Ik had al wat schepen van Augustea gekiekt in de Lekhaven in de loop der tijd. Ik dacht dat deze daar ook al bij was, maar dat bleek niet zo. Een nieuwe in mijn verzameling dus, de CARLO MAGNO, een stoere zeesleper uit 2006 uit Italië.
De DIAVLOS PRIDE is een ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot, die tevens als oliebestrijdingsvaartuig kan worden ingezet. Het is een Griek. Ik trof haar vandaag ook in de Lekhaven, naast de AETHRA, een offshore platformbevoorradingsschip.
Terwijl ik in afwachting was van de binnenkomst van de ALP WINGER, kwam de - voor mij nieuwe - ROTTERDAM in beeld. Wel helemaal aan de overkant, maar met mijn tele nog net te doen.
Toen ik eindelijk een sleepboot aan de horizon zag verschijnen, had ik zoiets van: "Maar grootmoeder wat heeft u dikke lippen.... en grootmoeder wat heeft u een klein stuurhutje....!" En jawel, het bleek de MULTRATUG 31 en niet de ALP WINGER. Die was kennelijk even op de Westerschelde bij de gestrande CSCL Jupiter wezen kijken.
Toen ik bij de auto was om de handdoek in de ring te gooien, zag ik weer iets aan de horizon. En dit keer wél raak!
Als toetje kwam tijdens de fotosessie ook de MIGHTY SERVANT 1 van Dockwise nog even door het beeld varen.
Ben ik toch weer behoorlijk aan mijn trekken gekomen (en behoorlijke trek gekregen, maar dat terzijde)!
Zowel het vuurwerkponton als de sleepboten die het op zijn plaats moeten houden, zijn dit jaar net een maatje groter dan voorheen.
Vorige jaren hadden de beide OCEAAN's en hun bemanning het af en toe te kwaad met de golfslag en moeite het spulletje op de afgesproken positie te houden. De CATHARINA 6, de CATHARINA 11 * (beide van Hebo) en het ponton E1506 (van Boskalis) lijken tegen dat eerste beter bestand en hebben voor het tweede een andere tactiek bedacht. Dat laatste hoorde ik van de vroegere eigenaar en thans kapitein van de CATHARINA 6, in dit span de achterboot.
Eenmaal op z'n plek, gooi ik achter een anker uit en laat de 'piloot' de rest doen. Dan kunnen wij óók rustig naar het vuurwerk kijken, toch?
De 'piloot' is de CATHARINA 11, de sterkste van de twee. Die houdt het lijntje strak en het spulletje op zijn plaats.
Benieuwd of het allemaal inderdaad zo soepel gaat. Volgende week zaterdagnacht zullen we het weten. Dan is het vuurwerkfestival afgelopen.
Sleepboot | Lengte | Trekkracht |
OCEAAN | 18,00 | 9 ton |
OCEAAN II (2) | 18,60 | 10 ton |
CATHARINA 6 | 20,55 | 12 ton |
CATHARINA 11 | 19,50 | 15 ton |
*) Hetzelfde span al dat - te zamen met de DUTCH PIONEER - in augustus 2016 betrokken was bij de verwijdering van het stalen piereiland.
Vorige week verzuchtte ik nog:
Hopelijk komt er trouwens ook ooit een model van de GUARDIAN, het van Multraship gecharterde Emergency Towing Vessel van de Nederlandse Kustwacht. De derde uit mijn rijtje favoriete slepers, na de FAIRMOUNT- en de ALP FUTURE-schepen. Dan kan ik dat ook eens van dichtbij bekijken, want die 'live' fotograferen is mij tot op heden nog niet vergund. Dat wordt dus tot die tijd helaas nog geen 'Sleepboot van de Week'.
Dat had ik nog niet geschreven of zij kwam mij tegemoet. Tot aan IJmuiden. Tóch het Sleepboot van de Week. Klik hier maar voor het hele verhaal + alle links.