De A.H. VARAZZE ligt al een tijdje aan de Parkkade. Tijd dus voor een fotosessie. Het is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) met een bollard pull van 221 ton van de Italiaanse reder Rimorchiatori Riuniti die nauw samenwerkt met Augustea, de vorige eigenaar van het schip.
En in de Lekhaven lag de voor mij nieuwe SEA BRAVO. IMO 9487029. Eigenaar, Seacontractors, Vlissingen. Bouwjaar, 2008. Met een bollard pull van 50 ton, een behoorlijk maatje kleiner, maar ook leuk.
Het casco van de eerste nieuwbouw carrouselsleper is in afbouw genomen. Te zijner tijd de MULTRATUG 32. Ik zag het, verbaasde mij en ging op onderzoek uit. Klik en lees het uitvoerige dossier dat ik ervan maakte.
Honger kon het niet zijn, want daarvoor kwamen de hapjes veel te frequent. Laten we het houden op 'lekkere trek'. Niet dat de jonge Woudaapjes daardoor minder gingen bedelroepen, maar dan was de urgentie er duidelijk wat vanaf. Wel leuk om te horen en te zien trouwens. Kijk ook maar onder de knop Meer foto's.
Net terug van het vogelspotten. Jas nog niet eens uit. En wat zien ik? De ALP GUARD in aantocht. Zou zij toch - terwijl het laagwater is - naar binnen willen komen met haar 8,25 meter diepgang? Nee dus. Zij gaat voor anker voor mijn deur. Kan ik waarderen! En leuk dat ze even op mij heeft gewacht. Bemanningswisseling en bevoorrading door de MAARTJE. En vroeger dan gedacht Jan??!!
Ik zie het al. Voor de bemanningswissel komt een sjieker scheepje. Lux hoor en wat moet dat allemaal niet kosten.....
De MARIE is al een behoorlijk oude knar. Ze is van 1967 en is - toen ze nog PIONEER heette - al eens opgelegd geweest. Toch werd ze vorig jaar nog omgedoopt in MARIE. Geen idee waarop ze lag te wachten daar in Stellendam, maar erg florissant zag ze er niet uit.
Dat kon je wél zeggen van de TIS. Een gloednieuwe voor het Russische RPK Nord varende ASD Tug 2810. (Dat TИC op de foto is dus kennelijk Russisch voor TIS.)
Er lagen er daar nog wel wat meer, maar niet fotografeerbaar, zoals je op de foto ziet.