Zowel het vuurwerkponton als de sleepboten die het op zijn plaats moeten houden, zijn dit jaar net een maatje groter dan voorheen.
Vorige jaren hadden de beide OCEAAN's en hun bemanning het af en toe te kwaad met de golfslag en moeite het spulletje op de afgesproken positie te houden. De CATHARINA 6, de CATHARINA 11 * (beide van Hebo) en het ponton E1506 (van Boskalis) lijken tegen dat eerste beter bestand en hebben voor het tweede een andere tactiek bedacht. Dat laatste hoorde ik van de vroegere eigenaar en thans kapitein van de CATHARINA 6, in dit span de achterboot.
Eenmaal op z'n plek, gooi ik achter een anker uit en laat de 'piloot' de rest doen. Dan kunnen wij óók rustig naar het vuurwerk kijken, toch?
De 'piloot' is de CATHARINA 11, de sterkste van de twee. Die houdt het lijntje strak en het spulletje op zijn plaats.
Benieuwd of het allemaal inderdaad zo soepel gaat. Volgende week zaterdagnacht zullen we het weten. Dan is het vuurwerkfestival afgelopen.
Sleepboot | Lengte | Trekkracht |
OCEAAN | 18,00 | 9 ton |
OCEAAN II (2) | 18,60 | 10 ton |
CATHARINA 6 | 20,55 | 12 ton |
CATHARINA 11 | 19,50 | 15 ton |
*) Hetzelfde span al dat - te zamen met de DUTCH PIONEER - in augustus 2016 betrokken was bij de verwijdering van het stalen piereiland.