versie 2.1
De Union Manta (tegenwoordig: Manta [1]) was de eerste zeesleper die de 'Unie van Redding- en Sleepdienst' (URS) [2] in bijna 20 jaar liet bouwen. De investering bedroeg ruim 30 miljoen euro.
Dat vertelde Gedelegeerd bestuurder van de URS, Dirk Mertens, tijdens haar tewaterlating op 18 oktober 2002 [3]. Bij haar doop, een paar maanden later, was de UNION MANTA getooid met het URS-schoorsteenlog en op de opbouw het Heerema-logo en voor hen speciaal voorzien van een A-frame. Heerema had haar namelijk - om te beginnen - voor drie jaar onder contract [4]. Dat zou later nog een paar maal voor herhaling vatbaar blijken. Tussendoor werd zij ook wel getooid in de URS- c.q. Smit-huisstijl of combinaties van een en ander [5].
- Op 8 april 2017 maakte ik voor het eerst kennis met haar [6]. In de Lekhaven. Toen was het Heerema-logo al vervangen door dat van Boskalis, was ze nog wél Heerema-zwart en had ze nog wél het A-frame achterop.
- Tijdens haar laatste dokbeurt, begin 2018, ging het A-frame er af en werd ze overgeschilderd in de Boskalis-zandkleur.
- Op 27 februari 2018 zag ik haar voor mijn raam verschijnen in haar nieuwe outfit, maar nog wel met haar oude naam [7].
- Op 1 maart 2018 vertrok zij met bestemming 'Mid-Atlantic' uit het ankergebied. Een klus dus!
- Op 7 februari 2019 werd ze omgedoopt tot 'MANTA' [8].
- En 25 april 2019 kiekte ik haar voor het eerst met die naam (header-foto). Ze lag toen in de Waalhaven. En dat er geen 'BOKA' voor 'MANTA' staat, geeft aan dat zij niet tot de "paradepaardjes" van Boskalis behoort, aldus Boskalis.
- Daarna is ze onder andere betrokken geweest bij het verwijderen van de CURLEW FPSO in opdracht van Shell [9].
- En op 23 april 2020 lag ze even voor Scheveningen (foto rechts), waarschijnlijk voor een bemanningswissel & bevoorrading, om vervolgens door te varen naar het Triton Knoll-veld [10].
- Op 8 december 2020 vertrok zij uit de 2e Maasvlakte met de drijvende windmolen KIN-04, bestemd voor het Kincardine offshore wind project in Schotland [15] [16] [17].
- Op 29 mei 2021 kiek ik haar als ze bij Hoek van Holland koers zet naar de Maasvlakte 2 om bij Sif Netherlands de drijvende windmolen KIN-01 (2)* op te halen om naar Schotland te brengen. Ze blijft met de sleep overnachten in het ankergebied Rotterdam. Wellicht in afwachting van assistentie [18].
*) Die "(2)" verwijst naar het feit dat dit de tweede windmolen is met die naam. De eerste is in 2020 van zijn oorspronkelijke plek gehaald en verplaatst. Daarbij heeft die de naam KIN-06 gekregen. Vandaar dus die (2) [27] [28].
- Op 31 januari 2022 komt ze weer bij mij in beeld als ze vanuit Rotterdam opstoomt om bij de berging van de JULIETTA D stand-by-schip te worden [19].
- Als de JULIETTA D de volgende dag bij Hoek van Holland binnen wordt gesleept, kan ik haar fotograferen [20].
- Op 18 februari 2022 zie ik haar weer. Nu als ze langsstoomt op weg naar de WISBY TEAK die ter hoogte van Hoek van Holland in de problemen is gekomen [21]. De foto's die ik vanuit huis van haar weet te schieten, laten alleen haar lichten zien. Niet te publiceren dus.
- Ze weet vast te maken en blijft de nacht met haar sleep op zee.
- De volgende dag loopt ze binnen met haar sleep, levert die af in de Merwehaven en overnacht daar zelf ook.
- Ze keert de volgende dag (20 februari 2022) terug naar zee om vanaf een tactische positie op een nieuwe "prooi" te loeren [21].
- Klik hier voor haar huidige positie: [23] [24] [25] [26].
Tabel: Levensloop IMO 9261487
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
?? |
Bouwopdracht U.R.S. |
|
|
Bouwnummer 232 |
15-3-2002 |
Kiellegging [11] |
Frederikshavn (DK) |
Ørskovs Christensens Staalskibsværft A/S |
18-10-2002 |
Tewaterlating [3] [4] [11] [12] & start afwerking |
UNION MANTA |
21-3-2003 |
Oplevering (= bouwdatum) [8] [13] |
23-3-2003 |
Aankomst in haar thuishaven Antwerpen [4] [8] |
Antwerpen (B) |
Scheldekaai bij Het Steen |
24-3-2003 |
Doop & indienststelling [8] |
vanaf april 2003 |
3 jarig contract voor Heerema in de Golf van Mexico [8] |
|
|
08-2018/12-2018 |
Ingezet bij NORDSTREAM II-project [14] |
Duitsland |
|
4-2-2019 |
In dok |
Schiedam (NL) |
Damen Shiprepair & Conversion |
MANTA |
7-2-2019 |
Omgedoopt in MANTA [8] |
Schiedam (NL) |
Damen Shiprepair & Conversion |
08-12-2020 |
Vertrek met windmolen KIN-04 naar Schotland [15] [16] [17] |
Rotterdam (NL) |
Sif Netherlands Maasvlakte 2 |
29-05-2021 |
Vertrek met windmolen KIN-01 (2) naar Schotland [18] |
31-01/01-02-2022 |
Standby bij JULIETTA-D [19] [20] |
|
|
18/19-02-2022 |
Assistentie WISBY TEAK [21] |
|
|
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over de MANTA: