DSC07882_1280

DSC07888_1280

Dag 1 - 31 januari 2022

 

Als aan het eind van de ochtend de storm Corrie op haar hevigst is, gaat in het ankergebied IJmuiden het anker van de JULIETTA D krabben. Ze raakt op drift en ramt een ander schip, waardoor ze lek stoot.

Meetverslag Meteotoren Scheveningen (blauw=gemiddeld/rood=maximum)
(Klik op de afbeelding voor een vergroting.)

  • De achttien koppige bemanning wordt door drie helikopters van boord gehaald.
  • Ze schampt vervolgens in het in aanbouw zijnde windmolenpark voor Katwijk eerst een windmolenjacket en even later de fundering van een nog te plaatsen transformatorplatform 'HKZ Beta'. Dat laatste levert haar een nieuw gat op [foto van 2-2-2022], maar ze blijft stabiel. Achter ligt ze 7 meter diep, midscheeps 6 en voor 5. Iets achterover hangend dus.
  • Er wordt met drie partijen een bergingscontract afgesloten, te weten met de Dutch Tender Service, Smit Salvage en Multraship.
    1. Op Scheveningen maakt Arjan de ANTEOS vaarklaar,  in afwachting van een bergingsploeg. Voor joker zal later blijken.
    2. Vanuit Rotterdam stoomt de SOVEREIGN op. 
    3. En vanuit haar bewakingsgebied nabij Borssele komt de MULTRATUG 18 in actie. (Zij  is daar een van de twee tijdelijke Kustwacht-noodhulpslepers (ETV) zolang de vaste (iets minder tijdelijke) ETV voor onderhoud afwezig is.)
  • Inmiddels worden er ook vier bergers per dubbelassige helikopter overgezet op het schip om haar sleepklaar te maken.
  • Vanuit huis zie ik het 'spookschip' om 17:00 uur uit de nevel opdoemen. Ik kan dan bovenstaande foto's maken. Op de eerste [foto 1.] is te zien hoe ze maar nét (0,7 mijl=1,3 km) het platform Q13a-A mist. Dat was trouwens eerder al uit voorzorg ontruimd. 
  • Een half uur later doet de SOVEREIGN een eerste (mislukte) poging om vast te maken. Dat kan ik nog net vastleggen [foto 2.]. Daarna wordt het écht te donker om nog te fotograferen.
  • De aflossing van de Koos van Messel laat op zich wachten. De Jeanine Parqui van de KNRM-Hoek van Holland rukt daartoe namelijk wel uit, maar keert terug voor het wisselen van een bemanningslid. Er is tijdens het naar buiten komen namelijk - door een onverwacht zware landing - een bemanningslid gevallen. Die heeft zich daarbij lelijk geblesseerd. (Ook op de SOVEREIGN raakt trouwens iemand licht gewond.)
  • Om 18:10 uur meldt de MULTRATUG 18 zich bij de VC-Scheveningen in, op weg naar het actiegebied.
  • Om 18:27 uur wordt de vanglijn 'gevangen' door de SOVEREIGN. Het lijkt te lukken!
  • Om 19:00 wordt er daadwerkelijk gesleept. De MULTRATUG 18 is dan inmiddels ook 'on scene'. En de Jeanine Parqui gaat voor de tweede keer onderweg om de Koos van Messel af te lossen. Die laatste is de reserveboot van Scheveningen en ligt al de hele dag stand-by.
  • Om 19:25 uur ligt ook de MULTRATUG 18 vast. De Jeanine Parqui meldt dat zij nog 6 mijl te gaan heeft.
  • Om 19:32 uur breekt de verbinding met de MULTRATUG 18.
  • Na negen uur in touw te zijn geweest, wordt de Koos van Messel rond 20:00 uur afgelost.
  • De MULTRATUG 18 keert terug naar Rotterdam en zal worden vervangen door de MANTA. Die komt vanuit de Waalhaven en passeert om 22:40 uur Hoek van Holland.
  • Als zij rond 01:00 uur 'on scene' is kan de reddingboot van Hoek van Holland weer terugkeren naar haar station. Tot dan bleef zij - op verzoek van de bergers op de sleep - voor hun veiligheid nog ter plaatse.
  • De SOVEREIGN houdt de sleep de nacht gaande om met daglicht en minder wind Rotterdam aan te lopen. De MANTA blijft in die tijd 'stand-by'.

Lees het verslag van dag 2 via deze link.

 

 Zie ook: