De Zwarte Zeekoet uit Velsen/IJmuiden liet zich vandaag aan mij maar heel even zien, maar zover weg dat alleen een plaatselijke telescoper zag dat hij het was; ik niet dus. Dan maar wat sleepboten...
De MARS is onlangs verhuisd naar Delfzijl. Voor 'tijdelijk' heet het. Daardoor was zij wat buiten beeld geraakt, maar dat maak ik nu meer dan goed door haar te bombarderen tot mijn 'Sleepboot van de Week'. Klik hier maar voor het daarvoor opgepoetste sleepbootdossier dat ik al een tijdje terug van haar aanlegde.
Of een systeem al dan niet succes heeft hangt niet alleen af van zijn kwaliteiten of prestaties. Het is vaak de marketingpower van het betrokken ontwikkelteam, de kwaliteit van het implementatieplan en de ondersteuning en opleiding van de early adopters die de doorslag geven. Daarnaast moet natuurlijk ook het economische tij meezitten.
Neem nou Mampaey met het Dynamic Oval Towing-systeem. In principe een volgende ontwikkelingsfase van het oorspronkelijke carrousel-systeem, maar aarzelend in de markt gezet en helaas net op het moment dat die aan het instorten was. Er waren nog wel klanten voor, maar het geld en de energie ontbrak om die optimaal te ondersteunen en vervolgens uit te buiten als varende promotie voor het DOT-systeem.
De vijf schepen die ermee werden uitgerust liggen op dit moment anoniem te wezen en deels te koop.
De Wet van de Remmende Voorsprong maakt het haast onmogelijk om alsnog mee te liften met de introductie van de MULTRATUG 32. Het ontwerp van zowel hun systeem, als hun sleepbootmodellenrange is niet mee geëvolueerd met de markt. Zij zitten met een vaste haakverbinding en met conventionele dubbelschroefs sleepbootmodellen.
Of Novatug met de Carrousel Rave Tug-modellen het daarentegen wél gaat redden, moet ook nog maar worden afgewacht. Zij lijken voordeel te behalen uit het feit dat hun eerste bestelling de mist in ging door het faillissement van de beoogde bouwer. Nu konden zij met Multraship, Robert Allan Ltd., VOITH, de Luyt Groep, de Angelo Belgian Corporation en niet te vergeten met Damen Shipyards, het optimale bouwteam formeren dat het bestaande plan nog eens een keer rustig kon doorrekenen en waar nodig aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen. Zo konden zij bijvoorbeeld profiteren van de ontwikkeling van een betere sleepverbinding - de 45 graden kantelbare sleeplier - en van de ware revolutie in voortstuwingsconfiguraties en sleepbootmodellen. Bovendien lijken zij door die tien jaar vertraging het economisch tij net op tijd mee te hebben.
En of ovaal beter is dan rond? De ingenieur die beide systemen bedacht vindt van wel, maar misschien dateert dat standpunt ook nog wel uit de tijd van vóór de Carrousel Rave Tug anno 2018! En misschien kan de toekomstige CRT ook wel over op het ovaaltje……
In het kader van de discussie rond deze twee carrousel-systemen voor havenslepers, maakte ik een rondje op het internet om te zien hoe vaak sleepboten kapseizen. Best wel vaak ontdekte ik. Ik zette de door mij gevonden sleepbootongelukken op een rijtje. Kijk maar!
Wim van Yperen, Scheveningen - 10-2-2018
De vergelijking tussen het CRT-systeem van de MULTRATUG 32 en het DOT-systeem van o.a. de UGIE RUNNER heeft de nodige reacties opgeleverd. Ik verwerkte die in versie 4.0 van het desbetreffende dossier. Misschien dus even her-herlezen en dan met name vanaf: 2. Mampaey - Dynamic Oval Towing (DOT).
Weinig Buidelmees vandaag in de Nieuwe Droogmaking in Berkel en Rodenrijs. Hij was 's morgens wel heel even gespot, maar weggevlogen en niet weerom gekomen. Het plaatselijke Torenvalkpaartje en de twee Roodborsttapuiten lieten zich wél platen, maar ja, daar kwam ik eigenlijk niet voor....
Wat mij van de week in Zoetermeer niet lukte, lukte vandaag wél. Ik trof de Ransuilen thuis. Zes van de zeven in Zevenhuizen. Meer 'Riet-' dan 'Rans-' zoals je ziet, maar ik heb ze. En dat dankzij de tip het 'laag bij de grond te zoeken'. Gelukt!