De MÆRSK ACHIEVER [1] is het derde schip [2] uit de A-klasse die bestaat uit zes ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS) *, ontworpen door en gebouwd bij de Volkswerft Stralsund GmbH in Stralsund (D), onderdeel van de A.P. Møller-MÆRSK Group [3].
Hier haar levensloop:
|
Klaar voor oplevering - Stralsund - 2003 © Volkswerft Stralsund |
Bouwnummer 442
- In december 2000 bestelt A.P. Møller - Mærsk A/S bij de Volkswerft Stralsund GmbH in Stralsund (D) nog eens twee ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS) uit eerder genoemde A-klasse [6].
- Op 8 juni 2001 wordt het bouwcontract voor de latere MÆRSK ACHIEVER getekend [7].
- De kiellegging van wat voorlopig bouwnummer 442 gaat heten, vindt plaats op 3 mei 2002 [7].
- Ze wordt op 6 november 2002 tewater gelaten [8].
- 3 Maart 2003 komt in haar scheepsregister als bouwdatum [7].
MÆRSK ACHIEVER
- Inmiddels is ze op 7 februari 2003 op de Volkswerft Stralsund GmbH, door Ineke van den Berg, de vrouw van Ron van den Berg, SPDC Managing Director van Shell Nigeria, gedoopt tot MÆRSK ACHIEVER [9] [10].
- Na enige proefvaarten op zee, vertrekt zij naar Stavanger. Daar wordt ze op 2 maart 2003 gefotografeerd [11].
- Op 3 maart 2003 volgt daar haar oplevering aan haar manager te weten Mærsk Supply Service AS in Kopenhagen (DK) [7].
- Vervolgens vertrekt ze naar Aberdeen [2], alwaar ze op 5 juli 2003 aan komt [12].
In het nieuwsIn december 2005 strandt het containerschip CP VALOUR op 20 mijl ten noordwesten van het eiland Faial (Azoren). Nadat het schip is ontdaan van lading en gevaarlijke stoffen wordt getracht haar los te trekken. Een eerste poging mislukt. Pas nadat de MÆRSK ACHIEVER is ingehuurd, lukt het. Na een kort sleepreisje verslechtert het weer dermate dat het wrak zinkt, nog voordat over haar lot is besloten [13].
- In 2006 ligt ze een aantal maanden bij de Fredericia Shipyard (DE) in dok [14] voor een make-over tot subsea support vessel (SSV). Daarbij krijgt ze haar grote kraan, een Mezzanine dek voor twee Work Class Remotely Operated Vehicles (WROV's) en een uitbreiding van haar accommodatie [15].
- Vervolgens wordt ze vanaf augustus 2006 voor een jaar gecharterd door Tetra Technologies voor herstelwerkzaamheden in de Golf van Mexico van schade die orkaan Katrina [16] daar in 2005 aanrichtte [15] [17].
- Vanaf 2008 werkt ze vijf jaar voor Chevron, die haar in 2013 - na afloop van het contract - eert met feest ter ere van het feit dat ze de afgelopen 10 jaar geen dag vertraging heeft opgelopen aan blessures onder de bemanning [18].
- In 2016 wordt ze van de balans van Mærsk Supply Service A/S overgeschreven naar die van Mærsk Supply Service Subseu Ltd. [19].
- In 2017 zou ze zijn opgelegd in de haven van Fredericia [20].
- Eind 2019 gaat ze - nadat ze klaar is met een klus in West Africa en nadat ze in Walvis Bay in dok is geweest [21] - met twee Mærsk-L-class-slepers naar Rio de Janeiro (Brazilië) om voor Shell te gaan werken [22] [23].
In het nieuwsOp 23 december 2021 komt er voor de MÆRSK ACHIEVER een einde aan een dan 22 dagen durende zwerftocht met het platform ATLANTICA DELTA die op 1 december in de haven van Las Palmas de Gran Canaria begon [24]. Ze zou "even" van daar naar Santa Cruz op Tenerife moeten worden verplaatst. Helaas blijkt ze niet naar binnen te mogen en moet ze "voorlopig" tussen de Canarisch eilanden "gaande gehouden worden". Na veel discussie worden er toch afspraken gemaakt en mag ze zes maanden in Santa Cruz blijven liggen. Einde oefening [25].......
- Op 30 april 2022 tref ik haar bij Franklin Offshore Europe B.V. in de Heysehaven/Rotterdam [zie headerfoto] - alwaar ze op 19 maart 2022 afmeerde - en besluit dit dossier aan te leggen [26].
- Op 12 mei 2022 vertrekt zij om 15:00 uur richting Viana do Castelo (POR) voor een klus aldaar [27].
- Haar huidige positie is te vinden via [28] [29] [30] [31].
Tabel: Levensloop IMO 9245902
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
12-2000 |
Bestelling twee AHTS [6] |
|
|
08-06-2001 |
Ondertekening bouwcontract [7] |
|
|
# 442 |
03-05-2002 |
Kiellegging [7] |
Stralsund (D) |
Volkswerft Stralsund GmbH |
06-11-2002 |
Tewaterlating [8] |
MÆRSK ACHIEVER |
07-02-2003 |
Doop [9] [10] |
03-03-2003 |
Oplevering = bouwdatum [7] |
05-07-2003 |
Aankomst in Aberdeen [12] |
Aberdeen (UK) |
|
2006 |
Make-over tot SSV [14] [15] |
Fredericia (DEN) |
Fredericia Shipyard |
08-2006 |
In charter bij Tetra Technologies [15] [17] |
Golf van Mexico |
|
v.a. 2008 |
Start van 5 jaars charter voor Chevron [18] |
|
|
eind 2019 |
Start van charter voor Shell [22] [23] |
Rio de Janeiro (BRA) |
Shell |
23-12-2021 |
Start zwerftocht met ATLANTIC DELTA [24] [25] |
Canarische eilanden (ESP) |
|
30-04-2022 |
Mijn eerste kennismaking [26] |
Rotterdam/Heysehaven |
Franklin Offshore Europe B.V. |
12-05-2022 |
Vertrek naar Portugal voor een klus. |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..