De THOR II [1] (IMO 9235672) is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS [2]) van het type ULSTEIN A101. Haar doopnaam was OLYMPIC HERCULES [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 260
- Olympic Shipping AS geeft in juni 2000 de Ulstein Group ASA in Ulsteinvik (NOR) de opdracht tot de bouw van de twee eerste multifunctionele ankerbehandelings-/bevooraadingsslepers van het nieuwe ontwerp ULSTEIN A101, de latere OLYMPIC HERCULES (260) en de OLYMPIC PEGASUS (263) [4].
- Op 1 december 2000 wordt vervolgens bij de Ulstein Verft AS - onder bouwnummer 260 - de kiel gelegd voor de eerste van de twee, de toekomstige OLYMPIC HERCULES [5].
- Haar tewaterlating vindt plaats op 27 oktober 2001 en
- 11 januari 2002 komt in de boeken als haar bouwdatum [5].
- Ze heeft dan 300 miljoen Noorse Kronen gekost [4].
OLYMPIC HERCULES
- Op 12 januari 2002 wordt ze op de werf - tijdens de officiële opening van een nieuw dok en een nieuwe hal - door Marit Krohn Ulstein gedoopt tot OLYMPIC HERCULES [1].
- Op 18 januari 2002 volgt haar oplevering aan Olympic Hercules [1]. Olympic Shipping AS wordt haar manager.
- In februari 2002 komt ze aan in Aberdeen, haar nieuwe uitvalsbasis [6].
In het nieuws11 oktober 2006 bij Shetland - Het visserschip HELENUS - FR121 raakt verstrikt in haar eigen visgerei en slaat alarm. Gezien het slechte weer maakt de Kustwacht dankbaar gebruik van het aanbod van de enige in de buurt aanwezige sleepboot OLYMPIC HERCULES om hulp te bieden. Daartoe moet zij haar sleep - het boorplatform OCEAN PROSPECT - tijdelijk alleen laten. Ze brengt het veel kleinere scheepje 'voorzichtig dan breekt het lijntje niet' naar Lerwik en keert vervolgens terug naar haar eigenlijke sleep
[7] [8].
Het BOURBON DOLPHIN-drama11 april 2007 West van Shetland - Bij het verplaatsen van het boorplatform TRANSOCEAN RATHER - een operatie waaraan ook de OLYMPIC HERCULES deelneemt - gaat het gruwelijk mis op de BOURBON DOLPHIN. Zij kapseist. Daarbij komen acht opvarenden om het leven. Het diepgaande onderzoek legt een reeks van omstandigheden bloot die aan dit drama ten grondslag hebben gelegen
[9] [10]. Hier de link naar
het onderzoeksrapport [11].
- In het eerste kwartaal van 2015 keert zij terug naar Ulstein voor een grote servicebeurt [12].
- Begin 2016 verwerft zij een contract voor 24 weken inclusief opties voor een klus in West-Afrika [13].
- Na afloop van dat contract wordt ze - bij gebrek aan nieuw werk - opgelegd [14] [15] [16].
- Op 11 november 2016 wordt ze overgebracht naar het Zweedse Uddevalla.
- Op 7 februari 2017 wordt vervolgens het in zwaar weer verkerende Olympic Shipping geherstructureerd tot Olympic Subsea ASA [2].
- Na vijf jaar opgelegd te zijn geweest, wordt het schip in november 2021 via Star Matrix Ltd. verkocht [17] aan Credebt-Sea Angel I SA [2].
THOR II
- Op 24-11-2021 wordt het Indiase Credebt-Sea Angel I SA haar eigenaar en Hermes Maritime Services Pvt. Ltd. in Navi Mumbai (IND) haar manager [5] [15].
- Ze wordt overgebracht naar Frederikshaven (DEN) [18].
- Daar wordt ze omgenoemd tot THOR II en op 31 december 2021 weer onder klasse gebracht [5].
- Op 29 januari 2022 [19] zie ik haar voor het eerst wanneer ze voor mijn deur bevoorraad wordt door de Scheveningse tender MAARTJE [foto links].
- Vanaf daar gaat zij naar Aberdeen (GB), vanwaaruit ze op 4 februari 2022 vertrekt naar Bata (Equatoriaal-Guinea - GEQ).
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [20] [21] [22] [23].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..