Het Woudaapje dat net zijn jongen eten heeft gebracht werd de foto van de maand juli.
Ik ben pas kort bezig met verhaaltjes maken over slepen en bergen. Ik krijg daarop steeds meer leuke reacties en ook het aantal raadplegingen groeit. Vandaar deze top drie, om te laten zien wat de lezer kennelijk het meeste boeit:
Goed bezig (al zeg ik het zelf)!
ShipSpotting.com |
ABIS ALBUFEIRA © Adawo |
Ze wordt begin 2009 als ABIS ALBUFEIRA opgeleverd en vaart tot midden 2016 voor de Harlinger rederij Abis Shipping. Na hun faillissement op 29 november 2016 [1] komt ze, te zamen met de ABIS ANTWERPEN en bloc voor 5,2 miljoen euro [2] op 1 december 2016 in opdracht van de hypotheekverstrekker Rabobank [3] 'onder de hamer' bij BVA Auctions. Ze wordt voor een zacht prijsje [4] gekocht door Amasus Shipping BV in Delfzijl (dat jaren geleden trouwens werd genoemd in een zaak rond dubieuze scheeps-CV's [5] [6]) die haar FLUVIUS TAMAR (IMO 9501708) noemt, net als het op 7 april 2016 door hen aan Fehn Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G. verkochte schip met IMO 9374741.
Haar eerste trip voor haar nieuwe manager bestaat uit het afleveren van een lading van 3.800 ton magnesiumoxide. Op 12 januari 2017 vertrekt zij om ca. 20:30 uur vanuit de Eemshaven [7] naar Pasajes (Spanje). De verwachting is dat ze daar op de zeventiende zal aankomen. Zover komt ze echter niet. In de nacht van 13 op 14 januari - er staat dan een NW 9 - zendt ze een MAYDAY uit omdat ze water maakt. 'Buitenboordklep vergeten dicht te draaien.' staat daarover later op Facebook [8]. Op 14 januari 2017 om 00.07 uur zinkt ze [9] nadat alle zeven bemanningsleden het schip veilig hebben verlaten. Haar positie is dan zo'n 38 mijl NO van Ramsgate [10]. De bemanning wordt gered. Vier weten een reddingvlot van het Finse roro-schip NORSTREAM te bereiken, drie anderen worden opgepikt door reddingshelikopters [11]. De Nederlandse Kustwacht wordt ook ingezet bij de hele operatie [12].
Een later uitgevoerde inspectievlucht toont geen sporen van vervuiling. Ondanks dat en ondanks het feit dat ze op een diepte van 40 meter ligt, geeft de Britse Kustwacht toch de opdracht tot berging. Daarop pompt Koole Mammoet Salvage de nog aanwezige 80 ton brandstof uit het wrak [13].
De eigenlijke bergingsklus wordt - na inschrijving - gegund aan Ardent [14], het bedrijf dat in 2015 is ontstaan door de samenvoeging van Svitzer Salvage en Titan Salvage. Zij maken daarbij onder andere gebruik van de Osprey-pontons OSPREY INTREPID en de OSPREY VALIANT en van de sleepboten MTS VIGILANT, MTS VANGUARD en de DPV SUPPORTER.
Ze krijgen haar boven water en op 27 juli 2017 loopt de MTS VIGILANT met het sterk gierende wrak binnen bij Hoek van Holland. Daar krijgt ze - niet al te succesvol - assistentie van de BUIZERD [15]. Geëscorteerd door twee havendienstvaartuigen wordt de reis vervolgd. Wat opgekort, maar nog steeds met veel moeite, wordt ze in bedwang gehouden. De sleep passeert zonder kleerscheuren de Botlekbrug en de brug bij Barendrecht [16] en wordt uiteindelijk afgeleverd bij de Scheepssloperij Nederland in 's-Gravendeel. Daar zal ze haar laatste rustplaats vinden.
Einde FLUVIUS TAMAR (2).
Bronnen en links:
Dit overzicht werd met de meeste zorg samengesteld, doch kan onjuistheden bevatten. Waar mogelijk worden de bronnen genoemd.
Ik houd mij aanbevolen voor correcties en/of aanvullingen.
Niet omdat er nou zo veel spannende verhalen over te vertellen zijn, maar dit keer omdat de bouwer bijzonder veel en fraai beeldmateriaal op zijn site heeft staan. Van de BYLGIA dus. Van machinekamer tot loodskooi en van varend tot pronkend. De moeite van het doorklikken naar haar Sleepbootdossier zeker waard (al zeg ik het zelf)! Ga er maar even rustig voor zitten. Een AANRADER!
Ik trof Het Schip van Week 29 vandaag in een dok in Stellendam en zag dat ze inmiddels is voorzien van haar naam: MULTRATUG 32. Geen verrassing; wel een stap richting voltooiing.