Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

MÆRSK TENDER (2)

Versie: 1.2

Maersk Tender

    

De MÆRSK TENDER (2*) [1] is het achtste schip [2] uit de T-klasse die bestaat uit tien vergelijkbare schepen [3], ontworpen door Vik-Sandvik als type VS 472 AHTS. Hier haar levensloop: 

*) Het is het tweede schip binnen de Mærsk-vloot dat de naam MÆRSK TENDER krijgt. Vandaar die (2). De eerste heeft als bouwjaar 1973 [4].

 

Bouwnummer 369/126 APM

  • Op 22 maart 2006 tekent A.P. Møller - Mærsk A/S een contract met het Noorse Aker Yard A/S** in Brattvåg voor de bouw van acht ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS), met een optie voor nog eens twee. Het gaat dan om de eerder genoemde T-klasse en er is in het totaal een bedrag van 410 miljoen euro mee gemoeid [5] [6].
Het laatste casco in aanbouw bij Aker Tulcea** - Roemenië
© ZIUA de Constanta
  • De bouw van het casco van de MÆRSK TENDER vindt - net als van die van de andere negen casco's - plaats  bij Aker Tulcea S.A.** in Roemenië [7] [8], alwaar op 27 mei 2008 haar kiel wordt gelegd [6] als bouwnummer 369.
  • Het casco gaat aldaar op 21 december 2008 te water [9].
  • Als het klaar is, wordt het versleept naar STX Norway Offshore AS in Brattvåg (Noorwegen)**. Aldaar wordt ze onder bouwnummer 126 verder uitgerust en ingericht [9].
  • Op 3 juli 2009 wordt ze opgeleverd aan Mærsk Supply Service AS in Kopenhagen (DK) (= bouwdatum) [6]
  • De totale bouwkosten bedragen dan $ 50,000,000 [10].

**) Aker Yard wordt in de bouwperiode overgenomen door het Zuid-Koreaanse STX en op 3 november 2008 hernoemd in STX Europe Offshore A/S [11]. De namen van de diverse dochterondernemingen worden ook geleidelijk aangepast. (In 2010 wijzigt de naam van de houdstermaatschappij in STX OSV en in 2013 in VARD.)

 

MÆRSK TENDER

  • Ze gaat in eerste instantie opereren op de Noordzee-spotmarkt. Op haar romp staat als thuishaven Ringkøbing (DK) [12]. 
In het nieuws
Op 24 juli 2010 vindt er een dodelijk ongeval plaats als een duiker van 27 jaar op ongeveer 41 meter diepte aan het duiken is en zijn luchttoevoerslang onbedoeld en onopgemerkt wordt afgeknepen. Die duikoperatie werd uitgevoerd vanaf de MÆRSK TENDER, die als platform voor de duikoperatie was gecharterd door een Zweeds duikbedrijf [13].
  • Rond 2013 chartert Shell Brasil haar voor een half jaar [14].
  • Vanaf oktober 2015 werkt ze in het Mafumeira Oilfield ter hoogte van Canbinda (Angola) [15].
  • In februari 2021 gaat ze in dok [16] en op 4 juni 2021 komt ze naar Rotterdam, ter voorbereiding op haar klus voor de non-profit-organisatie: The OCEAN CLEANUP [17] [18]. 
The OCEAN CLEANUP
  • Als partner in dit project stelt Mærsk Supply Service bij de lancering ervan - hoe toepasselijk - de MÆRSK LAUNCHER [19] [20] beschikbaar. Die begint op 8 september 2018 aan het verslepen van "Wilson" - het Cleanup Systeem 001 - naar het proefgebied. 
  • Rond diezelfde datum wordt de MÆRSK TRANSPORTER uit de mottenballen gehaald om later ook op het project te worden ingezet. Ze krijgt een volledige face-lift en wordt voorzien van de naam van het project [21] .
  • Wanneer ze precies weer operationeel is kan ik (nog) niet achterhalen, maar op 8 november 2018 wordt ze in elk geval in het proefgebied gefotografeerd [22].
  • Op 31 december 2018 blaast de projectleider de proef echter officieel af, omdat het systeem niet goed blijkt te functioneren en gebroken is [23].
  • De MÆRSK TRANSPORTER gaat vervolgens naar San Diego (USA), alwaar ze op 27 januari 2019 aan komt [24].
 Klik op de zwarte afspeelknop om het filmpje te starten
  • Pas op 21 juni 2019 is het systeem 001/B [25] klaar en kan de MÆRSK TRANSPORTER met haar aan de haal [26] [27] [28].
  • Dat deel van de proef duurt tot december, waarna ze op 12 december 2019 in Vancouver (CND) [29] 2000 kilo plastic aan land brengt.
  • Vervolgens gaat het projectteam terug in de denktank voor de ontwikkeling van Systeem 002, wat voor de MÆRSK TRANSPORTER betekent: op de plaats rust en retour San Diego (USA).
  • Daar ligt ze van 27 december 2019 tot en met 6 februari 2020.
  • Nadat in 2020 de MÆRSK HANDLER (4) de taak van de MÆRSK TRANSPORTER heeft overgenomen, wordt in de eerste helft van 2021 de MÆRSK TENDER klaargestoomd om het stokje van haar over te nemen.
Ook voor 2022 beschikbaar [32] © Mærsk
  • In februari 2021 gaat ze daartoe in dok [16] en begin juni komt ze - ter laatste voorbereiding - naar Rotterdam [17] [18].
  • Op 12 juni 2021 vertrekt ze en zet koers naar Panama [30].
  • Zij krijgt in mei 2021 assistentie van de MÆRSK TRADER [31].
  • Mærsk stelt ook voor 2022 de twee schepen plus bemanning beschikbaar voor het project [32].
  • Haar huidige positie is te vinden via [33] [34] [35] [36].
 

Tabel: Levensloop IMO 9388651

naam datum bijzonderheden plaats bij
  22-03-2006 Bouwcontract voor de serie van 8 met een optie voor nog eens 2 [5] [6] Brattvåg (Noorwegen)   Aker Yard A/S **

 

#369  27-05-2008  Kiellegging [6] [9] Tulcea (Roemenië)  Aker Tulcea S.A. **
 21-12-2008 Tewaterlating casco [9] STX RO Offshore Tulcea SA ** (v/h Aker Tucea S.A.**) 
 ?? Verslepen casco naar afbouwwerf
#126 ??  Inrichting & uitrusting [9] Brattvåg (N) [10]   STX Norway Offshore A/S, Brattvåg  
03-07-2009 Oplevering aan Mærsk Supply Service AS [6] = officiële bouwdatum
MÆRSK TENDER 03-07-2009 Indienststelling [6]    
24-06-2010 Duikongeval [13] Duitse Bocht Windmolenpark Bard 1
2013  Gecharterd door Shell Brasil [14].   Shell Brasil
v.a. 10-2015 Aan het werk in Angola [15] Canbinda (Angola)  Mafumeira Oilfield
02-2021 Dokbeurt [16]    
04-06-2021  Aankomst vanuit Esbjerg (DK) ter voorbereiding op uitleen aan "the OCEAN CLEANUP" [17] Rotterdam Franklin Offshore
05-06-2021 Mijn fotoshoot [18]
12-06-2021 Vertrek naar Panama [30]

Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Flickr-gallery
  • Weblink YouTube-films
  • Weblink 1. Mærsk: Specificatieblad MÆRSK TENDER (2)
  • Weblink 2. Towingline: Nieuwsbrief 2009/27 (zoek op MAERSK TENDER)
  • Weblink 3. Mærsk: Vlootoverzicht
  • Weblink 4. Ulstein: YNO-72 MÆRSK TENDER (1)
  • Weblink 5. Marine Link: Aker Yards Contracted for Eight AHTSV
  • Weblink 6. Eagle: Scheepsregister MÆRSK TENDER
  • Weblink 7. HiMoldeMaster: 8.4 THE 10 AHTS MAERSK (blz. 110)
  • Weblink 8. ZIUA: Fostul Aker Tulcea va lansa ultima nava din 2008 (galerie foto)
  • Weblink 9. Clyde Maritime Forums: MÆRSK TENDER (2)
  • Weblink 10. Trawler Pictures: Maersk Tender
  • Weblink 11. Wikipedia: STX Europe
  • Weblink 12. Shipspotting: Foto met naam thuishaven
  • Weblink 13. DMAIB: Onderzoeksverslag: MAERSK TENDER Fatal diving accident on 24 July 2010
  • Weblink 14. TT&ON: Maersk Tender departs Brazil (blz. 10)
  • Weblink 15. Facebook: Maersk Supply Service 2 mei 2016
  • Weblink 16. Twitter: Maersk Tender being prepped
  • Weblink 17. Heijplaat Online: Diverse werkzaamheden Maersk Tender
  • Weblink 18. Kiekjesdief: MAERSK TENDER en FJORD/KIN-05
  • Weblink 19. Maersk: Tow and installation of ocean cleaning system
  • Weblink 20. gCaptain: After Successful Trials, Maersk Launcher Towing First Ocean Cleanup System to Great Pacific Garbage Patch
  • Weblink 21. Facebook: A Shiny Mærsk Transporter out of lay up
  • Weblink 22. Facebook: Two of our AHTS vessels spotted together in the Honolulu Harbor
  • Weblink 23. TOC: Wilson to return to port for repair and upgrade
  • Weblink 24. Ship Spotting: First appearance in San Diego.
  • Weblink 25. Safety 4 Sea: Watch: Ocean Cleanup to test new system’s speed
  • Weblink 26. Maersk: The Ocean Cleanup
  • Weblink 27. Maersk: Supporting Upgraded Ocean Cleaning System Tests
  • Weblink 28. Facebook: System 001/B
  • Weblink 29. Facebook: In Vancouver met 60 cubic metre bags
  • Weblink 30. Kiekjesdief: Toevallig in de buurt
  • Weblink 31. Maersk: Second Maersk Supply Service vessel to support The Ocean Cleanup
  • Weblink 32. Mærsk: Maersk Supply Service vessels will continue to support The Ocean Cleanup for another year
  • Weblink 33. Fleetmon: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 34. Marine Traffic: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 35. Vesselfinder: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 36. Vesseltracker: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink ShipSpotting: Foto's MAERSK TENDER - IMO: 9388651
  • Weblink Skipsrevyen: M/S «MÆRSK TENDER»

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl