uit Polen naar Nederland, passeert zij op 19 mei 2012 het Kieler kanaal [17] en arriveert op 21 mei 2012 in Nederland [18].
- Op 25 mei 2012 ondergaat ze in het Callandkanaal haar paaltrektest [19] [20].
- Vervolgens krijgt ze een dokbeurt om te worden klaargestoomd voor haar derde leven [21].
EN AVANT 10 (2012 - heden)
- Op 10 juli 2012 wordt ze omgedoopt tot EN AVANT 10 [22].
- Op 17 augustus 2012 wordt ze gefotografeerd als ze bezig is met haar proefvaart [23].
|
EN AVANT 10 - Dordrecht - 19 september 2017 [29] |
- Ik kiek haar voor het eerst op 19 september 2017 als ik haar opzoek op haar vaste ligplaats in Dordrecht [29].
- 5 Augustus 2018 kom ik haar weer tegen als ze bij Hoek van Holland zee kiest met een bak met windmolenonderdelen op sleep [30].
- En op 11 oktober 2022 komt ze bij mij op bezoek, voor een sleepklusje tezamen met de EN AVANT 1 [3].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [31] [32] [33] [34].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..