© Damen
Ook de JUPITER (IMO 9878254), die binnenkort aan haar reis naar Nederland zal beginnen en een van de twee nieuwe aanwinsten* van Iskes had moeten worden, is inmiddels eigendom van de nieuw opgerichte 'Svitzer Netherlands BV'.
Dat bevestigt Ben Iskes, nadat FNV-Havens op hun site daar melding van had gemaakt.
Volgens datzelfde FNV-bericht zijn, naast de JUPITER, nog vijf van de zeven slepers, die in het kader van de overname van PTA door Svitzer werden gekocht, in die nieuwe BV ondergebracht. Het betreft:
Of de betrokken twaalf kapiteins, twaalf machinisten en een matroos ook over gaan naar Svitzer, mogen zij - weer volgens de FNV - zelf beslissen. De arbeidsvoorwaarden zullen bij hun eventuele overgang niet wijzigen.
*) De tweede nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels verkocht aan Boluda. Die vaart nu in Mexico als VB GALLARDO.
Hij heeft twee behoorlijk verschillende verschijningsvormen, de Kokardezaagbek. Als hij zijn kopkap omhoog zet, ondergaat hij als het ware een metamorfose. Stoer doen voor de vrouwtjes Kuifeend. Kijk maar. Een clownesk beestje, daar in Bleiswijk.
Die kan ook afgevinkt worden. Wie volgt?
Dat de ARASHI - die ik gisteren kiekte - de Svitzer-vlag voerde, verbaasde mij. Ik zocht het uit:
In de deal rond de overname van Port Towage Amsterdam (PTA) gaat het niet exact om de zeven sleepboten die in de PTA-vlootlijst staan, maar - volgens Ben Iskes op Facebook - om deze acht:
De MERCURIUS ging hen - los van deze PTA-deal - eerder al voor. Die heet inmiddels SVITZER MERCURIUS.
De drie die wél op de PTA-vlootlijst staan, maar dus kennelijk niet naar Svitzer gaan, zijn de:
Na deze verkoop bestaat de vloot van Iskes nog uit elf eenheden.
Na de mazzel van de afgelopen dagen, ging het vandaag wat minder.
Ik maakte een domme beginnersfout door niet eerst de camerainstellingen te checken, alvorens te gaan klikken. Door het sombere weer (met wat regen op het laatst) en de bewegelijkheid van de fotomodellen, is het resultaat dus ...... Nou, kijk zelf maar:
Ik trof ze trouwens in IJmuiden, waar ik was voor een sleepboot. De Kuifaalscholver zat aan de binnenkant van de Zuidpier en de vier Sneeuwgorsjes op de zelfde hoogte, maar dan aan de buitenkant. Die pendelden tussen het begrasde stranddeel om te foerageren en de blokken van de pier om te rusten. Naar mijn bescheiden mening een paartje met twee jongen. Kijk zelf maar....
Volgens Tugspotters.com heeft Iskes - als onderdeel van de PTA-deal - de ARASHI aan Svitzer verkocht in plaats van de PHOENIX.
Ik kiekte haar vandaag in IJmuiden met de Svitzer-vlag in top en paste haar Sleepbootdossier aan.