Van deze twee slepers schoot ik vandaag beter prenten dan ik eerder deed.
Klik op de button voor de andere kiekjes.
Op dit filmpje is te zien hoe op 10 december om 14:30 uur, achttien dagen nadat zij nabij As Mirandas (Spanje) in de monding van de Ares aan de grond was gelopen, de chemicaliëntanker BLUE STAR weer vlot komt.
Die klus werd geklaard door de BOKA PEGASUS en de UNION PRINCESS. Zij maakten daarbij dankbaar gebruik van het tij en van de forse golfslag. Het schip is voor inspectie naar de buitenhaven van Ferrol gesleept.
Zie ook:
Na de eerder door mij beschreven aankoop van de MERCURIUS, neemt Svitzer (die zelf pas net uit de financiële zorgen is) per 1-1-2020 ook Port Towage Amsterdam (PTA) over, inclusief de daarin opererende Iskes-sleepboten*.
E.e.a. is het gevolg van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de onafhankelijkheid van de PTA ten opzichte van haar oprichters Iskes en Svitzer.
Dat blijkt uit de toezegging die beide bedrijven deden aan de ACM. Zie het ACM-persbericht.
De zeven Iskes-slepers die in PTA-verband varen, zijn trouwens:
Zie ook het Svitzer-persbericht.
*) P.S. Het zijn niet exact deze zeven slepers geworden. Zie het laatste nieuws daarover.
Mijn camera zag het goed, de BOKA PEGASUS in het donker voor mijn deur. Komt kennelijk persoonlijk de Kerstgroeten overbrengen! Van hetzelfde!
En op speciaal verzoek ook een prentje bij (helaas wat weinig) daglicht. En wil je haar zelf zien? Ze ligt nu in het ankergebied Scheveningen.
Marius sms'te mij om 11:09 uur dat hij het IJsvogeltje in beeld had. Ik kon hem even later melden dat ik niet alleen diezelfde IJsvogel, maar ook hem in de zoeker had. Toeval bestaat niet!
En niet veel later zagen wij het beestje weer. Nu in de damwand onder het Nationaal Topzeilcentrum Den Haag. Hij houdt duidelijk van zoute vis!
(Zie ook mijn registratie op waarneming.nl.)