versie 2.3
© Guus van der Linde
Tijdens haar dokbeurt bij de Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl in december 2018 [1], krijgt zij haar huidige naam: KAMARA [2]. Daarbij wordt het voorvoegsel "SMIT" zorgvuldig weggeslepen.
Ik trof haar op 21 januari 2018 nog met haar 'oude' naam aan in de Waalhaven [3], kiekte haar [4] en begon thuis met het spitten in haar verleden. Lees maar:
- Nog voor haar officiële doop op 9 februari 2006, heeft ze al een vijfjarig contract te pakken bij Shell UK/NAM. Als noviteit voor de NAM gaat ze op de Noordzee onderhoudspersoneel van en naar platformen brengen, een klus waarvoor tot dan toe helikopters werden gebruikt. Om dat werk veilig te kunnen uitvoeren, wordt ze voor die periode voorzien van een OAS (offshore access systeem), een computergestuurde loopbrug [5]. Daarmee is ze een van de eerste 'walk-to-work vessels' ter wereld! Dat principe was zo nieuw dat het Staatstoezicht op de Mijnen het als een testcase beschouwde om nieuwe regelgeving op te kunnen baseren [6]. Haar uitvalsbases worden Den Helder en Lowestoft. Na afloop van het contract heeft ze 31.000 probleemloze 'walk-to-work' transfers op haar naam staan [7].
- Als volgend project, verwerft zij een driejarig contract voor Marine Engineering Diving Services. Daarvoor vertrekt zij op 5 november 2010 vanuit Duinkerken naar Dubai om door hen te worden ingezet in het Midden Oosten en Azie.
- Daar klaar, bunkert ze eind 2013 in Kaapstad, op weg naar haar volgende klus in Brazilië, alwaar ze voor 1,5 jaar aan de slag gaat voor Petrobras [8].
-
Begin maart 2015 arriveert ze vanuit Brazilië voor een thrusterreparatie in het A-dok van de Curacao Dry Dock Company in Willemstad om vervolgens in de Golf van Venezuela in het Perla field (ten zuiden van Aruba) aan de slag te gaan [9].
- Eind 2015 wordt ze - voor het laatst in haar Smit-kleuren - gefotografeerd bij haar terugkeer in Rotterdam. Daarna verhuist zij voor een maand naar Gdansk (Polen) voor haar werfbeurt. Op 1 februari 2016 wordt zij - in haar nieuwe Boskalis-kleur - gezien in de haven van Sassnitz/Mukran (D), waar ze in gereedheid wordt gebracht voor een charter op de Oostzee [10].
- Op 9 juni 2016 is zij weer terug van die klus en blijft ze - volgens de foto's die ik van haar vind [11] - wat in de buurt (NL/GB/D), tot ik haar begin 2018 voor het eerst vastleg en meteen Sleepboot van de Week maak [3].
- In december 2018 krijgt ze dus haar onderhoudsbeurt op de doklocatie van Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl. Daarbij wordt ze (op de 11e) omgenoemd van SMIT KAMARA in KAMARA [1] [13]. Het voorvoegsel 'BOKA' is niet voor haar weggelegd. Dat is gereserveerd voor de (al dan niet ingehuurde) paradepaardjes van Boskalis..... En die tijd heeft ze gehad....
- Ze is inmiddels als 'ROV Support Vessel' toegevoegd aan Boskalis Hirdes uit Hamburg.
Tabel: Levensloop IMO 9322607
naam
|
datum
|
bijzonderheden
|
plaats
|
bij
|
|
q4-2003
|
Ontwerp-opdracht voor DP-AHTS [14]
|
Rotterdam
|
Vuyk Engineering
|
|
11-3-2004
|
Besteld [13]
|
|
|
|
31-5-2004
|
1e Staal gesneden [13]
|
|
|
Bouwnummer H-285
|
5-7-2004
|
Kiellegging [13]
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
Bouwnummer H-285
|
22-5-2005
|
Tewaterlating [13]
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
SMIT KAMARA
|
20-11-2005
|
Oplevering aan SMIT Transport & Heavy Lift Division B.V. [15]
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
SMIT KAMARA
|
23-11-2005
|
Vertrokken richting Rotterdam [13]
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
SMIT KAMARA
|
22-12-2005
|
Gearriveerd vanuit Singapore [13]
|
Rotterdam
|
Europoort
|
SMIT KAMARA
|
31-1-2006
|
Proefvaart [13]
|
Rotterdam
|
Waalhaven/Europoort
|
SMIT KAMARA
|
9-2-2006
|
Doop [13] door Mw. Kathy de Weijer
|
Rotterdam
|
Smit - Waalhaven
|
SMIT KAMARA
|
v.a. 20-2-2006
|
Proefvaarten op zee [13]
|
|
|
KAMERA
|
11-12-2018
|
Tijdens dokbeurt [1] omgedoopt tot KAMARA [13]
|
Delfzijl
|
Niestern Sander
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: