Deze week is de PHOENIX de Sleepboot van de Week. Zij kwam afgelopen weekend aan in IJmuiden en blijft daar voorlopig nog even rondvaren. Klik hier maar voor het Sleepbootdossier dat bij haar titel hoort.
Waarom ik hier destijds geen verhaaltje over maakte, is mij niet helder, want zeventien Sneeuwgorzen tref je niet dagelijks. Ze zaten op IJmuiden, alwaar ik sleepboten aan het kieken was. Mooi meegenomen, toch?
Volgens mijn naspeuringen was ze voor het eerst in Europa, de BRITOIL 120. Ik vond haar daardoor zo mysterieus, maar ook zo stoer, dat ik haar bombardeerde tot Sleepboot van de Week en er een Sleepbootdossier van aanlegde. Klik en kijk maar.
Toen ik vanmorgen eindelijk bij het einde van de Zuidpier van IJmuiden aan kwam, was het enige dat ik zag een wegvliegende jonge Zwarte Zeekoet (foto 1.). Net te laat dus! De Eiderman (foto 2.) maakte het een beetje goed en toen er ook nog een gloednieuwe sleepboot in mijn beeld verscheen, was mijn dag gered. Gelukkig. En om nog een keer de kou te trotseren om naar Noord te verkassen zag ik niet zitten. Dan maar niet, toch? Een nieuwe sleepboot is ook leuk....
Al vogelend op de Zuidpier van IJmuiden, zag ik een gloednieuwe sleper van Iskes in de buitenhaven aan de slag, te zamen met de MERCURIUS. Het was de PHOENIX. Later - toen het zonnetje gelukkig een beetje door begon te komen - was ik er getuige van hoe ze bij haar ligplaats wat lag te klooien en uiteindelijk afmeerde. Volgens de kapitein, een eenvoudig havenbootje, zonder toeters en bellen. Niet hybride - want dat werkt volgens hem nog steeds niet - en geen brandblusmonitoren. Zij is gisteren vanuit Gorinchem in IJmuiden aangekomen, te zamen met haar eveneens gloednieuwe zuster, de LYNX. Alleen moet met name haar dek nog in de huisstijlkleuren worden overgeschilderd. Daar was geen tijd meer voor. En, hoewel er Delfzijl bij beide als thuishaven op de kont staat, blijft de PHOENIX voorlopig in IJmuiden. De LYNX is gisteren wél direct doorgevaren naar Delfzijl, te zamen met de MARS. Die laatste wordt daar ook voorlopig gestationeerd. Vanaf maandag 15 januari zullen zij daar operationeel zijn onder de vlag van het door Iskes opgerichte Port Towage Groningen (PTG).
ShipSpotting.com |
© Hannes van Rijn |
De PHOENIX is een ASD Tug 2810 uit de voorraad van Damen. Het casco werd gebouwd in Polen en afgebouwd op de Damen Song Cam Shipyard in Vietnam als bouwnummer DAMEN GORINCHEM 513504. Zij kwam op 3 augustus 2017 in Nederland aan als deklast op het zware ladingschip LONE en werd bij Damen Gorinchem verder vaarklaar gemaakt. Datzelfde verhaal geldt trouwens ook voor de LYNX. Die had bouwnummer DAMEN GORINCHEM 513506. De schepen zijn eigendom van respectievelijk Phoenix Tug BV - IJmuiden en Lynx Tug BV - IJmuiden. Beide BV's werden 1 januari 2018 opgericht.
De twee oude bekende slepers die ik vandaag tegenkwam, waren de ATLANTIS en de eerder genoemde MERCURIUS (foto boven).