De Eddytug ATLAS is verkocht naar Noorwegen en omgedoopt in FFS ATHOS. Lees er alles over in haar vernieuwde Sleepbootdossier.
Ik hoopte vandaag in de Waalhaven een glimp te kunnen opvangen van de drie ALP-slepers die daar liggen. Mis evenwel. Alleen van de ALP FORWARD was een stukje boeg te zien, maar de rest lag achter gebouwen, muren, hekken en zeildoek. Dan niet.
Aan de overkant ging het iets beter. Daar trof ik in de Lekhaven de DUKE II en de MUSTANG en in de Merwehaven de BUGSIER 12, de FAIRPLAY-28 en de inmiddels van haar voorvoegsel UNION ontdane PRINCESS. Dan die maar boven dit verhaaltje.
De ALP ACE vaart weer! Na ruim twee jaar in de mottenballen te hebben gelegen, is ze gereactiveerd.
Inmiddels heeft ze Bremerhaven - waar zij opgelegd lag - verlaten. Ze wordt op 3 februari 2020 om 19:00 uur voor Hoek van Holland verwacht. Ze blijft, volgens Vopak, een paar dagen in de Waalhaven liggen als "prompt available".
Een mooie aanleiding om haar Sleepbootdossier op te poetsen en haar te bombarderen tot Sleepboot van de maand.
Hij zag mij de kop van het oude Zuidelijk Havenhoofd oplopen en ging vlakbij op de blokken zitten, deze jonge Drieteenmeeuw.
Alleen had hij toen nog niet het geduld om even te wachten tot ik mijn camera paraat had. Later maakte hij dat ruimschoots goed door wat verderop wel netjes te blijven zitten. Hij ging zelfs staan toen ik daarom vroeg, al ging dat niet van harte. Zij rechterpoot bleek niet helemaal in orde. Kijk maar.
De ALP FORWARD was gisteren al in het kleine ankergebied gaan liggen en lag daar vanmorgen nog.
Ik vroeg mij af waarom zo dicht onder de kust (ca. 2 km)? Er stond al een krachtige tot harde wind en de verwachting luidde: "West tot zuidwest, toenemend naar hard of stormachtig, 7 à 8 Bft."
Later bleek dat de MAARTJE om 08:00 uur - toen het weer dat nog toeliet - de aflossers had afgeleverd op de ALP FORWARD en na een poosje de afgelosten zou komen ophalen. Dat liep even anders....
's Middags, toen er een 6 tot 7 beaufort stond, de golfhoogte was opgelopen tot drie meter en de ALP FOWARD als een wild paard lag te steigeren aan haar ankerlijn, werd toch de MAARTJE weer besteld. Dit ook ondanks het feit dat er in Hoek van Holland inmiddels alleen nog per helikopter werd beloodst.
Klik op de afspeelknop midden in beeld om de video te starten. Zie ook het filmpje van Jaco Roeleveld.)
Ik filmde van achter glas de pogingen van de MAARTJE om langszij de ALP FORWARD te komen. En gelukkig blies zij, na wat proefaanloopjes, de zaak af en keerde zonder afgelosten terug naar de haven.
Het was mij niet helder waarom de ALP FORWARD niet gewoon naar binnen kwam, maar dat bleek - met haar 7,5 meter diepgang en een golfhoogte van 3 meter - geen optie. En waarom dan niet naar Rotterdam of IJmuiden, onder het motto: "Beter een seconde laf, dan je hele leven dood!", is mij ook niet duidelijk. Een centenkwestie wellicht?
>> En dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten bewijst dit rapport.
Wordt vervolgd..... Morgen: nieuwe dag, nieuwe kansen!
P.S.
De volgende dag werd afgemeerd in de Waalhaven.