versie 3.0
Bij haar oplevering in 2001 draagt ze de naam UNION SAPPHIRE [1]. Ze is er een van een tweeling. Haar zuster heette toen UNION DIAMOND.
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 512
- Deze Z-PELLER® Azimuth stern drive (ASD) sleepboot is ontworpen door het Spaanse Cintranaval-Defcar,S.L. uit Spanje [2].
- De kiellegging bij de eveneens Spaanse werf Astilleros Armon S.A. is op 4 september 2000 [3] [4].
- Begin mei 2001 gaat ze daar te water [3] [4].
- Haar bouwdatum staat in het register genoteerd als 1 augustus 2001 [5].
- Ze wordt vervolgens - net als haar zuster de UNION DIAMOND - eind augustus 2001 opgeleverd aan de URS [3] [4].
UNION SAPPHIRE
- De beide zusters worden op 7 september 2001 in Antwerpen gedoopt [6].
- Aanvankelijk doen zij dienst in de haven van Antwerpen. Zodra ze daar in 2007 worden vervangen door de UNION KODIAK en de UNION GRIZZLY, kan de URS ze inzetten voor sleepreizen en werkzaamheden in de offshore-industrie op de Noordzee [7].
- Als ze in 2010 verhuist naar Smit Transport Belgium NV, laat die haar ombouwen tot ankerbehandelingssleepboot (AHT) [8] [9] [10].
Marcel daarover op shipsoffterneuzen.nl [8]:
In mei 2010 is deze sleepboot door Astilleros Armon Burela S.A. in Burela (Spanje) omgebouwd tot ankerbehandelingssleepboot. Deze kleine scheepswerf is een zusterbedrijf van de oorspronkelijke bouwers Astilleros Armon S.A. in Navia (Spanje). Het achterschip van de sleepboot werd met 2 meter verlengd en de achtersteven van de sleepboot werd opnieuw ontworpen voor ankerbehandeling.
- Op 25 juni 2010 krijgt ze in verband met haar gewijzigde lengte en brutotonnenmaat haar nieuwe zeebrief (nr. ZA 964) [11].
- In de derde week van september 2013 wordt ze tijdens haar dokbeurt in Amsterdam overgeschilderd in het Boskalis-grijs [10] [12].
- in verband met haar eigendomsoverdracht van Smit Transport Belgium naar NV Boskalis Offshore Transport Service krijgt ze op 11 februari 2014 wederom een nieuwe zeebrief (nr. ZA 1137).
In het nieuws
01-12-2015 - Ankergebied Pointe Noire - Congo - Om 04:00 uur lt wordt de voor anker liggende UNION SAPPHIRE benaderd door drie personen in een boot. Als die proberen aan boord te klimmen, richt d
e oplettende bemanning het zoeklicht op hen. En als ze naar degene toe gaan die als eerste probeert via een bandenstootkussen aan boord te komen, slaan de drie op de vlucht [13].
- In 2016 geeft Boskalis aan haar te willen opleggen c.q. te willen slopen of verkopen [14].
- Ik ontmoet beide zusters voor het eerst op 3 augustus 2017 in de Waalhaven [15].
In het nieuws
De UNION SAPPHIRE is - te zamen met de SMIT NICOBAR - in de nacht van 20 op 21 september 2017 betrokken bij een 'kapingspoging' [16].
In opdracht van de eigenaar DEME proberen zij de in aanbouw zijnde geavanceerde kabellegger LIVING STONE bij de - op omvallen staande - scheepswerf LaNaval in Bilbao weg te slepen. Met die wild-west-actie tracht de Nederlandse DEME-dochter Tideway te voorkomen dat een eventueel faillissement de aflevering nog verder vetraagt of zelfs in gevaar brengt. De poging wordt echter door de bewaking van de werf opgemerkt en verijdeld. De beide slepers druipen aan het einde van de volgende dag af uit Bilbao en zijn op respectievelijk 26 en 25 september weer terug in Rotterdam. Ik tref ze daar op 28 september; in diepe rust...
Intussen heeft de werf het schip vrijgegeven [17] en lijkt de zaak op zijn pootjes terecht te komen.
Zie ook: [18] [19]
SAPPHIRE
- Tijdens haar dokbeurt bij Shipyard Reimerswaal wordt ze op 11 december 2018 omgevlagd en omgedoopt tot SAPPHIRE [20] [21].
- Op 27 november 2020 kiek ik haar in de Merwehaven voor het eerst met haar ingekorte naam. Ze ligt daar een beetje werkeloos te wezen [22].
- Op 8 maart 2021 wordt ze opgelegd in Waalhaven 3 [Zeebrief 189].
- Na in december 2021 te zijn verkocht aan Boskalis Offshore Transport Services NV in Malta, vertrekt ze op 24 februari 2022 naar Tallinn (Estland) [Zeebrief 189].
- Op 11 maart 2022 komt ze aan in Liepãja (Letland) [Zeebrief 189].
RADUGA ORION
- Daar wordt ze op 12 maart 2022 herdoopt in RADUGA ORION [Zeebrief 189].
- Klik voor haar huidige positie op een van deze links: [23] [24] [25] [26].Tijde
Tabel: Levensloop IMO 9220550
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
11-1999 |
Bouwopdracht [3] |
Navia (E) |
Astilleros Armon S.A. |
Bouwnummer 512 |
04-09-2000 |
Kiellegging [3] |
07 of 09-05-2001 |
Tewaterlating [3] [4] |
01-08-2001 |
Geregistreerde bouwdatum [5] |
27 of 30-08-2001 |
Oplevering aan URS België N.V., Antwerpen [3] [4] |
UNION SAPPHIRE |
07-09-2001 |
Doop [6] |
Antwerpen (B) |
|
2001 - 2007 |
Gestationeerd in Antwerpen [7] |
05-2010 |
Ombouw tot AHT [8] [9] [10] |
Burela (E) |
Astilleros Armon Burela S.A. |
25-06-2010 |
Nieuwe zeebrief op basis van gewijzigde lengte en tonnenmaat |
|
|
medio-09-2013 |
Overgeschilderd in Boskalis-grijs [10] [12] |
Amsterdam (NL) |
Dok |
11-02-2014 |
Nieuwe zeebrief op basis van nieuwe eigenaar (Boskalis i.p.v. Smit) |
|
|
01-12-2015 |
Poging tot zeeroverij [13] |
Pointe Noire (CG) |
Ankergebied |
03-08-2017 |
Mijn fotoshoot [15] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven 3 |
SAPPHIRE |
11-12-2018 |
Herdoopt [20] [21] |
Vlissingen (NL) |
Shipyard Reimerswaal |
27-11-2020 |
Foto met haar nieuwe naam [22] |
Rotterdam (NL) |
Merwehaven |
08-03-2021 |
Opgelegd [Zeebrief 189] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven 3 |
12-2021 |
Verkocht [Zeebrief 189] |
|
|
24-02-2022 |
Vertrek uit Rotterdam naar Tallinn (Estland) [Zeebrief 189] |
|
|
11-03-2022 |
Aankomst in Liepãja (Letland) [Zeebrief 189] |
|
|
RADUGA ORION |
12-03-2022 |
Omgedoopt [Zeebrief 189] |
|
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..