Versie: 1.2
De MÆRSK TENDER (2*) [1] is het achtste schip [2] uit de T-klasse die bestaat uit tien vergelijkbare schepen [3], ontworpen door Vik-Sandvik als type VS 472 AHTS. Hier haar levensloop:
*) Het is het tweede schip binnen de Mærsk-vloot dat de naam MÆRSK TENDER krijgt. Vandaar die (2). De eerste heeft als bouwjaar 1973 [4].
Bouwnummer 369/126 APM
- Op 22 maart 2006 tekent A.P. Møller - Mærsk A/S een contract met het Noorse Aker Yard A/S** in Brattvåg voor de bouw van acht ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS), met een optie voor nog eens twee. Het gaat dan om de eerder genoemde T-klasse en er is in het totaal een bedrag van 410 miljoen euro mee gemoeid [5] [6].
- De bouw van het casco van de MÆRSK TENDER vindt - net als van die van de andere negen casco's - plaats bij Aker Tulcea S.A.** in Roemenië [7] [8], alwaar op 27 mei 2008 haar kiel wordt gelegd [6] als bouwnummer 369.
- Het casco gaat aldaar op 21 december 2008 te water [9].
- Als het klaar is, wordt het versleept naar STX Norway Offshore AS in Brattvåg (Noorwegen)**. Aldaar wordt ze onder bouwnummer 126 verder uitgerust en ingericht [9].
- Op 3 juli 2009 wordt ze opgeleverd aan Mærsk Supply Service AS in Kopenhagen (DK) (= bouwdatum) [6]
- De totale bouwkosten bedragen dan $ 50,000,000 [10].
**) Aker Yard wordt in de bouwperiode overgenomen door het Zuid-Koreaanse STX en op 3 november 2008 hernoemd in STX Europe Offshore A/S [11]. De namen van de diverse dochterondernemingen worden ook geleidelijk aangepast. (In 2010 wijzigt de naam van de houdstermaatschappij in STX OSV en in 2013 in VARD.)
MÆRSK TENDER
- Ze gaat in eerste instantie opereren op de Noordzee-spotmarkt. Op haar romp staat als thuishaven Ringkøbing (DK) [12].
In het nieuwsOp 24 juli 2010 vindt er een dodelijk ongeval plaats als een duiker van 27 jaar op ongeveer 41 meter diepte aan het duiken is en zijn luchttoevoerslang onbedoeld en onopgemerkt wordt afgeknepen. Die duikoperatie werd uitgevoerd vanaf de MÆRSK TENDER, die als platform voor de duikoperatie was gecharterd door een Zweeds duikbedrijf
[13].
- Rond 2013 chartert Shell Brasil haar voor een half jaar [14].
- Vanaf oktober 2015 werkt ze in het Mafumeira Oilfield ter hoogte van Canbinda (Angola) [15].
- In februari 2021 gaat ze in dok [16] en op 4 juni 2021 komt ze naar Rotterdam, ter voorbereiding op haar klus voor de non-profit-organisatie: The OCEAN CLEANUP [17] [18].
The OCEAN CLEANUP
- Als partner in dit project stelt Mærsk Supply Service bij de lancering ervan - hoe toepasselijk - de MÆRSK LAUNCHER [19] [20] beschikbaar. Die begint op 8 september 2018 aan het verslepen van "Wilson" - het Cleanup Systeem 001 - naar het proefgebied.
- Rond diezelfde datum wordt de MÆRSK TRANSPORTER uit de mottenballen gehaald om later ook op het project te worden ingezet. Ze krijgt een volledige face-lift en wordt voorzien van de naam van het project [21] .
- Wanneer ze precies weer operationeel is kan ik (nog) niet achterhalen, maar op 8 november 2018 wordt ze in elk geval in het proefgebied gefotografeerd [22].
- Op 31 december 2018 blaast de projectleider de proef echter officieel af, omdat het systeem niet goed blijkt te functioneren en gebroken is [23].
- De MÆRSK TRANSPORTER gaat vervolgens naar San Diego (USA), alwaar ze op 27 januari 2019 aan komt [24].
|
Klik op de zwarte afspeelknop om het filmpje te starten |
- Pas op 21 juni 2019 is het systeem 001/B [25] klaar en kan de MÆRSK TRANSPORTER met haar aan de haal [26] [27] [28].
- Dat deel van de proef duurt tot december, waarna ze op 12 december 2019 in Vancouver (CND) [29] 2000 kilo plastic aan land brengt.
- Vervolgens gaat het projectteam terug in de denktank voor de ontwikkeling van Systeem 002, wat voor de MÆRSK TRANSPORTER betekent: op de plaats rust en retour San Diego (USA).
- Daar ligt ze van 27 december 2019 tot en met 6 februari 2020.
- Nadat in 2020 de MÆRSK HANDLER (4) de taak van de MÆRSK TRANSPORTER heeft overgenomen, wordt in de eerste helft van 2021 de MÆRSK TENDER klaargestoomd om het stokje van haar over te nemen.
- In februari 2021 gaat ze daartoe in dok [16] en begin juni komt ze - ter laatste voorbereiding - naar Rotterdam [17] [18].
- Op 12 juni 2021 vertrekt ze en zet koers naar Panama [30].
- Zij krijgt in mei 2021 assistentie van de MÆRSK TRADER [31].
- Mærsk stelt ook voor 2022 de twee schepen plus bemanning beschikbaar voor het project [32].
- Haar huidige positie is te vinden via [33] [34] [35] [36].
Tabel: Levensloop IMO 9388651
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
22-03-2006 |
Bouwcontract voor de serie van 8 met een optie voor nog eens 2 [5] [6] |
Brattvåg (Noorwegen) |
Aker Yard A/S **
|
#369 |
27-05-2008 |
Kiellegging [6] [9] |
Tulcea (Roemenië) |
Aker Tulcea S.A. ** |
21-12-2008 |
Tewaterlating casco [9] |
STX RO Offshore Tulcea SA ** (v/h Aker Tucea S.A.**) |
?? |
Verslepen casco naar afbouwwerf |
#126 |
?? |
Inrichting & uitrusting [9] |
Brattvåg (N) [10] |
STX Norway Offshore A/S, Brattvåg |
03-07-2009 |
Oplevering aan Mærsk Supply Service AS [6] = officiële bouwdatum |
MÆRSK TENDER |
03-07-2009 |
Indienststelling [6] |
|
|
24-06-2010 |
Duikongeval [13] |
Duitse Bocht |
Windmolenpark Bard 1 |
2013 |
Gecharterd door Shell Brasil [14]. |
|
Shell Brasil |
v.a. 10-2015 |
Aan het werk in Angola [15] |
Canbinda (Angola) |
Mafumeira Oilfield |
02-2021 |
Dokbeurt [16] |
|
|
04-06-2021 |
Aankomst vanuit Esbjerg (DK) ter voorbereiding op uitleen aan "the OCEAN CLEANUP" [17] |
Rotterdam |
Franklin Offshore |
05-06-2021 |
Mijn fotoshoot [18] |
12-06-2021 |
Vertrek naar Panama [30] |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..