Ik zag poep op de stoep. Daar boven zat een nest. En op dat nest zat een jong. Een vliegvlug Buizerdjong. Hij dacht dat ik wel wat eten voor hem had, dus begon te bedelen. Mis evenwel. Toen vloog hij het eten maar tegemoet. Wie weet....
En op de Prinsenberg geen Boomvalken en op de Watertoren geen Torenvalken. Daar wél twee Slechtvalken. Een lag - onkiekbaar - in de goot. De ander was wat aan het poetsen in zijn hoekje. Ook goed, toch?
Ondanks het feit dat ze ergens tussen Trinidad Tobago en Italië vaart, wist ik haar toch te kieken; de FAIRMOUNT ALPINE. Ik kocht haar vanmorgen namelijk als miniatuur* bij AllOnScale in Papendrecht. Ik voelde mij daar trouwens even als een kind in een snoepwinkel. Wat een leuke sleepbootmodellen staan daar zeg. Ik had alleen helaas wat te weinig flappen getapt, anders had ik zeker de UNION MANTA nog mee naar Scheveningen genomen. Helaas...... Net als vroeger: te weinig centjes meegekregen en geen krediet.
P.S.
*) Het model blijkt destijds trouwens te zijn vervaardigd door MMCE Marine Models en was bij AllOnScale alleen maar gerepareerd. Waarvan akte.
De STENA IMPECCABLE was de volgende stop op mijn tocht. Met haar 183.20 meter lengte duidelijk een paar maatjes groter. Zij lag in de Waalhaven en werd kennelijk mooi gemaakt voor haar doop of zo.
En als laatste foto bij dit verhaaltje, een nieuwe voor mij, maar een oudje in de Kotug Smit-vloot: de SD JACOBA van het bouwjaar 1998. Haar - dit keer niet gefotografeerde - buurvrouw, de ZP CHALONE is zelfs van 1982! Dat riep bij mij de vraag op hoe oud de Kotug Smit-boten zo'n beetje zijn. Wel, gemiddeld circa veertien jaar. Daar zitten ze beide dus dik overheen.
Voor mijn andere "vangst van de dag" moet je even op Meer foto's klikken. Niets spannends trouwens dit keer en niets beter dan ik had.... maar dat moet ook een keer kunnen, toch?
De HAMPSHIRE (IMO 9668025) was 'Queen For A Day'. Tijdens een heuse 'herdoop-plechtigheid. Dat voorval was het begin van mijn kennismaking met de - uit vijf schepen bestaande - probleemserie Damen ASD Tug 2810 Hybrid.
Schepen met elk een eigen verhaal, dat wil zeggen bij drie van hen. Over de nieuwste twee (Marine-slepers) lekt nog niet zo veel uit. Misschien is daarover ook wel niets te lekken. Dat zou mooi zijn voor Damen....
Het Schip van de Week werd dus niet alleen de IMO 9668025, zoals de bedoeling was, maar gelijk de hele serie.
# |
IMO |
doopnaam |
tussentijdse naam |
huidige scheepsnaam |
1 |
9668025 |
BERNARDUS |
HAMPSHIRE (filmpje) |
|
2 |
9668037 |
MULTRATUG 28 |
SVITZER EXPERIENCE |
|
3 |
9705249 |
NOORDZEE (A871) |
|
|
4 |
9705251 |
WADDENZEE (A872) |
|
|
5 |
9705263 |
ZUIDERZEE (A873) |
|
(En lees over de achtergrond van de serie hybrides dit Schuttevaer-artikel er nog eens op na of probeer Lekko 352 te bemachtigen. Daarin staat een uitgebreide verhandeling over het idee achter hybride varen in het artikel 'Bernardus'.)
Ik ging naar de Scheurhaven om mijn Schip van volgende week te bezoeken. Dat lukte wonderwel en het is een schip met een verhaal, maar dat is voor volgende week. Voor bij dit verhaaltje de voor mij nieuwe BARNEY en een handvol Kotug Smit-slepers. Daarvoor moet je even op Meer foto's klikken. En so-wie-so: tot volgende week!
De UNION SOVEREIGN (v/h ANGLIAN SOVEREIGN) is deze week Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier..