Met iets meer dan zeventien uur vertraging voer vanmiddag de ALP DEFENDER het zeegat uit. Wat dat oponthoud veroorzaakte weet ik niet, maar het kwam mij wel goed uit. Was ze gisterenavond inderdaad vertrokken, dan was dat in het duister gehuld gebleven. Nu voltrok het zich op klaarlichte dag. En ik zag het gebeuren! Mazzel toch?
Volgens welingelichte bron is haar bestemming Macaé, Brazilië om voor haar eigenaar Teekay wat op te halen. Ze gaat dus niet - zoals Marinetraffic vermeldt - naar Macau, een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China (net als Hongkong). Het scheelt maar één letter, maar aardig wat zeemijlen!!.
Ik blijf haar op de voet volgen.
Geen fanfare, geen tromgeroffel, geen champagne of spuitende sleepboten. Zelfs geen directeur, douanebeambte of marechaussee. Wat mankeren die sleepbootbazen toch? *
Eerst de ROTTERDAM die stilletjes binnenkomt en nu de ALP DEFENDER. Ik dacht nog even dat het hele feestgezelschap aan boord van de museumzeesleper HOLLAND zat, want die bleef daar - met een dek vol met op zijn zondags geklede grijsaards - even rondcirkelen. Maar nee. Bijna niemand scheen de eerste 'thuiskomst' van een gloednieuwe, ultramoderne sleper uit de ALP FUTURE-klasse, die haar eerste wereldreis heeft gemaakt, belangrijk genoeg te vinden. Behalve de bunkerboot, de vrouw van de kapitein en haar zoon , een handjevol tugspotters en ik dus.
Ik pikte haar - de ALP DEFENDER dus - om half acht vanochtend op. Toen nog thuis achter de PC. En zodra ik zag dat Hoek van Holland nog haalbaar was voor mij, vlug douchen en wegwezen. Ik had geen tien minuten later moeten zijn. Even voordat zij (?) toeterde, had ik haar in de zoeker. Daarna nog een keer opgepikt in Maassluis en tenslotte het aanmeren aan de Holland Amerikakade kunnen zien en beleven. Ik wél dus! En wat een schip. Om stil van te worden. Morgen gaat zij helaas al weer weg. Wederom met stille trom, vrees ik. Weer op zo'n lange reis. En we horen t.z.t. van Jan Dootjes wel hoe hij is gevaren, want die zit aan boord. Nou, vaarwel en wie weet tot ooit!
*) P.S.
Uit het artikel 'ALP DEFENDER bezoekt thuishaven Rotterdam' van Dick Overduin in de Lekko #371, begreep ik dat er tóch een ontvangst geweest is voor relaties en de media....(zij wél)! (Als pleister op de wonde, beloofde men mij wél - in ruil voor een deel van mijn fotoreportage - t.z.t. een bezoek aan het schip, maar helaas kwam het nooit tot uitbetaling!)
De SD SALVOR van Kotug Offshore BV is deze week Het Sleepboot van de Week. Ik kwam haar tegen in de Waalhaven en maakte er gelijk een Sleepbootdossier van. Klik hier maar even om dat te lezen.
De BEVER kwam rond 12:01:58 uur de haven binnenlopen om in rustig vaarwater een Fugro-boei te kunnen bijtanken die ze uit zee had opgevist. Om even over half drie was het gepiept en vertrok ze weer.
De ALP DEFENDER komt (sleeploos) naar Rotterdam. A.s. zondag en maandag ligt zij aan de Holland Amerikakade!
Volgens Marinetraffic is zij vanmorgen om 10:22 uur uit Stavanger vertrokken richting Rotterdam. Volgens hen is haar geschatte aankomsttijd: 9 september 15:00 uur, lokale tijd. Ik kreeg van Frans Verbrugge via Facebook echter het bericht dat ze dan niet kan doorvaren, omdat de Maeslantkering rond die tijd haar jaarlijkse functioneringssluiting heeft. ALP Martitime Services BV houdt het daarom op zondag in de vroege ochtend. Zij meert af aan de Holland Amerikakade/cruiseterminal en blijft daar tot maandagavond liggen. Een buitenkansje om een van de ALP FUTURE-schepen te zien te krijgen dus!