Versie: 1.2
De kiellegging van de FAIRPLAY-25 (IMO 9210995) [1] vindt plaats op 8 maart 1999 in Santurce (ES) [2]. Ze is de vijfde van de - dan inmiddels uit vier slepers bestaande - "21-klasse"*. De FAIRPLAY-26 wordt de zesde [3]. Zij en de 26 worden beduidend zwaarder uitgerust dan hun voorgangers, omdat ze dienst gaan doen als noodhulpsleper (ETV) [4].
*) De "21-klasse" wordt in concept ontworpen door Aarts Marine BV in Amsterdam. Dat ontwerp wordt verder uitgewerkt door de scheepswerf Construcciones Navales Santodomingo in Vigo (ES). Zij bouwen vervolgens de eerste vier uit de serie, te weten de FAIRPLAY-21 t/m 24 [5].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 482
- Als eerder genoemde Construcciones Navales Santodomingo in 1999 wordt overgenomen door Astilleros Armon, worden de twee zwaarder uitgeruste vijfde en zesde Azimuthing Stern Drive (ASD) slepers uit die "21-klasse", de FAIRPLAY 25 en 26 gebouwd bij de Armon-dochter Astilleros Zamakona SA in Santurtzi (Gran Bilbao) (ES) [4].
- De kiellegging van bouwnummer 482 - de latere in dit dossier besproken FAIRPLAY 25 - vindt - zoals gezegd - plaats op 8 maart 1999 in Santurce (ES) [2].
- Op 22 oktober 1999 gaat ze te water [2].
- Als bouwdatum vermeldt het officiële scheepsregister van DNV-GL: 1 augustus 2000 [2].
- De totale bouwkosten hebben dan ca. 12 miljoen Duitse Marken bedragen [4].
FAIRPLAY-25
|
Het optreden van de FAIRPLAY-25 in dit YouTube-filmpje van 2010 duurt van minuut 3:54 tot minuut 4:21 |
- Na haar overdracht vertrekt zij naar haar nieuwe station, te weten Rotterdam [6]. Daar komt ze op 28 augustus 2000 aan [7].
- Op 30 maart 2001 zou ze zijn gedoopt volgens deze bron [8], maar in de Lekko 272 van mei 2001 beschrijft Henk de Winde de doop van alleen de FAIRPLAY-26 op die dertigste maart. Kennelijk verward dus....
- Ze vaart tot 4 oktober 2002 in het Rotterdamse. Daarna vertrekt ze naar Duitsland omdat zij voor twee jaar is gecharterd door de Duitse overheid als noodhulpsleper (ETV) naast de NORDIC en de BALTIC. Ze wordt daartoe ondergebracht in de Arbeitsgemeinschaft (ARGE) Küstenschutz [9] [10] [11].
- Haar uitvalsbasis wordt dan Sassnitz (D) [9]. Bij storm zal zij ten noorden van het eiland Hiddensee standby gaan liggen [12].
- Haar contract wordt een aantal malen verlengd. En pas in maart 2021 komt er een einde aan als Fairplay Towage de inschrijving voor een nieuwe termijn verliest van Boluda.
- Op 5 maart 2021 wordt haar taak als ETV dan ook overgenomen door een Boluda-sleper, te weten de BREMEN FIGHTER [13] [14].
- Ze verhuist vervolgens weer naar Rotterdam, alwaar ze vanuit Wilhelmshaven (D) via Bremerhaven (D) op 13 april 2022 aan komt [15].
|
6 mei 2022 - Rotterdam/Tennesseehaven |
- Ze wordt in Rotterdam op 15 april 2022 voor het eerst door Jan Oosterboer opgemerkt en op de foto gezet [16].
- Op 20 april 2022 assisteert ze samen met de FAIRPLAY 10 de KAREL DOORMAN (A833) [17].
- Ík zie en fotografeer haar voor het eerst op 6 mei 2022 als ze de Tennesseehaven uit vaart om een gastanker naar buiten te helpen [zie headerfoto] [18].
- Haar huidige positie vind je hier: [19] [20] [21] [22].
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..