In de noordhoek van de Eerste Haven komt een drijfsteiger voor de reddingboot. Het kraanponton waar de EN AVANT 1 gisteren mee binnenkwam, is de daarvoor benodigde palen aan het intrillen.
Als ze daarmee klaar zijn duurt het nog tot februari voordat de eigenlijke steiger er aan vast komt te zitten. Er moest nu getrild worden om verstoring van in het voorjaar parende zeedieren voor te zijn, alsdus een KNRM-man ter plekke.
Zo te zien voor de bemanning van de sleper + ponton nog één nachtje slapen in Scheveningen...
Ze waren kettingen aan het laden, daar op het hoekje van De Pijp.
Als ik het goed heb begrepen zijn die bestemd voor het verankeren van de proefvelden voor de kust van Scheveningen. Daar experimenteren ze met drijvende zonnepanelen en met een zeewierkwekerij.
Leuke handel voor de ANTEOS!
In het eerste ochtendlicht, kwam de EN EVANT 10 naar buiten om de EN AVANT 1 te assisteren bij het binnenbrengen van de - met kraan geladen - bak ZEEVANG van Jongema-Transport.
Later op de dag zag ik de "1" - met bak - in de Eerste Haven liggen. Ze blijven volgens welingelichte bron twee nachtjes slapen....
Reinder meldde vanochtend vanaf de Meteotoren een Visarend boven de Ruygenhoek. Daarmee bepaalde hij - zonder te weten - mijn doelsoort voor vandaag.
En wat dacht je wat? Ik had het Panneduin nog niet beklommen, of daar kwam hij. Vanuit het zuidwesten, langs de Zeereep naar noordoost. Camera nog net op tijd uit de tas kunnen wurmen en totaal één bruikbaar bewijsplaatje kunnen maken. Doel behaald!
De eigenaar van de APOLLO SUN reageerde onmiddellijk op het concept-Sleepbootdossier dat ik hem ter controle toezond. Ze blijkt in de Lekhaven te liggen voor een grondige upgrade, inclusief nieuwe generatoren. En als ik nog even geduld had, kon ik die make-over - inclusief foto's - mooi meenemen.....
Toen ik vandaag poolshoogte ging nemen, zag ik dat ze inderdaad druk bezig zijn. Hier een kiekje van het hijsen van een gedemonteerd motoronderdeel. Wordt dus vervolgd.....