Ik ging dus voor de BUGSIER 10. Zij ligt al een tijdje op de Maasvlakte. Ik had in de Schuttevaer gelezen dat zij was toegevoegd tot de Fairplay-vloot, dus ik ging ervan uit dat zij daar hoorde. Fairplay Towage BV liet mij echter weten dat de deal met Bugsier nog niet rond is en dat de BUGSIER 10 (nog?) niet onder hun vlag vaart. Interessant dus.
Thuisgekomen zie ik op Marinetraffic dat zij de haven inmiddels heeft verlaten richting Beatrice Windfarm. Ze lag hier dus met een missie; onderdelen voor een windmolen vervoeren! Ik kiekte haar net op tijd! (Volgende keer graag iets dichterbij, maar je kan niet alles hebben.)
Mijn tweede opdracht was de SD SALVOR. Een voor mij nieuwe sleper uit de stal van Kotug. Eentje die dus niet in de poule zit met Smit. Ik trof haar en had mazzel dat niemand mij tegenhield.
En tot mijn verrassing trof ik in de Waalhaven ook de BIGROLL BAFFIN. De hoofdrolspeelster van de Wereldhavendagen 2017. Ik had haar daar niet verwacht, want ik zag gisteren een BIGROLL ankeren voor Scheveningen en ging ervan uit dat dat de BIGROLL BAFFIN was, terug van haar optreden in Rotterdam. Mis evenwel. Dat blijkt bij nader inzien haar zuster de BIGROLL BARENTSZ te zijn. Verwarring alom dus.
Klik voor de andere foto's die ik vandaag schoot maar even op deze button:
Ik zag haar optreden tijdens de Wereldhavendagen 2017 en besloot haar te bombarderen tot Sleepboot van de Week. Lees meer over haar in dit Sleepbootdossier dat ik van haar maakte. Daarin staan ook meer foto's en een filmpje van de demonstratie.
De Koninklijke Marine en de BIGROLL BAFFIN droegen vandaag de Wereldhavendagen. Zonder hen zou het een sobere bedoening geweest zijn. Ik kwam dus duidelijk een dagje te vroeg. Er werd nog volop gebouwd en ingericht en een groot aantal - met name food - stands was zelfs nog helemaal niet open. De sleepbootdemonstratie was bovendien - met slechts twee slepers en het ontbreken van toelichtend commentaar - in mijn ogen wat magertjes. En waarom bijvoorbeeld de Marine-sleper WADDENZEE daar niet aan mee deed, kregen wij als publiek niet te horen. Ik had bovendien minstens op de carrouseltug MULTRATUG 12 gehoopt en op de showboot RT BORKUM. Ook had ik stiekem gedacht dat Kotug-Smit wel van de opening van het evenement gebruik zou maken om alsnog hun nieuwe ROTTERDAM en SOUTHAMPTON aan het publiek voor te stellen en misschien zelfs wel te dopen. Mis evenwel.... Al met al dus een wat valse start voor mij als sleepbootliefhebber, afgesloten met een heuse wolkbreuk. Als morgen alles en iedereen is 'ingedraaid' en ook de historische slepers uit Maassluis hun opwachting zullen maken, wordt alles beter. Nou ja, alles.......?
Hier de beloofde filmimpressie:
Aanvankelijk zaten ze rond het spuisluisjes, de drie jonge Zwarte Roodstaarten. Ik kreeg er echter niet één in de zoeker, want ze waren druk achter vliegjes aan het aanjagen en zaten geen seconde stil. Het trio gunde mij een kleine revanche. Op het kunstduintje aan het einde van de Houtrustweg trof ik er namelijk weer drie. Zeer waarschijnlijk dezelfde, maar zeker weten doe ik dat niet.
Deze mag het verhaaltje opleuken. Leuk toch?
De ALP DEFENDER is gisteren met haar sleep RANDGRID vanuit Singapore in Stavanger aangekomen. Die sleep is overgedragen aan een viertal plaatselijke sleepboten en zelf ligt ze bij te komen aan de wal in de Kalhammarvigå.
Dat worden dus geen Wereldhavendagen voor haar! Wie weet zien wij haar later nog wel eens in Nederland. Zou leuk zijn!
Via deze link wat foto's van de sleep.